Gå til innhold

Hadde folk kanel på 50-tallet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er kanel en nyere greie? Var det kanskje noe de bare hadde i byene til å begynne med?

Anonymous poster hash: 3d7c2...668
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanel har vært brukt i Norge siden starten av 1600-tallet. :filer:

Anonymous poster hash: 98857...331
  • Liker 9
Gjest Lille-pus
Skrevet

I min mors arvede, ærverdige "Lærebok for husstelllærerinner", som ble trykket en gang på 20-tallet er kanel en ingredisens som er mye benyttet.

- basert på det tror jeg nok vi kan konkludere med at kanelen har nok vært tilgjengelig en god stund ja ;)

Nevnte lærebok inneholder forøvrig en mengde kuriøse oppskrifter Kokt kujur bl.a. :fnise:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare hadde de kanel, de hadde til og med biler slik at de klarte å frakte den ut på landsbygda! Helt utrolig, ikke sant?!

Anonymous poster hash: 4925e...3d5
  • Liker 9
Skrevet

I min mors arvede, ærverdige "Lærebok for husstelllærerinner", som ble trykket en gang på 20-tallet er kanel en ingredisens som er mye benyttet.

- basert på det tror jeg nok vi kan konkludere med at kanelen har nok vært tilgjengelig en god stund ja ;)

Nevnte lærebok inneholder forøvrig en mengde kuriøse oppskrifter Kokt kujur bl.a. :fnise:

Du skal sannelig ikke le av kokt kujur, det brukte bestemoren min til julepålegg, og det ble sett på som en delikatesse! Lysegulrosa og merkelig så det ut, syns jeg, og nektet konsekvent å smake. :ler:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare hadde de kanel, de hadde til og med biler slik at de klarte å frakte den ut på landsbygda! Helt utrolig, ikke sant?! Anonymous poster hash: 4925e...3d5

også hadde de telfon, slik at de kunne ringe og bestille...

Krydder har blitt brukt å årtusener som byttemiddel mot vestlige varer. Før de begynte å selge mot penger.

Anonymous poster hash: 030c1...36e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men ja, de hadde kanel på 50-tallet. Kanel ble brukt i Norge allerede i middelalderen (år 500-1500).

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Skrevet

Milde himmel så mye dumt man kan spørre om. Blir helt matt at kunnskapsnivået.

• Liker 3
Skrevet

Man lærer av å spørre. Hva oppnår man med å svare nedlatende?

• Liker 10
Skrevet

Du skal sannelig ikke le av kokt kujur, det brukte bestemoren min til julepålegg, og det ble sett på som en delikatesse! Lysegulrosa og merkelig så det ut, syns jeg, og nektet konsekvent å smake. :ler:

Det er godt.

Skrevet

Ja vi hadde kanel på 50 tallet. Du verden, jeg begynner å dra på åra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fantes på Jesus sin tid, ja

Anonymous poster hash: b62e0...4dd

Skrevet

Det er mye krydder som har blitt brukt i Norge i veldig lange tider, men jeg ble overrasket da jeg leste en artikkel om paprika her om dagen. Den kom ikke til Norge før på syttitallet, før den tid var det ingen som solgte paprika i Norge.

Og da italienerne oppdaget at nordmenn for det meste spiste paprikaen rå og på brødskiva, ble de helt satt ut, for paprika var da vel noe man spiste stekt, kokt eller i gryter. :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Ikke rart folk skriver som AnonymBruker når de risikerer svar som dette...

• Liker 2
Skrevet

Ja, det hadde de.

Skrevet

Det er mye krydder som har blitt brukt i Norge i veldig lange tider, men jeg ble overrasket da jeg leste en artikkel om paprika her om dagen. Den kom ikke til Norge før på syttitallet, før den tid var det ingen som solgte paprika i Norge.

Og da italienerne oppdaget at nordmenn for det meste spiste paprikaen rå og på brødskiva, ble de helt satt ut, for paprika var da vel noe man spiste stekt, kokt eller i gryter. :fnise:

Tror vi generelt er glad i rå grønnsaker jeg -kanskje fordi vi er så vant til bær og frukt + at vi har kaldere vær? Jeg får rare blikk i utlandet fordi jeg liker å spise tomat som frukt, eller fordi jeg putter rå blomkål i salaten, men det kan jo hende det bare er meg som er dødsrå. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...