AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #1 Skrevet 21. mars 2015 Jeg vet man kan få familieepletre i saktevoksende variant, men når den er saktevoksende vil det si at det tar 5-10år før man får epler eller kan man få epler like fort på saktevoksende epletrær som på "normale" epletrær? (har på de vanlige hørt at om man er heldig får man epler samme året som man plantet det..) Anonymous poster hash: 7c9b7...78d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #2 Skrevet 28. mars 2015 ingen? Anonymous poster hash: 7c9b7...78d
absinthia Skrevet 28. mars 2015 #3 Skrevet 28. mars 2015 (endret) De fleste av disse trærne har blitt podet for ca 3 år tilbake. I noen tilfeller kan du være heldig å få epler året etter, men det er mer vanlig at det skjer etter 2-3 år. Endret 28. mars 2015 av absinthia
Rumle Skrevet 28. mars 2015 #4 Skrevet 28. mars 2015 (endret) Jeg vet ingenting om familietrær, men jeg har et veldig saktevoksende Discovery-tre selv, og det gir et par (2-5) epler hver sesong, det har det i grunnen gjort fra starten. Forstår ikke helt hva som får noen trær til å være veldig seine .. jeg har et annet tre som står ca. 4-5 meter fra discovery-treet, dette treet vet jeg ikke sortsnavnet på, men det tok i i alle fall 10+ år før det i det hele tatt blomstret. Nå (15+ år) gir det kanskje ca 20 epler per sesong. Endret 28. mars 2015 av Rumle
absinthia Skrevet 28. mars 2015 #5 Skrevet 28. mars 2015 (endret) Jeg vet ingenting om familietrær, men jeg har et veldig saktevoksende Discovery-tre selv, og det gir et par (2-5) epler hver sesong, det har det i grunnen gjort fra starten. Forstår ikke helt hva som får noen trær til å være veldig seine .. jeg har et annet tre som står ca. 4-5 meter fra discovery-treet, dette treet vet jeg ikke sortsnavnet på, men det tok i i alle fall 10+ år før det i det hele tatt blomstret. Nå (15+ år) gir det kanskje ca 20 epler per sesong. Det er grunnstammen de er podet på som regulerer vekstkrafta. I sør bruker man ofte svaktvoksende grunnstammer fordi det skal stimulere til bedre blomstring og mer frukt i forhold til størrelse på trekrona. I nord har man mer kraftigvoksende grunnstammer, fordi de gir bedre herdighet og større vekstkraft. Endret 28. mars 2015 av absinthia 1
Rumle Skrevet 28. mars 2015 #6 Skrevet 28. mars 2015 Det er grunnstammen de er podet på som regulerer vekstkrafta. I sør bruker man ofte svaktvoksende grunnstammer fordi det skal stimulere til bedre blomstring og mer frukt i forhold til størrelse på trekrona. I nord har man mer kraftigvoksende grunnstammer, fordi de gir bedre herdighet og større vekstkraft. Ahh det ante jeg ikke
absinthia Skrevet 28. mars 2015 #7 Skrevet 28. mars 2015 Ahh det ante jeg ikke Podekvisten har forresten også en avgjørende virkning og kan være av svaktvoksende, middels eller sterktvoksende type, når vi først er inne på temaet. Sterktvoksende rot gir oftest bedre forankring og mindre behov for støtte, samtidig som den tar opp mer næring og gir mer bladvekst. Man kan velge sterktvoksende rot og svaktvoksende podekvist, selv om en bor i nord, som jeg, dersom en ikke vil ha for store trær. 1
Rumle Skrevet 29. mars 2015 #8 Skrevet 29. mars 2015 Podekvisten har forresten også en avgjørende virkning og kan være av svaktvoksende, middels eller sterktvoksende type, når vi først er inne på temaet. Sterktvoksende rot gir oftest bedre forankring og mindre behov for støtte, samtidig som den tar opp mer næring og gir mer bladvekst. Man kan velge sterktvoksende rot og svaktvoksende podekvist, selv om en bor i nord, som jeg, dersom en ikke vil ha for store trær. Spennende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå