Gå til innhold

Hva er det med Norge og "helgefråtsing"? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://www.nrk.no/norge/_-helgegodteriet-gir-folger-for-barna-resten-av-livet-1.12271531

Jeg har bodd i utlandet i mange år, og her er det helt andre tradisjoner for "helgefråtsing". Her handler folk vanlig til helgen, men litt ekstra godsaker til søndagslunsjen. Men godsakene består ikke av potetgull og smågodt, men av ekstra gode råvarer for en utvidet lunsj. Resten av helgen spiser folk som vanlig. Så handlevognene er ekstra velfylte fredag og lørdag, men ikke med "junk".

Jeg er nesten 50 år, og husker at fra midten av 1970-tallet begynte min mor og far å handle inn litt "lørdagsgodt" til oss. Da fikk vi barn en liten flaske brus og hver vår lille skål med potetgull. Lørdagsmiddagen skulle være superlettvint - ofte grøt eller speilegg. Og søndagsmiddagen var storveis, da vanket det kjøttretter som vi ikke hadde råd til de andre ukedagene. Svinesteik, kjøttkaker, hvalbiff, fårikål og andre kjøttretter.

Etter å ha lest på nrk.no i dag, spør jeg meg om hvor det tok helt av med "helgefråtsingen"i Norge?

Henger det sammen med "helgefylla"? Her jeg bor, er det ikke noe "party-party" med alkohol i helgene. Her drikkes vin stort sett hver dag, men det er ingen forskjell på mandager og lørdager. Og her finnes ikke fulle ungdommer som raver rundt nattestid i helgene.

Noen som har tanker om hvorfor/hvordan den norske "helgefråtsingen" i mat og alkohol har oppstått?

Anonymous poster hash: 9323b...a00
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husmannsånd og avholdenhet. Begge deler har dype tradisjoner i Norge. Men man kan bare holde igjen for en stund.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en teori om at det dreier seg om en stadig sterkere infantilisering i Norge. Kan tippe at dette delvis skyldes den voldsomme gode økonomiske perioden vi har vært gjennom det siste tiåret.

Folk blir stadig mer opptatt av navvlebeskuende uvesentligheter, noe f.eks. den enorme kroppsfikseringen, dvs. ønske om å forme kroppen til det perfekte, er et bevis på.

Jeg lærer mye av å lese her på KG, og jeg må innrømme at jeg har blitt veldig overrasket over "lørdagsgodt", som ser ut til å være utbredt. Det er noe jeg forbinder med noe for barn under 12 år.

Likeledes synes også julekalendere å ha blitt vanlig blant unge voksne. Igjen, dette er i følge min bok, noe som småbarn har.

Ja, jeg har forstått at jeg er blitt veldig gammel!

Anonymous poster hash: 9c276...99b
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

^ Artikkelen / saken du linker til, TS, dreier seg vel egentlig om at småbarn får for mye godt.

- Men du beskriver det som et fenomen også for voksne, - hvilket jeg er enig i forekommer.

Anonymous poster hash: 9c276...99b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi "kutt ut hverdagssnopet, gjeninnfør lørdagsgodtet" har blitt et råd fra ernæringsfysiologer og "slankeguruer" for alle som vil være sunne i hverdagen.

Anonymous poster hash: 603a5...264
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Føler dette med kosthold tar helt av her i Norge, og sikkert i resten av verden også. Har alltid vært en brødelsker, og etter å vært både inne på dette forumet og litt googling er brød tydeligvis dødssynden, til slutt triller man vel fordi man spiser brød. Dette var bare et eksempel, finnes sikkert hundrevis av andre matvarer som alltid har blitt betegnet som "sunn," men som plutselig ikke er det lengre. Ellers har jeg jobbet i matbutikk, hvorav helgefråtsingen blir veldig tydelig. Folk kjøper inn brus, godteri, pizza ol. Så kommer ukedagene, og da er det akkurat som om man har blitt verdens sunneste, til nød kjøper man seg et eple for å skeie ut. Dette er selvsagt satt litt på spissen, men kjenner jeg blir litt irritert av det.

Anonymous poster hash: ba663...b77
  • Liker 1
Skrevet

Det er lettest for de fleste å holde seg til ytterligheter selv om balanse er det beste for alle :dry:

Gjest Seajewel
Skrevet

Har inntrykk av at fredagsmiddagen gjerne er det store. Lørdag også, men ikke mange år siden det var nytt med fredagskos.

