Gå til innhold

Tor Milde ble drept av helsevesenet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha bedt deg om en kommentar på den konkrete saken, så det skulle egentlig bare mangle. Poenget er like fullt at en del leger er altfor raske med å avskrive livstruende sykdom som noe ufarlig. Så ufarlig at det ikke er vits i å sjekke nærmere, eller ta pasienten inn til kontroll. Det er ikke greit. Det er ikke greit at leger ikke leser journalen. Det er ikke greit at dødssyke sendes på dør med beskjed om at det er noe ufarlig. Det er ikke greit at alvorlig syke avvises pr telefon. Du kan skylde på både ressurser og pasientens manglende evne til å formidle symptomer. Jeg mener fortsatt at det er en feil i helsevesenet også.

Enig. Spesielt om man er ung. Virker som at mange fastleger er av oppfatningen av at unge mennesker ikke kan bli alvorlig syke. Vanvittig er det

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt tydelig at du ikke kjenner internrutinene for avvikshåndtering og granskning av unormale eller uventede dødsfall.

Du aner faktisk ikke hva du snakker om.Anonymous poster hash: 95208...2d5

Ikke alle avvik blir registrert. Det vet de fleste helsearbeidere. Rutinene varerer sterkt fra avdeling til avdeling, dessverre. Ansvaret på rapportering er ofte overført på enkeltpersoner.

Anonymous poster hash: ee00d...044

Gjest Vampen
Skrevet

Enig. Spesielt om man er ung. Virker som at mange fastleger er av oppfatningen av at unge mennesker ikke kan bli alvorlig syke. Vanvittig er det

Jepp, det var det min bror opplevde. Ung, slank og ellers frisk? Sikkert ikke noe farlig.

Skrevet

Ikke alle avvik blir registrert. Det vet de fleste helsearbeidere. Rutinene varerer sterkt fra avdeling til avdeling, dessverre. Ansvaret på rapportering er ofte overført på enkeltpersoner.

Leger er dårlige på å føre avvik .

AnonymBruker
Skrevet

Leger er dårlige på å føre avvik .

Du har rett i det. Leger fortier som regel tabbene de gjør, i håp om at det ikke skal bli oppdaget.

I dette tilfellet gjaldt det imidlertid ikke den interne avviksrapporteringen, men melding av dødsfallet til politiet som unaturlig. På dødsattestene skal det svares på om dødsfallet var plutselig og uventet, og dette er et av kriteriene som alltid skal føre til at dødsfallet meldes til politiet. Slike dødsfall burde alltid etterforskes som drap.

Anonymous poster hash: 73885...20b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si jeg finner holdningen din provoserende, og håper virkelig ikke at du jobber i helsevesenet.

At ikke alle kan reddes, til tross for at alt gjøres riktig, har jeg faktisk full forståelse for. Det er ikke det det handler om. Det handler derimot om å ta pasienter på alvor, og faktisk gjøre en innsats for å finne ut hva som er galt. Ikke gå rett på å skylde på virus, luft, psykiske plager eller gudene vet hva. Det er faktisk ikke greit. Det du sier her er i bunn og grunn at man må regne med at alvorlig og akutt sykdom ikke får livsnødvendig behandling, på grunn av penger. Jeg har levd i den tro at vi har legevakter og akuttmottak nettopp for at mennesker som kommer med akutt sykdom eller skade skal få hjelp. Da er det litt essensielt at de som møter disse pasientene faktisk tar seg bryet med å finne ut hva som feiler dem. For hva skal vi i det hele tatt med legevakt og lignende akuttmottak, om disse uansett bare skal avskrive alt som kommer inn døra som "sikkert noe ufarlig"?

Min bror døde av en sykdom han kunne ha levd med, og alt tyder på at årsaken er en svikt i flere ledd av helsevesenet. Og ja, jeg er ikke mer forståelsesfull enn at jeg skulle ønske at saker som hans, og lignende saker, fikk større konsekvenser for de som ikke har gjort jobben sin.

