maskineple Skrevet 20. mars 2015 #1 Skrevet 20. mars 2015 (endret) . Endret 15. juni 2015 av kjærligbåttur
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #2 Skrevet 21. mars 2015 Du sparer ikke penger på å kjøpe ny TV. Mitt beste tips er å handle én gang i uka, i stedet for å gjøre masse småkjøp. Lag mat og frys ned, så har du mange dagers middag. Billig penger. Sparer mye. Anonymous poster hash: f8503...b63 6
Gjest Wei Wei Skrevet 21. mars 2015 #3 Skrevet 21. mars 2015 Jeg tror at det er mest å spare i alt annet man kjøper, enn bare mat. På matposten kan man spare 1-2 tusen (spørs hvor mye man bruker fra før), men på dill dall som å spise ute, reise, klær, interiør, elektronikk, utstyr osv. kan man spare flere tusen hver mnd. Så det beste tipset er å unngå å kjøpe det man virkelig må.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #4 Skrevet 21. mars 2015 Du vil kutte forbruk og kostnader, skriver du. Da tror jeg ikke ny tv er veien å gå. Kutt forbruket i det daglige. De små, "usynlige" forbrukstingene er de som tilsammen blir mye. - kjøp aldri kaffe ute, ta med egen hjemmefra i termokopp om du absolutt må ha kaffe mens du er i farten - slå av lys i alle rom der du ikke oppholder deg. Sparer strømutgifter og sparer forbruk av pærene - si opp abonnementer på treningssentere der du likevel sjelden er. Vurder å heller begynne med gratis treningsformer som jogging - si opp abonnementer på blader, aviser og magasiner du ikke absolutt MÅ ha pga jobb e.l. Nyheter kan du lese gratis på nett og høre på radio - kutt med hard hånd i alle nett-tv abonnementer, som Netflix osv. Si opp! - lag ukesmeny, og skriv handleliste for hele uken med hjelp av den. Alt som går i handlekurven er det som er på handlelisten, ikke noe annet. Handle stort EN gang i uka. - vurder shoppe-stop mht klær for f.eks. et halvt år. Ikke noe nytt er lov å kjøpe inn i den bestemte perioden. Bruk det du har, og arranger evt bytte-kvelder med venninner der alle tar med klær de ikke bruker. Slik kan alle få noe "nytt" i garderoben. - gå IKKE inn på kjøpesentere bare for å "kikke" eller skravle med venninner. Da brukes det som regel penger. Unngå kjøpesentere som pesten, og gå dit bare om du absolutt må ha noe konkret der, f.eks. apotekvarer eller handle på matbutikken der. Be venninner møte deg hjemme istedet, ikke i byens handlegate eller på kjøpesenteret! - take-away mat er utelukket. Kjøper du det en gang hver helg, blir det fort mange hundre kroner på en mnd. Lag mat hjemme. - Se over kott, lagerplass, hyller, boder osv. Er det noe du ikke bruker som du kan selge på Finn.no? Det er gratis å annonsere på Finn.no Torget nå, og du kan tjene gode penger på noe du ikke lenger trenger eller vil ha. - hold deg hjemme og ikke gå på byen hver helg i en periode for å spare penger. MÅ du absolutt ut, nøy deg med en enkelt øl og ta nattbussen hjem, taxi er for dyrt. - følg med i reklamebladene som kommer i postkassa, ikke la dem gå rett i søpla. Ser du forbruksvarer du vet du bruker mye av på tilbud i en avis, gå dit eller sykle dit og kjøp inn et lager på tilbud. Ikke kjøp noe til full pris om du ikke absolutt må. Vent på tilbud om du kan. - kan du gå eller sykle for å gjøre et ærend, så gjør du det fremfor å starte bilen og kjøre dit og bruke bensin Anonymous poster hash: 1bc89...16f 4
maskineple Skrevet 23. mars 2015 Forfatter #5 Skrevet 23. mars 2015 (endret) . Endret 15. juni 2015 av kjærligbåttur
Gjest FuturePrimitive Skrevet 23. mars 2015 #6 Skrevet 23. mars 2015 Bytt forsikringsselskaper hyppig (spesielt bilforsikring - da jobber du deg opp bonus raskere) Bytt bank til den som til enhver tid tilbyr best rente Bruk kredittkort som gir bonus og rabatt (husk å alltid betal i tide) Handle bensin/diesel på mandag morgen SELGE TV´en og si opp nrk lisensen (se tv på laptoppen eller en stor pcskjerm..seriøst det er 2015, ikke 1999) Billigst mobilabb Billigst strømabb Billig bil, evnt sykle når du kan osv osv Listen over hva man kan gjøre er nesten uendelig. Jeg har kuttet utgifter i snart to år - og jeg oppdager stadig nye ting. Bruke mindre enn 50% av lønna mi. Kan se fram i mot full pensjon før jeg er 45.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 Bytt forsikringsselskaper hyppig (spesielt bilforsikring - da jobber du deg opp bonus raskere) check Bytt bank til den som til enhver tid tilbyr best rente check Bruk kredittkort som gir bonus og rabatt (husk å alltid betal i tide) check Handle bensin/diesel på mandag morgen check (søndag kveld) SELGE TV´en og si opp nrk lisensen (se tv på laptoppen eller en stor pcskjerm..seriøst det er 2015, ikke 1999) (ikke aktuelt) Billigst mobilabb check Billigst strømabb check Billig bil, evnt sykle når du kan check osv osv Listen over hva man kan gjøre er nesten uendelig. Jeg har kuttet utgifter i snart to år - og jeg oppdager stadig nye ting. Bruke mindre enn 50% av lønna mi. Kan se fram i mot full pensjon før jeg er 45. Kom gjerne med noen flere forslag. Anonymous poster hash: ea065...9c4
Neutral90 Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 Bytt forsikringsselskaper hyppig (spesielt bilforsikring - da jobber du deg opp bonus raskere) Bytt bank til den som til enhver tid tilbyr best rente Bruk kredittkort som gir bonus og rabatt (husk å alltid betal i tide) Handle bensin/diesel på mandag morgen SELGE TV´en og si opp nrk lisensen (se tv på laptoppen eller en stor pcskjerm..seriøst det er 2015, ikke 1999) Billigst mobilabb Billigst strømabb Billig bil, evnt sykle når du kan osv osv Listen over hva man kan gjøre er nesten uendelig. Jeg har kuttet utgifter i snart to år - og jeg oppdager stadig nye ting. Bruke mindre enn 50% av lønna mi. Kan se fram i mot full pensjon før jeg er 45. Kan du forklare dette for meg?
Gjest FuturePrimitive Skrevet 24. mars 2015 #9 Skrevet 24. mars 2015 Kan du forklare dette for meg? Gjeder bil spesifikt da. Om du f.eks har 20% hos gjensisidge, og bytter til Storebrand etter 6 mnd så får du 30% hos Storebrand. Vanligvis, om du skulle vært hos gjensidige hele tiden så tar det ett år å bygge opp 10% bonus. Du må selvsagt finne ut om du tjener på det ved å sjekke at det nye selskapet kan tilby en like god eller bedre pris enn den du hadde. Men sånt elsker man å gjøre om man tenker økonomisk
Neutral90 Skrevet 24. mars 2015 #10 Skrevet 24. mars 2015 (endret) Gjeder bil spesifikt da. Om du f.eks har 20% hos gjensisidge, og bytter til Storebrand etter 6 mnd så får du 30% hos Storebrand. Vanligvis, om du skulle vært hos gjensidige hele tiden så tar det ett år å bygge opp 10% bonus. Du må selvsagt finne ut om du tjener på det ved å sjekke at det nye selskapet kan tilby en like god eller bedre pris enn den du hadde. Men sånt elsker man å gjøre om man tenker økonomisk jeg mener ikke å være tjukk i pappen her altså, men hvordan funker dette? Jeg skrev nå forsikring med sparebank1 01.01.15, og må naturligvis vente 12 mnd til jeg få gå opp på bonus. Hvis jeg da bytter til f.eks gjensidige 01.06.15 - får de ikke inn informasjon om at jeg skrev forsikring på x% 01.01.15 og derved ikke ønske å gi meg høyere bonus? Er det fordi høyere bonussats ville kommet midt i forsikringsperioden, og de gir meg høyere bonussats som en...bonus på forskudd liksom? edit; Nå skjønner jeg :D http://www.dinside.no/927736/slik-dobler-du-bonusen-paa-halve-tiden Endret 24. mars 2015 av Neutral90
Gjest FuturePrimitive Skrevet 24. mars 2015 #11 Skrevet 24. mars 2015 jeg mener ikke å være tjukk i pappen her altså, men hvordan funker dette? Jeg skrev nå forsikring med sparebank1 01.01.15, og må naturligvis vente 12 mnd til jeg få gå opp på bonus. Hvis jeg da bytter til f.eks gjensidige 01.06.15 - får de ikke inn informasjon om at jeg skrev forsikring på x% 01.01.15 og derved ikke ønske å gi meg høyere bonus? Er det fordi høyere bonussats ville kommet midt i forsikringsperioden, og de gir meg høyere bonussats som en...bonus på forskudd liksom? edit; Nå skjønner jeg :D http://www.dinside.no/927736/slik-dobler-du-bonusen-paa-halve-tiden Flott
Gjest FuturePrimitive Skrevet 24. mars 2015 #12 Skrevet 24. mars 2015 Kom gjerne med noen flere forslag. Anonymous poster hash: ea065...9c4 Betal for lite skatt - spar pengene på høyrente og betal selvsagt tilbake det du får i baksmell (f.eks 50.000) da har du tjent en god del på renteavkastning i motseting til å ikke tjene noenting på det eller til og med få TILBAKE penger på skatten som er NO NO. Dette gjør rike folk. Betal ALDRI forskuddskatt. Pay yourself first. Ha en eldre trygg og billig bil (ikke noe luksusmerke) f.eks 10 år gammal bil, og ha den så lenge som mulig. Aldri ta opp lån på bil. Aldri impulshandle, selv om det er gode tilbud. Når du derimot SKAL handle, sørg for å handle i den butikk, nett eller live, som har billigst pris. ALLTID -med mindre det innebærer mye kostnader i kjøring. Plukk bær og sopp selv. Lag te av mjødurt og peppermynte du gror i hagen eller på terassen. Dropp snus og røyk. Kjøp vin på boks, lag øl selv. Bruk bibliotek framfor å kjøpe bøker Bruk popcorn time framfor netflix Kjøp DYRE og gode bildekk, de holder ofte flere sesonger lenger enn dårlige, samme med hvitevarer. Kjøp bra greier. Ha en billig mobil, og ikke la maccen din bli til en slut med alt for mye dritt i seg. Hold den ved like. Handle brukt på barnemarkeder, hør med venner om du kan arve klær til ungen din..osv osv Som sagt..jeg kunne holdt på i timesvis. Det er ingen grenser for hvor du kan spare inn. I praksis trenger man bare betale huslån (som burde være lavt), litt forsikring (burde ikke ha for mye forsikringer heller - du får aldri det du skal ha om du får bruk for det), strøm, vann, billig internett, mobil og sikkert litt andre småtterier (fellesutgifter, kommunale osv) Burde ikke komme på noe mer enn 10-12.000 i mnd + mat 3-4000 og litt klær osv 1000. Da snakker man 15-20.000 i mnd litt avhengig av mnd og ambisjonsnivå. Med to inntekter betyr det at man kan spare minst en inntekt. Er du alene så har du antakelig ikke så mye som 20.000 i faste utgifter, og spesielt om du skal leve økonomisk burde du komme ned på 15. Har du en dårlig betalt jobb (som undertegnede) så har du 5.000 igjen da, har du en godt betalt jobb har du 15-20.000 igjen. Selv lever jeg for omtrent 5000 i mnd (nedbetalt all gjeld før jeg var 33) Man kan fint spare over 50% av lønnen sin. Da kan du også pensjonere deg mye tidlgere enn folk flest. Du blir rik rett og slett. Og jo mer penger du har, jo raskere får du enda mer. Alt over bufferkapital (dvs 50-100.000 i banken , alt ettersom hva du føler gir deg trygghet) burde investeres i fond og/eller helst utbytteakskjer (trygge såda) og en liten slump i high risk penny stocks som du antakelig vil tape på, men om du skulle vinne så kan tusenlappen bli til 1 million. Det har skjedd meg Og det skjer flere enn du aner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå