AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #1 Skrevet 21. mars 2015 Jeg har gjennom hele mitt arbeidsliv budsjettert med at jeg skal få en pensjon på 300 000 og har planlagt sparingen min deretter. Men nå hørte jeg noen si at staten når som helst kan komme til å kutte i denne pensjonen. Er det virkelig sant? Har jeg ikke krav på det jeg har spart? Anonymous poster hash: 35969...a7e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #2 Skrevet 21. mars 2015 Jeg har gjennom hele mitt arbeidsliv budsjettert med at jeg skal få en pensjon på 300 000 og har planlagt sparingen min deretter. Men nå hørte jeg noen si at staten når som helst kan komme til å kutte i denne pensjonen. Er det virkelig sant? Har jeg ikke krav på det jeg har spart? Anonymous poster hash: 35969...a7e Vi vet ikke hvordan pensjonen blir når vi blir pensjonister - fordi det allerede stadig er flere som faller utenfor arbeidslivet og færre og færre i arbeid som betaler inn den pensjonen man skal høste som pensjonister. Anonymous poster hash: 25f3d...132
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #3 Skrevet 21. mars 2015 Kanskje pensjonsalderen blir hevet? Dagens unge... er vel den første generasjonen på lenge som er fattigere enn foreldregenerasjonen? Stakkars unger, de har jo knapt råd til en liten fuglekasse å bo i, selv når de har veldig god jobb. Må bruke kanskje 30 år på å nedbetale fuglekassa. Anonymous poster hash: 35969...a7e
Cowboy Lotte Skrevet 21. mars 2015 #4 Skrevet 21. mars 2015 Nei en er så rik som en føler seg... En person kan være rik på godhet og innsikt, ikke bare materielle ting som penger og eiendom... 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #5 Skrevet 21. mars 2015 Snakker om materiell rikdom her, da vettu. Unge er rike på kunnskap og skjønnhet, men er fattige materielt sett. I forhold til foreldrene, som sitter som noen konger på store nedbetalte eiendommer. Anonymous poster hash: 35969...a7e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #6 Skrevet 21. mars 2015 Jeg har gjennom hele mitt arbeidsliv budsjettert med at jeg skal få en pensjon på 300 000 og har planlagt sparingen min deretter. Men nå hørte jeg noen si at staten når som helst kan komme til å kutte i denne pensjonen. Er det virkelig sant? Har jeg ikke krav på det jeg har spart? Anonymous poster hash: 35969...a7e Staten kan når som helst endre på pensjonsordningen. Dette er blitt gjort tidligere og kommer helt sikkert til å bli gjort igjen. Av denne grunnen er det egentlig helt umulig å vite hvor mye man får utbetalt i pensjon av staten om 30-40 år. Eneste fornuftige er å sikre seg selv og opprette en privat spareavtale. Kun da har men en viss forutsigbarhet. Anonymous poster hash: 3592e...f19 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #7 Skrevet 21. mars 2015 Da skal jeg opprette privat spareavtale, men hvordan kan jeg vite at ikke de private også endrer utbetalingene? Uansett, hvordan lager jeg sånn privat greie? Når bør jeg begynne å spare sånn privat? Anonymous poster hash: 35969...a7e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #8 Skrevet 21. mars 2015 Du bør spare i aksjefond (globalt indeksfond). Da bestemmer du selv hvor mye og når du ønsker å starte utbetalinger. Du bør begynne å spare så tidlig som mulig. Jo lenger du venter jo mer må du spare hver måned for å sitte igjen med like mye når du er pensjonist. Anonymous poster hash: 3592e...f19
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #9 Skrevet 21. mars 2015 Men jeg vet ikke når jeg vil bli pensjonist. Har jo knapt fylt 20 Anonymous poster hash: 35969...a7e
Gjest Phoenix Skrevet 21. mars 2015 #10 Skrevet 21. mars 2015 Jeg har begynt sparingen for jeg aner ikke hva som skjer med min pensjon