Nå må du huske på at det finnes tusenvis av folk som tropper opp/ringer inn til legevakta hver eneste dag pga alt fra forkjølelse til inngrodde tånegler. Har selv en nabo som fikk et lite sår på hornhinna på en fredag og fikk beskjed om å gå med øyelapp i en uke slik at det kunne gro i fred, og hun troppa opp på legevakta hver bidige dag hele denne uka selv om det ikke var en shit mer å gjøre. Har også venner som drar på legevakta/ø-hjelpstime hos fastlegen straks ungen har fått feber eller litt gult puss i øyet. Det tar opp tiden til de som faktisk ER syke og trenger hjelp og sørger for lengre køer. Så lenge man har hypokondrikere og hysteriske folk som ringer ned legevakta og bruker opp helsevesenet for alt det er verdt så vil det dessverre bli for lite ressurser til dem som virkelig trenger det.

Nå skal det også sies at de aller, aller fleste beroligende midler også sløver respirasjonsevnen slik at pasienten glemmer å puste. Så det er en ekstremt vanskelig balansegang å behandle respirasjonsnød og samtidig angst. Helt, helt grusomt for alle det gjelder og veldig tydelig at Tor Milde burde ha vært på enerom på lungeavdelingen med egen sykepleier (såkalt fastvakt). Fælt for sykepleierne også som gjerne har 10-12 pasienter alene på en nattevakt. Grusomt å ikke kunne hjelpe de som trenger det mest.

Anonymous poster hash: d3acc...d07

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det var det min bror opplevde. Ung, slank og ellers frisk? Sikkert ikke noe farlig.

I 9999 av 10 000 tilfeller er det nettopp slik at pasienten ER frisk. Dersom f eks alle 25-årige kvinner skulle gjennom en årlig mammografi for å finne de 0,1 promillene som faktisk hadde brystkreft så hadde det antakeligvis kostet samfunnet flere milliarder kroner hvert eneste år. Hvor skulle de pengene ha kommet fra? Skulle vi ha fjernet varmmaten i barnhagen kanskje? Eller SFO-tilbudet på skolene? Puttet samtlige eldre inn på tomannsrom på sykehjemmene eller tidoblet bompengeavgiften? You tell me.

Anonymous poster hash: d3acc...d07

• Liker 3
Gjest Vampen
Skrevet

Nå må du huske på at det finnes tusenvis av folk som tropper opp/ringer inn til legevakta hver eneste dag pga alt fra forkjølelse til inngrodde tånegler. Har selv en nabo som fikk et lite sår på hornhinna på en fredag og fikk beskjed om å gå med øyelapp i en uke slik at det kunne gro i fred, og hun troppa opp på legevakta hver bidige dag hele denne uka selv om det ikke var en shit mer å gjøre. Har også venner som drar på legevakta/ø-hjelpstime hos fastlegen straks ungen har fått feber eller litt gult puss i øyet. Det tar opp tiden til de som faktisk ER syke og trenger hjelp og sørger for lengre køer. Så lenge man har hypokondrikere og hysteriske folk som ringer ned legevakta og bruker opp helsevesenet for alt det er verdt så vil det dessverre bli for lite ressurser til dem som virkelig trenger det. Nå skal det også sies at de aller, aller fleste beroligende midler også sløver respirasjonsevnen slik at pasienten glemmer å puste. Så det er en ekstremt vanskelig balansegang å behandle respirasjonsnød og samtidig angst. Helt, helt grusomt for alle det gjelder og veldig tydelig at Tor Milde burde ha vært på enerom på lungeavdelingen med egen sykepleier (såkalt fastvakt). Fælt for sykepleierne også som gjerne har 10-12 pasienter alene på en nattevakt. Grusomt å ikke kunne hjelpe de som trenger det mest. Anonymous poster hash: d3acc...d07

