Gå til innhold

Inkasso / pengeproblemer - trenger litt input

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal oppsummere dette relativt kort;

Jeg har noe gammel forbruksgjeld som gikk til inkasso. Det er den samme gamle regla med "ung og dum" der jeg mistet studielån, fikk kredittkort og ikke klarte å betale tilbake.

Jeg eier riktignok min egen bolig, som jeg anskaffet med noe arv og som har steget ganske bra i verdi. Verdien på denne er nesten 5 mill med et boliglån på litt over 1 mill.

Det logiske er selvsagt å innlemme forbruksgjelden i dette boliglånet, hvilket jeg nå er i prosess med. Jeg har bodd utenlands og nettopp flyttet hjem - er i prosess med å få jobb, og har for nå tatt vikariat innen undervisning. Har sendt inn bevis på dette til banken og håper at det kan godkjennes så jeg får refinansiert.

Ang. gjelden har jeg en nedbetalingsplan via inkassoselskapet. For litt siden fikk jeg likevel brev i posten om at avtalen var misligholdt og at jeg hadde to uker på å betale totalen, hvis ikke ble det sendt til tvangsinnkreving.

Jeg forstod ingenting, gikk igjennom kontoutskrift som viste at jeg hadde betalt som vanlig, og kontaktet dem. Det viste seg at de hadde begått en feil og ikke registrert en av betalingene mine. I responsen skrev de likevel at dersom det ikke skulle sendes til tvangsinnkreving ba de om at jeg betalte mer per måned, dobbelt av det jeg betalte nå.

Dette fikk jeg nettopp beskjed om og forfall hver måned er den 20. Jeg hadde ikke nok penger til å betale nå på fredag, så jeg låner penger av moren min og legger inn betalingen nå i helgen. Det betyr at den er inne på deres konto mandag morgen, dvs. neste virkedag. Er det vanlig at de forventer at summen er inne på dagen eller er det greit "neste morgen"?

Saken er at det er litt vanskelig å kommunisere med inkassofirma da jeg får svar fra ulike mennesker hver gang, som tydelig ikke snakker med hverandre.

Jeg er selvsagt kjemperedd for at ting går til namsmannen og blir tvangsinnkrevet. Derso vikariat ikke regnes som 'stabil inntekt' er vel neste steg å tvangsselge bolig og det vil jeg jo ikke.

Er jeg relativt safe om avtalt sum er inne mandag morgen?

Anonymous poster hash: 9bbfc...810
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at jeg gjerne vil ha svar fra noen økonomiske hoder som er løsningsorienterte og har peiling. Jeg vet det er noen rundt på KG som kun vil skremme eller trykke en ned, og jeg vil gjerne ha seriøse svar her.

AnonymBruker
Skrevet

Ring dem på mandag og si at pengene er betalt en dag for sen, så går det fint.

Anonymous poster hash: e7d25...d3e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du høres forresten veldig løsnkngsorientert ut, så inkassoselskapet vil nok være positivt innstilt til deg. Lykke!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For det første: bruk ikke fremmed ord når du ikke skjønner betydningen av ordet. F.eks. I responsen?

For det andre ha alt skriftlig når det gjelder inkassosaker, og opptre ryddig, uten å bruke malplasserte fremmedord.

Kreditor vil ha pengene sine, og du er søkegod. Inkassoselskapet gjør jobben sin, kan de ta deg på noe, så gjør de det, bl.a. at du ikke betaler ved forfall og ikke er så nøye på det, 20. Er den 20. Ikke den 23. Selv om dette er neste virkedag, for deg. Inkassosleskapet taper renter på din lempfeldighet. Ville du akseptert dette, om du skulle ha inn penger fra en som ikke har oppfylt forpliktelsene tidligere? Mao en som du oppfatter at ikke er til å stole på?

Denne saken har vi vel og lest om tidligere på KG?

Anonymous poster hash: 27678...398

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For det første: bruk ikke fremmed ord når du ikke skjønner betydningen av ordet. F.eks. I responsen?

For det andre ha alt skriftlig når det gjelder inkassosaker, og opptre ryddig, uten å bruke malplasserte fremmedord.

Beklager hvis det er noen språkfeil, men om noe er vanskelig å forstå eller det er noe jeg har misforstått, fint om du påpeker hva det faktisk er i stedet for bare å si "ikke bruk ord du ikke forstår".

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kreditor vil ha pengene sine, og du er søkegod. Inkassoselskapet gjør jobben sin, kan de ta deg på noe, så gjør de det, bl.a. at du ikke betaler ved forfall og ikke er så nøye på det, 20. Er den 20. Ikke den 23. Selv om dette er neste virkedag, for deg. Inkassosleskapet taper renter på din lempfeldighet. Ville du akseptert dette, om du skulle ha inn penger fra en som ikke har oppfylt forpliktelsene tidligere? Mao en som du oppfatter at ikke er til å stole på?

Forstår heller ikke hvor du vil hen med resten av dette eller hva formålet med innlegget er.

Selvsagt skulle jeg betalt den 20., og hadde gjort det om jeg hadde pengene. Hadde jeg det hadde jeg heller ikke stått overfor denne problemstillingen. Alle forstår da at det er foretrekkbart fremfor å betale en dag for sent.

Spm. her er hvorvidt noen har erfaring - enten ved å ha sittet i min situasjon eller fordi de jobber/har jobbet i inkassofirma - og vet hvor raskt disse prosessene foregår når det gjelder å sende krav videre. Mao hva som er veien videre når situasjonen er som den er.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det samme, ringte på mandagen, saksbehandler noterte ned at det var betalt en dag for sent. Saken ute av verden. Dette ordner seg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det samme, ringte på mandagen, saksbehandler noterte ned at det var betalt en dag for sent. Saken ute av verden. Dette ordner seg!

Takk for svar :)

Jeg foretrekker som regel epost da jeg liker å ha alt skriftlig, men da ringer jeg mandag.

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det ordner seg, du virker løsningsorientert og du har vilje till å rydde opp.

Anonymous poster hash: 44f98...4c2
AnonymBruker
Skrevet

Denne saken har vi vel og lest om tidligere på KG? Anonymous poster hash: 27678...398

Hva er søkegod?

Anonymous poster hash: ab416...651

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Ring OG bekreftet samtalen etterpå på e-post.

Dette ordner seg. Det kan være lurt å ha en samtale med inkassoselskapet om fremtiden: hva skal til for at saken blir overført fra inkassoselskap til vanlig kreditor, når blir anmerkninger slettet slik at du kan forhandle på boliglånet. Det samme ville jeg gjort i banken: hva skal til for at de skal anse deg som en god betaler. Vanligvis er svaret på disse spørsmålene regelmessig betaling i en periode. Men det hjelper jo godt på å vite hvor lang perioden er.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva er søkegod?Anonymous poster hash: ab416...651

:)

Søkegod er et annet ord for kredittverdig - her er det jo betalingsanmerkninger som eventuelt ødelegger for det som burde være en god økonomi.

Skrevet

Hva er søkegod?

Anonymous poster hash: ab416...651

Det vil si at det er mulig å inndrive kravet, du har eiendom som kan selges, inntekt som kan trekkes.

Ring inkassoselskapet på mandag, forklar situasjonen, det er slett ikke alle som kan innbetale dobbelt på så kort varsel. Send også en mail og si at du vil forholde deg til den opprinnelige nedbetalingsplanen. Har du den skriftlig/på mail? Hvis denne skal endres må det være en god grunn til det, noe som du selv er ansvarlig for. At de gjorde en feil skal ikke gjøre at du må nedbetale gjelden raskere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår heller ikke hvor du vil hen med resten av dette eller hva formålet med innlegget er. Selvsagt skulle jeg betalt den 20., og hadde gjort det om jeg hadde pengene. Hadde jeg det hadde jeg heller ikke st

ått overfor denne

problemstillingen. Alle forst

år da at det er foretrekkbart

fremfor [font=helvetica, arial, sans-

serif]å betale en dag for sent.

Spm. her er hvorvidt noen har

erfaring - enten ved [font=helvetica,

arial, sans-serif]å ha sittet i min situasjon eller fordi de jobber/har

jobbet i inkassofirma - og vet hvor raskt disse prosessene foreg[/

font]år n[/

font]år det

gjelder [font=helvetica, arial, sans-

serif]å sende krav videre. Mao hva som er veien videre n[/

color]år

situasjonen er som den er.

TS Anonymous

poster hash: [acronym="Full hash:

9bbfc558ecee32d469fb099699357810"] 9bbfc...810

For å pressisere, jobben vår er å følge opp at avtaler blir fulgt til punkt og prikke, eller er det mislighold og avtalen brutt. Da skal saken videre. Du har bolig med god verdi, tvangssalg er da rundt hjørnet.

Fredag er fredag, at du ikke har penger før lørdag og får overført slik at pengene er på plass mandag, er brudd på inngått avtale.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er søkegod?Anonymous poster hash: ab416...651

Søkegod betyr at du har penger i form av bolig, du er ikke fattig uteligger uten penger.

AnonymBruker
Skrevet

Ring OG bekreftet samtalen etterpå på e-post.

Dette ordner seg. Det kan være lurt å ha en samtale med inkassoselskapet om fremtiden: hva skal til for at saken blir overført fra inkassoselskap til vanlig kreditor, når blir anmerkninger slettet slik at du kan forhandle på boliglånet. Det samme ville jeg gjort i banken: hva skal til for at de skal anse deg som en god betaler. Vanligvis er svaret på disse spørsmålene regelmessig betaling i en periode. Men det hjelper jo godt på å vite hvor lang perioden er.

Takk for svar.

Kravet er jo (per idag) ikke sendt videre, så det er ikke satt betalingsanmerkning.

Jeg har nevnt for inkassoselskapet at jeg skal refinansiere bolig, og de vil selvsagt vite når. Jeg er i dialog med banken ang. å få ordnet det i disse dager så jeg regner med at det ikke går for lang tid. Men jeg har jo ikke noe eksakt tidspunkt det er i boks, og jeg vil jo ikke gi en dato hvis jeg ikke kan stå ved den. Jeg skal be kundebehandleren gi meg en pekepinn på hvordan det går.

Ellers takk for oppmuntrende ord :)

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring inkassoselskapet på mandag, forklar situasjonen, det er slett ikke alle som kan innbetale dobbelt på så kort varsel. Send også en mail og si at du vil forholde deg til den opprinnelige nedbetalingsplanen. Har du den skriftlig/på mail? Hvis denne skal endres må det være en god grunn til det, noe som du selv er ansvarlig for. At de gjorde en feil skal ikke gjøre at du må nedbetale gjelden raskere.

Jeg tenkte det samme, men var usikker på reglene på området og ville ikke krangle/diskutere på det.

Ringte en venninne som jeg vet hadde betalingsproblemer tidligere. Hun hadde en nedbetalingsplan hun ikke klarte overholde (mer enn forsinket) og det ble sendt videre til namsmannen der hun fikk en anmerkning og kreditor beskjed om pant i bolig. Hun fikk likevel en ny nedbetalingsplan, og de sa da at summen hun skyldte var såpass lav sett i sammenheng med verdi på bolig og kostnader/tidsforbruk ved et evt. tvangssalg, så det var en enklere å fortsette med nedbetaling om hun var villig. Ikke at man regner med dette, men det foretas vel noen ganger en viss vurdering.

Jeg kommer uansett til å ringe dem mandag morgen for å forsikre meg.

AnonymBruker
Skrevet

^ TS over

AnonymBruker
Skrevet

Usaklig. Banker og inkassobyråer bryr seg ikke om man har skrivefeil eller benytter et ord feil. Det er ikke slik at de tenker "njaaa, kunne inngått en avtale med denne kunden, men det ordet skulle han ikke brukt i den setningen, så vi dropper det".

Jeg tror det kommer til å gå helt fint at innbetalingen kommer inn en virkedag for sent, TS. Så strengt pleier det ikke være.

Anonymous poster hash: 30b17...230

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...