Gå til innhold

Legen sa jeg hadde mange eggposer på eggstokken, hva innebærer det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å få barn i ett par år nå, og jeg har vært gravid to ganger men mistet begge gangene. Jeg har ikke lykkes i å bli gravid etter dette og jeg dro til legen og da sa han at jeg hadde mange eggposer på venstre eggstokk.

Vil det si at jeg har pco? eller pcos? han sa at dette bare forårsaket de uregelmessige menstruasjonene mine, men jeg kjenner at jeg er redd for at det vil ødelegge mine sjanser for å bli gravid? Eller komm i veien for å holde på et foster og få barn?

mannen min har ikke sjekket sin sædkvalitet enda for han fikk ikke time før etter påske, men hva er sjansene for at han ikke kan gjøre meg gravid igjen? Er det slik at mannen plutselig kan bli steril eller miste sædkvaliteten selvom han klarte å gjøre meg gravid for noe over ett år siden?

han er 40..

er så bekymret for å få dårlige svar fra legen hans. vi har ingen barn og ønsker dette sterkt.

Anonymous poster hash: 98ce5...0cb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg har forstått rett, er selve det å ha cyster/poser på eggstokken, å ha PCO (polycystiske ovarier), som ikke nødvendigvis betyr PCOS. Men om du har uregelmessige menstruasjoner i tillegg og dere har prøvd i lengre tid å bli gravid, høres det ut som om du kan ha PCOS. Hvor gammel er du? Er du til utredning for ufruktbarhet eller PCOS nå?

(Vet dessverre ingenting om sædkvalitet)

Anonymous poster hash: 360e3...397
AnonymBruker
Skrevet

Det slippes et egg fra eggstokkene, annenhver gang. Så hvis du har flere eggposer på èn eggstokk vil det si at den andre ikke slipper like ofte og menstruasjoner vil bli uregelmessige.

Anonymous poster hash: 59bb6...4c2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan finne man ut om man har dette? Er det gjennom innvendig ul?? Sorry for avsporing :)

Anonymous poster hash: 99e27...08f
AnonymBruker
Skrevet

ts her..

ja jeg fikk vite det gjennom innvendig ul.

Det som er, er at jeg har blitt gravid to ganger på to år cirka men nå er det vel over ett år siden jeg fikk positiv test, og jeg og han har ikke vært såå flinke hver måned til å prøve.

Jeg kjenner el smerter og får el utflod og positiv el tester, men jeg googlet og leste at man kan få det når man har pco(s) selvom om man faktisk ikke har eggløsning. Men at jeg har vært gravid to ganger og mistet gjør jo at jeg blir veldig usikker på om jeg faktisk har eggløsninger. Siste graviditet var vel en såkalt kjemisk en men den ga jo positiv test så jeg regner det som en graviditet..

Jeg skal utredes nå snart forhåpentligvis, jeg er 33 og mannen er 40... har ingen barn fra før av. Vet ikke helt hva jeg skal føle og tenke og har egentlig mistet håpet.

AnonymBruker
Skrevet

ts her..

ja jeg fikk vite det gjennom innvendig ul.

Det som er, er at jeg har blitt gravid to ganger på to år cirka men nå er det vel over ett år siden jeg fikk positiv test, og jeg og han har ikke vært såå flinke hver måned til å prøve.

Jeg kjenner el smerter og får el utflod og positiv el tester, men jeg googlet og leste at man kan få det når man har pco(s) selvom om man faktisk ikke har eggløsning. Men at jeg har vært gravid to ganger og mistet gjør jo at jeg blir veldig usikker på om jeg faktisk har eggløsninger. Siste graviditet var vel en såkalt kjemisk en men den ga jo positiv test så jeg regner det som en graviditet..

Jeg skal utredes nå snart forhåpentligvis, jeg er 33 og mannen er 40... har ingen barn fra før av. Vet ikke helt hva jeg skal føle og tenke og har egentlig mistet håpet.

Siden du har blitt gravid to ganger på to år, og det anses som normalt for friske personer å bruke opptil et år på å bli gravid, så virker det jo som om du i utgangspuktet ikke stiller noe dårligere enn det som er vanlig.

Tingen er jo mer at du har mistet to ganger. Men er det ikke tre eller flere ganger som skal til før legene mistenker noe galt? Er jo mye som kan gå galt i en befruktningsprosess, og også friske personer kan oppleve å miste flere ganger (de er bare veldig uheldige der og da, men det er ikke nødvendigvis noe underliggende galt hos noen av partene).

Usikker på hva det legen fant på ultralyd har å si da, sa han ikke noe om dette der og da? Altså, om det påvirker evnen til å få barn?

Anonymous poster hash: e3ba6...ba5

AnonymBruker
Skrevet

ts her..

Jeg kan fortelle at jeg sjeldent har vært hos gynekolog og i den siste måneden så har jeg dra tt til 3 forskjellige for jeg har ikke følt at jeg har kunne stole på de jeg var hos helt enkelt!

Gynekolog nummer en som jeg var hos før de andre sa bare at jeg hadde noen "blåsor" (hun var svensk) så sa hun ikke noe mer om det. Jeg gikk derfra med et inntrykk av at jeg bare hadde noen blemmer som var ufarlig liksom!

Gynekolog nummer to sa at livmoren min så betent ut og ga meg piller mot infeksjon så jeg gikk rundt og trodde at jeg hadde betennelse i livmora. Jeg ble veldig bekymret for jeg googlet det og det så ikke bra ut å ha det leste jeg.

Gynekologen nummer tre sa at jeg absolutt ikke hadde noen betennelse men at jeg hadde mange eggposer på den ene eggstokken og sa at det bare gjorde at jeg fikk uregelmessige menstruasjoner. Og at jeg da hadde noe som kaltes for pco. Men han sa ikke noe om de andre tingene som jeg leser om på nettet, at man har fare for å få brystkreft og livmorhalskreft og sånne ting! Og at man faktisk kan risikerer og aldri få barn!

Nå skal jeg faktisk til en fjerde snart og da skal jeg ikke si noe om hva de andre har sagt før etter han har sagt hva som feiler meg og hvorfor jeg ikke blir gravid.

Jeg er helt sikker på at jeg har mange eggposer på den ene stokken, for det viste han meg selv. Jeg bare er så lei av forskjellige svar og jeg ønsker bare å få barn... Og er redd for at pco gjør at jeg aldri kommer til å få barn.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på pco og pcos?

Anonymous poster hash: 11629...cfc

AnonymBruker
Skrevet

jeg tror det er at pco er om du har for mange i den ene eggstokken og pcos er når du har for mange i begge eggstokker?... ikke helt sikker...

Skrevet

Pco betyr bare cyster på eggstokker, som er eggblærer/eggposer som har stagnert i utviklingen og blir værende. Det både skyldes og bidrar til hormonforstyrrelser. Mange blir gravide likevel uten hjelp, og kan ha normal syklus. Ved pcos har man flere symptomer på større hormonforstyrrelser men relativt økt mannlige kjønnshormoner og ofte utvikling mot insulinresistens og evt diabetes, overvekt, økt kropps- og ansiktshår, noen ganger hårtap på hodet, uren hud mm. Noen har ikke fungerende syklus i det hele tatt, og får tulleblødninger ofte eller svært sjelden, noen får eggløsninger en del ganger i året og har fortsatt sjanse for å oppnå naturlig graviditet, og noen har ikke egne eggløsninger omtrent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...