Jeg vil faktisk påstå at litt av jobben til helsevesenet går ut på både å lese symptomer og pasienter. Om det er snakk om en hypokonder som tropper opp med flis i en finger, eller en hysterisk mor som vil ha akuttinnleggelse fordi poden har en halv grad mer i kroppstemperatur enn normalt, så vil sannsynligvis også journaler og erfaring peke i den retning. Mitt poeng var ikke at alle som oppsøker legevakta skal legges på observasjonspost og utsettes for et stort regime av tester. Det går mer i retning av at om symptomene faktisk også kan tyde på noe fatalt, så bør man utelukke det før man sender noen på dør. Og å sitte på telefon og avvise potensielt farlige symptomer uten engang å møte pasienten, hører ikke noe sted hjemme.

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

I 9999 av 10 000 tilfeller er det nettopp slik at pasienten ER frisk. Dersom f eks alle 25-årige kvinner skulle gjennom en årlig mammografi for å finne de 0,1 promillene som faktisk hadde brystkreft så hadde det antakeligvis kostet samfunnet flere milliarder kroner hvert eneste år. Hvor skulle de pengene ha kommet fra? Skulle vi ha fjernet varmmaten i barnhagen kanskje? Eller SFO-tilbudet på skolene? Puttet samtlige eldre inn på tomannsrom på sykehjemmene eller tidoblet bompengeavgiften? You tell me. Anonymous poster hash: d3acc...d07

Og du ser ikke forskjellen på å avvise folk som selv oppsøker hjelp fordi de opplever at de er syke, kontra å innkalle alle til undersøkelse fordi de kanskje kan være syke?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

eeh, forskjellen på helsevesenet i norge og i usa er at i usa må du betale behandlingen selv.

Men det er mye som ikke kommer frem her i landet , nettopp pga dette. Der finnes nemlig andre interesser i landet her og : LEGEMIDDELINDUSTRIEN og kommunale arbeidsplasser! Men det blir det aldri snakket om. Skjer f.eks mye overdiagnostisering pga dette. Mange som blir operert, kunne først prøvd noe annet. Samme med emdisiner. Folk blir for raskt satt på medisiner før de har prøvd noe annet , f.eks kosthold. Så blir man avhengig av medisiner, og dermed fortsetter det å balle på seg, da medisiner har bivirkninger. Flere kunne f.eks fått diabetes til å gå tilbake med rett kosthold. Istedenfor, blir de satt på medisiner og fortsetter samme dårlige kosthold. Da blir man IKKE frisk, tvert imot!

P.s : Tor Milde hadde diabetes 2 og hjerteproblemer.

Anonymous poster hash: 93575...51f

Skrevet

Det er selvfølgelig beklagelig at mennesker dør pga. svikt hos, ja nettopp andre mennesker. Og det stemmer at avvik ikke alltid meldes riktig selv om det i de aller fleste tilfeller blir meldt inn. Jeg har full forståelse for at pårørende blir forbannet når mennesker som egentlig ikke hadde trengt å dø dør, det hadde jeg selv blitt også om det var snakk om min mor, bror osv. Men jeg har lyst til å tilføye et aspekt til diskusjonen. Veldig ofte gjøres feilvurdering og feilmedisinering i sammenheng med at leger eller sykepleiere har for dårlig tid. Det er veldig ofte en altfor dårlig bemanning av spesielt leger på norske sykehus, noe som gjør at det å lese alle journaler og gjøre gode medisinske vurderinger på 18. timen på jobb kan være vanskelig. Det er ikke uvanlig at vakthavende lege blir oppringt fra 3-4 andre avdelinger mens de sjekker den aktuelle pasienten. Lange vakter og høyt arbeidstempo gjør at risikoen for å gjøre feil øker, desverre må man si. Når det er sagt, så er ofte teamene rundt pasientene litt større, og der jeg jobber har det ofte vært andre yrkesgrupper som har stått på for å få de aktuelle pasientene innlagt ved mistanke om akutt sykdom. Har lyst til å legge til at i 99 av 100 tilfeller sender legene pasientene til akuttsykehus uten å nøle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er mye som ikke kommer frem her i landet , nettopp pga dette. Der finnes nemlig andre interesser i landet her og : LEGEMIDDELINDUSTRIEN og kommunale arbeidsplasser! Men det blir det aldri snakket om. Skjer f.eks mye overdiagnostisering pga dette. Mange som blir operert, kunne først prøvd noe annet. Samme med emdisiner. Folk blir for raskt satt på medisiner før de har prøvd noe annet , f.eks kosthold. Så blir man avhengig av medisiner, og dermed fortsetter det å balle på seg, da medisiner har bivirkninger. Flere kunne f.eks fått diabetes til å gå tilbake med rett kosthold. Istedenfor, blir de satt på medisiner og fortsetter samme dårlige kosthold. Da blir man IKKE frisk, tvert imot!