AnonymBruker
Skrevet

Med det store fokuset på sunnhet er det vel sånn at folk begrenser seg til en dag der de skeier ut, i stedet for å kose seg litt hver dag. For meg er for eksempel denne løsningen best. Bare fordi at den "lille kosen" hver da tilslutt adder opp og blir mer enn det jeg ville spist dersom jeg hadde en utskeiedag i uken.

Anonymous poster hash: d766a...8dd
  • Liker 2
Gjest HeiHade
Skrevet

Jeg er enig med deg, ts. Det er så klart bedre å fråtse i helgene, i stedet for hele uken, men det er klart det er bedre å holde seg unna fråtsing fullstendig og unne seg godsaker i moderate mengder/finne andre mattyper å "skjemme seg bort" med. Slik som det er nå er aldeles ikke bra, og det ser man jo hvis man kaster et blikk rundt seg ute blant folk. Vi blir bare feitere og feitere.

AnonymBruker
Skrevet

Med det store fokuset på sunnhet er det vel sånn at folk begrenser seg til en dag der de skeier ut, i stedet for å kose seg litt hver dag. For meg er for eksempel denne løsningen best. Bare fordi at den "lille kosen" hver da tilslutt adder opp og blir mer enn det jeg ville spist dersom jeg hadde en utskeiedag i uken.

Anonymous poster hash: d766a...8dd

TS her.

Poenget mitt var også at hvorfor må man ha "skeie ut" med godteri og junk? "Skeie ut" her jeg bor, er med ekstra god mat. Da snakker jeg om mat. Ikke godteri, sjokolade, chips og lignende.

Anonymous poster hash: 25719...3e5

AnonymBruker
Skrevet

Fordi kos er veldig sterke likestilt med usunn mat og godterier. Man skal "kose seg litt" og det er nærmest umulig uten noe sjokolade eller lignende. Det handler nok litt om at man vokser opp med foreldre der man skal "kose seg litt ekstra" på lørdagen med godterier. Kanskje foreldrene ikke lærer barna noen andre måter de kan kose seg på. For eks tenne på peisen, sitte med et teppe og en bok. Drikke en kopp te eller kaffi.

Anonymous poster hash: 60d2a...c07
  • Liker 1
Skrevet

TS her.

Poenget mitt var også at hvorfor må man ha "skeie ut" med godteri og junk? "Skeie ut" her jeg bor, er med ekstra god mat. Da snakker jeg om mat. Ikke godteri, sjokolade, chips og lignende.

Hvorfor ikke skeie ut med godteri og junk? Jeg liker å spise litt smågodt og kanskje 1-2 skåler chips i helgene. Gjør det deg noe om jeg velger det istedenfor et større måltid?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Hvor bor du TS? Jeg bare tenker at noen må skeie ut uansett hvor man bor, for i alle butikker selges sjokolade, chips etc, og noen kjøper det, uansett hvilket land en bor i. Tror ikke lørdagsgodt kun er et norsk fenomen.

Anonymous poster hash: e9864...cd9

• Liker 7
Skrevet

Jeg forstår heller ikke dette med helge-fråtsing... Det er samme som mye alkohol i helgene... Bedre å gjøre som danskene og tyskerne. Fråts heller hele uka, da blir kroppen vant til det, og får ikke helge-sjokk. Det er svært godt med brus og potetgull mellom måltidene. :wow:

Skrevet

Jeg forstår heller ikke dette med helge-fråtsing... Det er samme som mye alkohol i helgene... Bedre å gjøre som danskene og tyskerne. Fråts heller hele uka, da blir kroppen vant til det, og får ikke helge-sjokk. Det er svært godt med brus og potetgull mellom måltidene. :wow:

Hva er "helge-sjokk"?

Skrevet

Hva er "helge-sjokk"?

Sjokket kroppet får i helgene av for mye alkohol konsum og godteri-inntak... Bedre å drikke og spise like mye i hele uka, det gjør jeg, og koser meg svært mye... :)

Skrevet

Sjokket kroppet får i helgene av for mye alkohol konsum og godteri-inntak... Bedre å drikke og spise like mye i hele uka, det gjør jeg, og koser meg svært mye... :)

Jeg har aldri opplevd noe sjokk de helgene jeg har inntatt mye alkohol og godteri.

Skrevet

TS her.

Hva er løsningen din da? At man aldri spiser sukker og potetgull?

Jeg syns en kveld i uka med snop er helt ok, skulle bare mangle.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har aldri opplevd noe sjokk de helgene jeg har inntatt mye alkohol og godteri.

Kan være tegn på at du har fått i deg litt for mye... ;) Men hvem av oss har ikke det...

Endret av Cowboy Lotte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...