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #11 Skrevet 21. mars 2015 Hvor mye renter får man i privat pensjonssparing? Anonymous poster hash: 35969...a7e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #12 Skrevet 21. mars 2015 Ikke sett egne penger i privat pensjonssparing. Myndighetene kan endre skattereglene når som helst, slik at du ikke vet hvor mye du får ut. I Polen og Hellas har myndighetene til og med bare tatt deler av pengene i slike ordninger for å betale ned gjeld. De sier selvsagt at de har tenkt å betale dem tilbake, men det hjelper ikke hvis ikke de har penger. Du får også dårligere utvalg av investeringsmuligheter. Spar, men sett heller pengene i vanlige fond. Anonymous poster hash: e2b17...afd
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #13 Skrevet 21. mars 2015 Som sagt ville jeg ikke spart i privat pensjonsparing, men spart i aksjefond. Aksjer har tradisjonelt gitt 5-10% avkastning per år.Anonymous poster hash: 3592e...f19
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #14 Skrevet 22. mars 2015 Som sagt ville jeg ikke spart i privat pensjonsparing, men spart i aksjefond. Aksjer har tradisjonelt gitt 5-10% avkastning per år.Anonymous poster hash: 3592e...f19 Som sagt ville jeg ikke spart i privat pensjonsparing, men spart i aksjefond. Aksjer har tradisjonelt gitt 5-10% avkastning per år.Anonymous poster hash: 3592e...f19 Og så bare ta ut penger fra dette fondet når jeg blir gammel? Problemet er at jeg ikke vet hvor gammel jeg blir, så det er vanskelig å beregne hvor mye jeg bør spare. Anonymous poster hash: 35969...a7e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #15 Skrevet 22. mars 2015 Og så bare ta ut penger fra dette fondet når jeg blir gammel? Problemet er at jeg ikke vet hvor gammel jeg blir, så det er vanskelig å beregne hvor mye jeg bør spare. Anonymous poster hash: 35969...a7e Ikke sett egne penger i privat pensjonssparing. Myndighetene kan endre skattereglene når som helst, slik at du ikke vet hvor mye du får ut. I Polen og Hellas har myndighetene til og med bare tatt deler av pengene i slike ordninger for å betale ned gjeld. De sier selvsagt at de har tenkt å betale dem tilbake, men det hjelper ikke hvis ikke de har penger. Du får også dårligere utvalg av investeringsmuligheter. Spar, men sett heller pengene i vanlige fond. Anonymous poster hash: e2b17...afd Myndighetene kan da alltid endre skattereglene for aksjegevinst også, og det er vel mer sannsynlig at finansinntekter vil skattlegges høyere i fremtiden enn at man endrer på pensjonssparingsinsentivene i negativ retning. Ved å gjøre det mindre attraktivt å sette penger i privat pensjonssparing, skaper myndighetene bare flere utgifter for seg selv i neste omgang. Jeg hadde heller satt pengene i noe med skattefradrag ved innskuddstidspunktet, hvis mulig. Med de nye pensjonsordningene vet man uansett ikke hva man får ut, det er en del av å gjøre det billigere for dem som skal betale ut pensjonene. TS, snakk med pensjonsrådgiveren din, arbeidsgiveren din bør kunne fortelle hvem de bruker. De har modeller for å regne ut slikt, kan vise deg tall basert på din inntekt og situasjon, og forklare deg risikobildet bedre enn folk i denne tråden kan. Med ditt kunnskapsnivå skal du ikke begi deg ut på å skulle finansiere din egen pensjon gjennom å spare i aksjefond, du skal skaffe deg råd fra profesjonelle. Anonymous poster hash: 6552f...d21