P.s : Tor Milde hadde diabetes 2 og hjerteproblemer.

Anonymous poster hash: 93575...51f

Det er da allment kjent at legestanden er pill råtten og fullstendig i lomma på legemiddelindustrien.

Gjest Vampen
Skrevet

Det er selvfølgelig beklagelig at mennesker dør pga. svikt hos, ja nettopp andre mennesker. Og det stemmer at avvik ikke alltid meldes riktig selv om det i de aller fleste tilfeller blir meldt inn. Jeg har full forståelse for at pårørende blir forbannet når mennesker som egentlig ikke hadde trengt å dø dør, det hadde jeg selv blitt også om det var snakk om min mor, bror osv. Men jeg har lyst til å tilføye et aspekt til diskusjonen. Veldig ofte gjøres feilvurdering og feilmedisinering i sammenheng med at leger eller sykepleiere har for dårlig tid. Det er veldig ofte en altfor dårlig bemanning av spesielt leger på norske sykehus, noe som gjør at det å lese alle journaler og gjøre gode medisinske vurderinger på 18. timen på jobb kan være vanskelig. Det er ikke uvanlig at vakthavende lege blir oppringt fra 3-4 andre avdelinger mens de sjekker den aktuelle pasienten. Lange vakter og høyt arbeidstempo gjør at risikoen for å gjøre feil øker, desverre må man si. Når det er sagt, så er ofte teamene rundt pasientene litt større, og der jeg jobber har det ofte vært andre yrkesgrupper som har stått på for å få de aktuelle pasientene innlagt ved mistanke om akutt sykdom. Har lyst til å legge til at i 99 av 100 tilfeller sender legene pasientene til akuttsykehus uten å nøle.

Jeg tror (håper) de fleste forstår det. Og det er derfor jeg heller ikke roper om drapsetterforskning eller erstatning, men om å se på rutiner. Er helsevesenet vårt, eller enkelte sykehus/legevakter, lagt opp slik at leger ikke kan gjøre en god jobb, så er det noe som bør endres.

AnonymBruker
Skrevet

Det at norske leger ikke klarer og/eller ikke gidder å gjøre jobben skikkelig er da ingen unnskyldning.

I andre land er legene vant til atskillig lengre arbeidsdager med langt høyere tempo og minimal toleranse for den minste feilvurdering.

Skrevet

Tor Mildes død granskes. Kunne det vært unngått? Er det inkompetanse i helsevesenet som tok livet av han?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/gransker-tor-mildes-doed/a/23418595/

Anonymous poster hash: 75bd4...4de

Det kunne kanskje vært utsatt en liten stund, men han hadde en hjertelidelse, diabetes type II og var sykelig overvektig på det tidspkt han ble akutt syk.Når man blir liggende på sykehus i 2 uker før man er såpass "frisk" at man kan fraktes hjem i ambulansefly, så står det virkelig dårlig til. Det burde ikke komme som en bombe på noen at han døde.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Det at norske leger ikke klarer og/eller ikke gidder å gjøre jobben skikkelig er da ingen unnskyldning.

I andre land er legene vant til atskillig lengre arbeidsdager med langt høyere tempo og minimal toleranse for den minste feilvurdering.

Hva får deg til å tro det? Leger gjør feil i andre land også, men du kan selvfølgelig få vise til statistikk som viser det motsatte? Det er ikke akkurat uvanlig at man saksøker for feilbehandling i USA f.eks. Et eksempel er smittehåndtering på private sykehus i USA. Har opplevd at mer enn 50% av de pasientene som har blitt behandlet ved sykehus i USA har kommet tilbake med multiresistente bakterier, noe som uansett diagnose og utfall vil begrense livskvaliteten til vedkommende for resten av livet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe deg med forutinntattheten din, men jeg håper i det minste du legger merke til at jeg ikke omtaler eller tar stilling til din konkrete opplevelse.

Det vet du ingen ting om.

Om man ikke selv melder, så finnes det alltid en kollega som vil ha deg fjernet av karrieremessige hensyn, og de tar ikke fem flate øre for å skrive et avvik på deg. Den kollegiale lojaliteten du beskriver finnes ikke, og ingen lege er alene om å kjenne omstendighetene rundt et dødsfall. Det er mange mennesker involvert i prosesser som leder opp til at en pasient dør, og avdelingsledelsen vil også stille spørsmål.

Anonymous poster hash: 95208...2d5

Så de melder ikke fra av samvittighet overfor pasienten eller av moralske grunner, men på grunn av egoistiske karierremessige hensyn. For en gjeng!

Anonymous poster hash: 3c02d...681

Skrevet

Jeg tror (håper) de fleste forstår det. Og det er derfor jeg heller ikke roper om drapsetterforskning eller erstatning, men om å se på rutiner. Er helsevesenet vårt, eller enkelte sykehus/legevakter, lagt opp slik at leger ikke kan gjøre en god jobb, så er det noe som bør endres.

Er redd for at økonomiske faktorer gjør at både legevakter (spesielt i utkantstrøk) og sykehus ansetter de legene de får, og det er ikke alltid de mest kompetente. Det er også derfor det gjøres feil. I den aktuelle saken er det vel også en faktor at legen i USA ikke har undersøkt pasienten etter at han kom til Norge, og dermed vil jeg tro at det kan ha oppstått ting som ikke han har tatt høyde for.

AnonymBruker
Skrevet

Hva får deg til å tro det? Leger gjør feil i andre land også, men du kan selvfølgelig få vise til statistikk som viser det motsatte? Det er ikke akkurat uvanlig at man saksøker for feilbehandling i USA f.eks. Et eksempel er smittehåndtering på private sykehus i USA. Har opplevd at mer enn 50% av de pasientene som har blitt behandlet ved sykehus i USA har kommet tilbake med multiresistente bakterier, noe som uansett diagnose og utfall vil begrense livskvaliteten til vedkommende for resten av livet.

Man behøver ikke værer bærer av for eks MRSA resten av livet. Til slutt vil ofte immunsystemet ta seg av dem. I USA saksøker de jo for den minste ting.

Skrevet

Man behøver ikke værer bærer av for eks MRSA resten av livet. Til slutt vil ofte immunsystemet ta seg av dem. I USA saksøker de jo for den minste ting.

De aller fleste er bærere av MRSA for resten av livet, jo. Det går ikke an å behandle og det går av og til over av seg selv, men det er svært tilfeldig. Nå er det også sånn at slike sykdommer oppstår som et resultat av et overforbruk av antibiotika, noe som kanskje sier noe om hvordan terskelen er for å sette i gang antibiotikabehandling i de landene som sliter mest med disse problemene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...