Gå til innhold

Tor Milde ble drept av helsevesenet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er redd for at økonomiske faktorer gjør at både legevakter (spesielt i utkantstrøk) og sykehus ansetter de legene de får, og det er ikke alltid de mest kompetente. Det er også derfor det gjøres feil. I den aktuelle saken er det vel også en faktor at legen i USA ikke har undersøkt pasienten etter at han kom til Norge, og dermed vil jeg tro at det kan ha oppstått ting som ikke han har tatt høyde for.

Det var viktige opplysninger i journalen som ble oversett.

Uttalelse fra legen i USA:

– Jeg er villig til å vedde på at han hadde alvorlig tracheostenosis fra trakeotomien. Det har vi sett tidligere at kan skje. Jeg ville ha fått lungeleger til å se ned i halsen på ham, og de ville ha sett dette.

– Tror du dette dødsfallet kunne ha vært unngått?

– Jeg tror at dersom diagnosen tracheostenosis hadde blitt stilt, som jeg tror han hadde, og hadde han hatt det, så tror jeg han kunne ha vært reddet ja.

http://www.tv2.no/a/6054895

Anonymous poster hash: ee00d...044

Videoannonse
Annonse
Gjest Vampen
Skrevet

Er redd for at økonomiske faktorer gjør at både legevakter (spesielt i utkantstrøk) og sykehus ansetter de legene de får, og det er ikke alltid de mest kompetente. Det er også derfor det gjøres feil. I den aktuelle saken er det vel også en faktor at legen i USA ikke har undersøkt pasienten etter at han kom til Norge, og dermed vil jeg tro at det kan ha oppstått ting som ikke han har tatt høyde for.

Ja, jeg er redd for at du har rett. Det ville vært rart om leger var annerledes enn andre yrkesgrupper, udugelig folk finnes over alt. Det spesielle for helsevesnet er jo at en udugelig lege kan koste liv.

Skrevet

Det var viktige opplysninger i journalen som ble oversett.

Uttalelse fra legen i USA:

– Jeg er villig til å vedde på at han hadde alvorlig tracheostenosis fra trakeotomien. Det har vi sett tidligere at kan skje. Jeg ville ha fått lungeleger til å se ned i halsen på ham, og de ville ha sett dette.

– Tror du dette dødsfallet kunne ha vært unngått?

– Jeg tror at dersom diagnosen tracheostenosis hadde blitt stilt, som jeg tror han hadde, og hadde han hatt det, så tror jeg han kunne ha vært reddet ja.

http://www.tv2.no/a/6054895

Hadde TM den aktuelle diagnosen da? Og var det slik at dette var nok til at han hadde hatt mulighet til å bli helt frisk? Det er jo håpløst å sitte å spekulere i et forum om slikt, men det er jo derfor det skal vurderes nå. Og det er forresten kjempebra at folk varsler når det gjøres feil i helsevesenet, det er eneste måte man kanskje kan få endret systemet.

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste er bærere av MRSA for resten av livet, jo. Det går ikke an å behandle og det går av og til over av seg selv, men det er svært tilfeldig. Nå er det også sånn at slike sykdommer oppstår som et resultat av et overforbruk av antibiotika, noe som kanskje sier noe om hvordan terskelen er for å sette i gang antibiotikabehandling i de landene som sliter mest med disse problemene.

Jo det kan behandles med spesielle typer antibiotika. De er man restriktive med, for man vil ikke ha resistensutvikling mot dem også. Men selvsagt blir man behandlet om man er bærer. Og kroppens immunsystem kan etter en tid nedkjempe bakterien hos en ellers frisk person.

Skrevet

Ja, jeg er redd for at du har rett. Det ville vært rart om leger var annerledes enn andre yrkesgrupper, udugelig folk finnes over alt. Det spesielle for helsevesnet er jo at en udugelig lege kan koste liv.

Ja, er en grunn til at jeg aldri kunne tenkt meg å blitt lege. Det å sitte med et slikt ansvar må være ekstremt vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde TM den aktuelle diagnosen da? Og var det slik at dette var nok til at han hadde hatt mulighet til å bli helt frisk? Det er jo håpløst å sitte å spekulere i et forum om slikt, men det er jo derfor det skal vurderes nå. Og det er forresten kjempebra at folk varsler når det gjøres feil i helsevesenet, det er eneste måte man kanskje kan få endret systemet.

Legen som behandlet han i USA mener det er stor sannsynlighet for det, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Hva får deg til å tro det? Leger gjør feil i andre land også, men du kan selvfølgelig få vise til statistikk som viser det motsatte? Det er ikke akkurat uvanlig at man saksøker for feilbehandling i USA f.eks. Et eksempel er smittehåndtering på private sykehus i USA. Har opplevd at mer enn 50% av de pasientene som har blitt behandlet ved sykehus i USA har kommet tilbake med multiresistente bakterier, noe som uansett diagnose og utfall vil begrense livskvaliteten til vedkommende for resten av livet.

Leger gjør feil i USA også, men dette fører til at de sparkes på hodet ut av sykehuset, i tillegg til at de etterforskes for mulig straffeansvar og får sin rettmessige dom når dette er på sin plass. Det kreves av amerikanske sykehusleger at de kjenner alle sine pasienter ut og inn og til en hver tid kan referere hvert minste blodprøveresultat uten å sjekke etter i papirene først. Den reelle arbeidstida er som regel mer enn 100 timer pr uke.

Når det gjelder kolonisering med multiresistente bakterier, gjenspeiler dette også forekomsten av slike i den generelle befolkningen, en forekomst som er langt høyere enn i Skandinavia. Pasientene som er koloniserte, blir som regel ikke syke av bakteriene, og livskvaliteten skulle derfor ikke bli vesentlig forringet. Dessuten kan mange slike bærertilstander saneres, i tillegg til at mange kvitter seg med de resistente bakteriene spontant.

Anonymous poster hash: 73885...20b

• Liker 1
Skrevet

Blir jeg syk i utlandet, kommer jeg til å nekte å bli sendt til Norge før det er over :sjokkert: Større sjanse for å overleve da. Spørs jo hvilket land det er da

Skrevet

Leger gjør feil i USA også, men dette fører til at de sparkes på hodet ut av sykehuset, i tillegg til at de etterforskes for mulig straffeansvar og får sin rettmessige dom når dette er på sin plass. Det kreves av amerikanske sykehusleger at de kjenner alle sine pasienter ut og inn og til en hver tid kan referere hvert minste blodprøveresultat uten å sjekke etter i papirene først. Den reelle arbeidstida er som regel mer enn 100 timer pr uke.

Når det gjelder kolonisering med multiresistente bakterier, gjenspeiler dette også forekomsten av slike i den generelle befolkningen, en forekomst som er langt høyere enn i Skandinavia. Pasientene som er koloniserte, blir som regel ikke syke av bakteriene, og livskvaliteten skulle derfor ikke bli vesentlig forringet. Dessuten kan mange slike bærertilstander saneres, i tillegg til at mange kvitter seg med de resistente bakteriene spontant.

Anonymous poster hash: 73885...20b

Det forsvarer fortsatt ikke at man ikke klarer å holde sykehus i USA frie for smitte av slike bakterier, pasienter som er alvorlig syke er jo også de som risikerer å dø som en konsekvens av slike bakterier. Og med tilfellene av Ebolasmitte som har dukket opp i USA og ringvirkningene ser man jo også hvor dårlige de er på å håndtere slike tilfeller. Jeg vil ikke tro at det skyldes inkompetanse hos helsepersonell, men heller for dårlig informasjon og for dårlig tid til den enkelte ansatte.

Skrevet

Det forsvarer fortsatt ikke at man ikke klarer å holde sykehus i USA frie for smitte av slike bakterier, pasienter som er alvorlig syke er jo også de som risikerer å dø som en konsekvens av slike bakterier. Og med tilfellene av Ebolasmitte som har dukket opp i USA og ringvirkningene ser man jo også hvor dårlige de er på å håndtere slike tilfeller. Jeg vil ikke tro at det skyldes inkompetanse hos helsepersonell, men heller for dårlig informasjon og for dårlig tid til den enkelte ansatte.

De var da ikke dårlig på det. Var i Spania en sykepleier ble smittet av en pasient.

• Liker 1
Skrevet

Når amerikanske sykehus får innlangt en langt større andel pasienter som allerede fra før er kolonisert med multiresistente bakterier, blir det naturligvis vanskeligere å hindre videresmitte i avdelingene. Jeg tror likevel du har rett i at også amrerikanske sykehus burde kunne bedre hygienerutinene sine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil faktisk påstå at litt av jobben til helsevesenet går ut på både å lese symptomer og pasienter. Om det er snakk om en hypokonder som tropper opp med flis i en finger, eller en hysterisk mor som vil ha akuttinnleggelse fordi poden har en halv grad mer i kroppstemperatur enn normalt, så vil sannsynligvis også journaler og erfaring peke i den retning. Mitt poeng var ikke at alle som oppsøker legevakta skal legges på observasjonspost og utsettes for et stort regime av tester. Det går mer i retning av at om symptomene faktisk også kan tyde på noe fatalt, så bør man utelukke det før man sender noen på dør. Og å sitte på telefon og avvise potensielt farlige symptomer uten engang å møte pasienten, hører ikke noe sted hjemme.

Husk at de som tropper opp på legevakta med filleting gjerne overdramatiserer og har MYE følelser i sving. Mange hikstegråter fordi ungen har feber i 40 for første gang i sitt liv og forlanger sykehusinnleggelse pga dehydrering selv om ungen har våte bleier. Alle de som kommer på legevakta/ringer ambulanse/får ø-hjelpstime hos fastlegen gjør det fordi de mener og føler at de trenger det. Og smerte og de fleste kroppslige symptomer er subjektive uten dyre og omfattende undersøkelser. Så det forsvinner ekstremt mange tusen arbeidstimer og ufattelig mye penger til folk som ikke trenger det, og det går selvfølgelig på bekostning av de som faktisk trenger det.

Men ja, Tor Milde fikk definitivt ikke den hjelpen han trengte. En fastvakt hadde vært på sin plass, det hadde vi når vi hadde angstrammede lungesyke pasienter på avdelingen. Men nå rammes sykehusene av store budsjettkutt og man får dessverre ikke lov å ansette folk når noen slutter. Så da går det jo ut over pasientene. Bare se på den 10 mnd gamle babyen som døde i luftambulansen det, fordi helseministeren forlangte helgestengt på sykehuset hvor gutten var innlagt. For ikke å snakke om den revolusjonerende behandlingen mot brystkreft som alle andre europeiske land tilbyr men som Norge "ikke har råd til" mens vi deler ut 30 % av statsbudsjettet i TRYGD OG STØTTER. Og slik går no dagan i verdens rikeste land.

Anonymous poster hash: d3acc...d07

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som du kanskje vet, er MRSA en type gule stafylokokker. Gule stafylokokker finnes overalt i miljøet, både på mennesker, dyr, sykehus, bolighjem sov. Man får ikke de helt vekk uansett hvor godt man rengjør, for da må man ha hygienen på nivå med en operasjonssal. Men med god håndhygiene kan man redusere smittespredningen mye.

Og som du også ser en annen skriver, kan MRSA foreløpig både behandles og den kan gå over spontant.

Skrevet

Blir jeg syk i utlandet, kommer jeg til å nekte å bli sendt til Norge før det er over :sjokkert: Større sjanse for å overleve da. Spørs jo hvilket land det er da

Dette er så typisk norsk. Eller generelt nasjonalistisk, alt er så mye bedre i utlandet bla bla. Han ble jo faktisk FRISKMELDT i USA også, selv om han åpenbart ikke var det. Hadde han hatt like klart sykdomsforløp i Norge ville han fått like behandling, samt antageligvis vært under lengre observasjon enn han ble i USA: Det norske helsevesenet er klart bedre enn det amerikanske, selv om du kanskje kan kjøpe deg inn til ekstra sykeopphold i statene, men det er ikke aktuelt for vanlige folk uansett. Inkompetente leger vil man dessverre ikke b li kvitt noe sted i verden, og dessverre er det ikke alltid like lett å PÅVISE sykdom, uten at dette nødvendigvis er inkompetent av helsepersonell, det er dessverre sånn medisin er. Jeg har sett nok av innslag fra amerikanske helsprogrammer der feildiagnosene har haglet, sånn er det bare. Medisin er ikke rett frem.

• Liker 1
Skrevet

Som du kanskje vet, er MRSA en type gule stafylokokker. Gule stafylokokker finnes overalt i miljøet, både på mennesker, dyr, sykehus, bolighjem sov. Man får ikke de helt vekk uansett hvor godt man rengjør, for da må man ha hygienen på nivå med en operasjonssal. Men med god håndhygiene kan man redusere smittespredningen mye.

Og som du også ser en annen skriver, kan MRSA foreløpig både behandles og den kan gå over spontant.

Hygiene på sykehus skal være bedre enn "god håndhygiene". Ved kjent MRSA bruker man på sykehus egne steriliseringsmaskiner for å rengjøre alt som en MRSA pasient har vært smittet med. I tillegg skal alle som er i kontakt med denne pasientgruppen bruke fullt beskyttelsesutstyr samt skifte uniform etter all kontakt med pasienten. De smittede bor jo som oftest hjemme uten noen særlige restriksjoner, så man kan jo smittes overalt, men problemet er jo ofte at smitten er ukjent når de kommer inn på sykehus. Dermed skal også hygienen hos helseansatte være så god at man unngår at smitten spres mer enn nødvendig. Det er den ikke hverken i Norge eller i andre land.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette er så typisk norsk. Eller generelt nasjonalistisk, alt er så mye bedre i utlandet bla bla. Han ble jo faktisk FRISKMELDT i USA også, selv om han åpenbart ikke var det. Hadde han hatt like klart sykdomsforløp i Norge ville han fått like behandling, samt antageligvis vært under lengre observasjon enn han ble i USA: Det norske helsevesenet er klart bedre enn det amerikanske, selv om du kanskje kan kjøpe deg inn til ekstra sykeopphold i statene, men det er ikke aktuelt for vanlige folk uansett. Inkompetente leger vil man dessverre ikke b li kvitt noe sted i verden, og dessverre er det ikke alltid like lett å PÅVISE sykdom, uten at dette nødvendigvis er inkompetent av helsepersonell, det er dessverre sånn medisin er. Jeg har sett nok av innslag fra amerikanske helsprogrammer der feildiagnosene har haglet, sånn er det bare. Medisin er ikke rett frem.

Han ble ikke ifølge artikkelen friskmeldt, men frisk nok til å ta ambulanseflyet til Norge.

Hvor har du det fra at vi har så bra helsevesen? Vi har jo ikke det. Her i Norge kjøper folk seg helseforsikring, for å få rett behandling i utlandet.

Det er rart det, hvordan forskjellige andre land klarer det legene i Norge ikke klarer, nemlig å påvise riktig sykdom.

Det er ikke typisk norsk å tro noe annet enn at vi er best her i Norge.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I 9999 av 10 000 tilfeller er det nettopp slik at pasienten ER frisk. Dersom f eks alle 25-årige kvinner skulle gjennom en årlig mammografi for å finne de 0,1 promillene som faktisk hadde brystkreft så hadde det antakeligvis kostet samfunnet flere milliarder kroner hvert eneste år. Hvor skulle de pengene ha kommet fra? Skulle vi ha fjernet varmmaten i barnhagen kanskje? Eller SFO-tilbudet på skolene? Puttet samtlige eldre inn på tomannsrom på sykehjemmene eller tidoblet bompengeavgiften? You tell me.

Mange av de evt små svulster/kuler man finner slår heller ikke ut i kreft, i løpet av livet. Mange blir overdiagnostisert idag, spesielt brystkreft!

Da blir altså mange satt på diverse tiltak som operasjoner, evt cellegift behandlinger, som videre skader immunforsavert, så blir man skikkelig syk når man i utgangspunktet var frisk.

Anonymous poster hash: 93575...51f

AnonymBruker
Skrevet

Hygiene på sykehus skal være bedre enn "god håndhygiene". Ved kjent MRSA bruker man på sykehus egne steriliseringsmaskiner for å rengjøre alt som en MRSA pasient har vært smittet med. I tillegg skal alle som er i kontakt med denne pasientgruppen bruke fullt beskyttelsesutstyr samt skifte uniform etter all kontakt med pasienten. De smittede bor jo som oftest hjemme uten noen særlige restriksjoner, så man kan jo smittes overalt, men problemet er jo ofte at smitten er ukjent når de kommer inn på sykehus. Dermed skal også hygienen hos helseansatte være så god at man unngår at smitten spres mer enn nødvendig. Det er den ikke hverken i Norge eller i andre land.

Du beskriver prosedyrer i Norge. I land der MRSA er like utbredt som vanlige gule stafylokokker, er det umulig å ha et sånnt regime på hver eneste pasient. Selvfølgelig er hygiene mer enn god håndhygiene, men man kan ikke gå med beskyttelsesdrakter og desinfisere alt en pasient har vært i kontakt med, i land der store deler av befolkningen er bærere av MRSA.

Skrevet

For ikke å snakke om den revolusjonerende behandlingen mot brystkreft som alle andre europeiske land tilbyr men som Norge "ikke har råd til" mens vi deler ut 30 % av statsbudsjettet i TRYGD OG STØTTER. Og slik går no dagan i verdens rikeste land.

Og vet du hvorfor? Det er fordi dette er noe som kun tilbys kvinner i andre land, selv om brystkreft er ganske utbredt blant menn . Dette fordi resten av verden syns det er ok å drive med forskjellsbehandling av kjønnene og ekstra privilegier til kvinner på bekostning av menn. De har ikke råd, eller tar seg ikke råd til å tilby dette til hele befolkningen, kun kvinner. Praksisen er rett og slett usivilisert, noe Norge ikke vil stå for, heldigvis. Her har dere ikke helligdomsstatusen dere har i resten av verden, og det er noe vi som nasjon bør være stolte av, og noe vi får håpe resten av verden tar etter etter hvert. Det er direkte sløs at den delen av befolkning som skatter minst og står for minst verdiskapning også skal bli påspandert svindyr kreftbehandling som den andre halvdelen av befolkningen er neketet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...