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #16 Skrevet 22. mars 2015 Myndighetene kan da alltid endre skattereglene for aksjegevinst også, og det er vel mer sannsynlig at finansinntekter vil skattlegges høyere i fremtiden enn at man endrer på pensjonssparingsinsentivene i negativ retning. Ved å gjøre det mindre attraktivt å sette penger i privat pensjonssparing, skaper myndighetene bare flere utgifter for seg selv i neste omgang. Jeg hadde heller satt pengene i noe med skattefradrag ved innskuddstidspunktet, hvis mulig. Med de nye pensjonsordningene vet man uansett ikke hva man får ut, det er en del av å gjøre det billigere for dem som skal betale ut pensjonene. Beklager, men du tenker helt feil. Man kan i praksis velge hvilket land man vil realisere aksjegevinster i. Det er derfor Norge planlegger å sette ned skatten på det, og Sverige allerede har gjort det. Det er også derfor mange rike nordmenn har flyttet til utlandet. Hvis du derimot setter pengene i en ordning som gir skattefradrag på innskuddspunktet så låser du pengene fullstendig, og det er ingenting du kan gjøre når myndighetene setter opp skatten på uttak. Du kan også bare plassere pengene i de muighetene forvalteren tilbyr. Myndighetene får ikke høyere utgifter av at det er lav privat pensjonssparing, det gir bare folk flest mindre penger i alderdommen. Pensjonsrådgivere kommer neppe til å anbefale noe annet enn de (ofte dyre) produktene som selskapet de jobber i selger. Jeg ville aldri plassert pengene mine på den måten som selskapet arbeidsgiveren min bruker gjør, men det har jeg dessverre ingen mulighet til å påvirke. De er valgt fordi de er billige og enkle å bruke for arbeidsgiveren min. For meg er de dårlige, siden de bare tilbyr noen få dyre fond med middelmådig avkastning. Anonymous poster hash: e2b17...afd
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #17 Skrevet 22. mars 2015 Og så bare ta ut penger fra dette fondet når jeg blir gammel? Problemet er at jeg ikke vet hvor gammel jeg blir, så det er vanskelig å beregne hvor mye jeg bør spare. Aksjefond er som å sette pengene på bankkonto, bortsett fra at du kan risikere å tape penger. Du kan når som helst selge noen eller alle andelene og ta ut pengene. Problemet med at ikke man vet hvor mye penger man vil trenge gjelder uansett om man bruker spesielle pensjonsordninger eller vanlig sparing. Anonymous poster hash: e2b17...afd 1
Druid Skrevet 22. mars 2015 #18 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har gjennom hele mitt arbeidsliv budsjettert med at jeg skal få en pensjon på 300 000 og har planlagt sparingen min deretter. Men nå hørte jeg noen si at staten når som helst kan komme til å kutte i denne pensjonen. Er det virkelig sant? Har jeg ikke krav på det jeg har spart? Anonymous poster hash: 35969...a7e Du må forklare nærmere hvordan du tenker, for premisset ditt er grunnleggende feil. Det sagt, har staten kuttet toppforpliktelsen i pensjonen gjennom pensjonforliket, men det har aldri vært noe du kunne forutsette. Pensjon er forresten ikke en sparing, det er en trygd, altså en forsikringsytelse. Det du betaler i Trygdeavgift i seg selv, ville aldri kunne finansiert pensjonsutbetalingene din. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #19 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har gjennom hele mitt arbeidsliv budsjettert med at jeg skal få en pensjon på 300 000 og har planlagt sparingen min deretter. Men nå hørte jeg noen si at staten når som helst kan komme til å kutte i denne pensjonen. Er det virkelig sant? Har jeg ikke krav på det jeg har spart? Anonymous poster hash: 35969...a7e Ingen kan ta i fra deg det du har spart. Penger på boka er dine. Men staten kan når som helst bestemme at pensjonen skal kuttes. Altså det du får fra staten, de er ikke dine før du er pensjonist. Anonymous poster hash: b08ef...0d9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #20 Skrevet 22. mars 2015 Ts, hva mener du med 'krav på det du har spart'? Hva har det med pensjon fra staten å gjøre?Anonymous poster hash: 2bf40...ac3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå