AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #1 Skrevet 20. mars 2015 Eller er kanel en nyere greie? Var det kanskje noe de bare hadde i byene til å begynne med? Anonymous poster hash: 3d7c2...668
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #2 Skrevet 20. mars 2015 Kanel har vært brukt i Norge siden starten av 1600-tallet. Anonymous poster hash: 98857...331 9
Gjest Lille-pus Skrevet 20. mars 2015 #3 Skrevet 20. mars 2015 I min mors arvede, ærverdige "Lærebok for husstelllærerinner", som ble trykket en gang på 20-tallet er kanel en ingredisens som er mye benyttet. - basert på det tror jeg nok vi kan konkludere med at kanelen har nok vært tilgjengelig en god stund ja Nevnte lærebok inneholder forøvrig en mengde kuriøse oppskrifter Kokt kujur bl.a. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #4 Skrevet 21. mars 2015 Ikke bare hadde de kanel, de hadde til og med biler slik at de klarte å frakte den ut på landsbygda! Helt utrolig, ikke sant?! Anonymous poster hash: 4925e...3d5 9
Brunhilde Skrevet 21. mars 2015 #5 Skrevet 21. mars 2015 I min mors arvede, ærverdige "Lærebok for husstelllærerinner", som ble trykket en gang på 20-tallet er kanel en ingredisens som er mye benyttet. - basert på det tror jeg nok vi kan konkludere med at kanelen har nok vært tilgjengelig en god stund ja Nevnte lærebok inneholder forøvrig en mengde kuriøse oppskrifter Kokt kujur bl.a. Du skal sannelig ikke le av kokt kujur, det brukte bestemoren min til julepålegg, og det ble sett på som en delikatesse! Lysegulrosa og merkelig så det ut, syns jeg, og nektet konsekvent å smake. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #6 Skrevet 21. mars 2015 Ikke bare hadde de kanel, de hadde til og med biler slik at de klarte å frakte den ut på landsbygda! Helt utrolig, ikke sant?! Anonymous poster hash: 4925e...3d5 også hadde de telfon, slik at de kunne ringe og bestille... Krydder har blitt brukt å årtusener som byttemiddel mot vestlige varer. Før de begynte å selge mot penger.Anonymous poster hash: 030c1...36e 1
Brunhilde Skrevet 21. mars 2015 #7 Skrevet 21. mars 2015 (endret) Men ja, de hadde kanel på 50-tallet. Kanel ble brukt i Norge allerede i middelalderen (år 500-1500). Endret 21. mars 2015 av Brunhilde 1
Antoinette Skrevet 22. mars 2015 #8 Skrevet 22. mars 2015 Milde himmel så mye dumt man kan spørre om. Blir helt matt at kunnskapsnivået. 3
Violetta Skrevet 22. mars 2015 #9 Skrevet 22. mars 2015 Milde himmel så mye dumt man kan spørre om. Blir helt matt at kunnskapsnivået. Man lærer av å spørre. Hva oppnår man med å svare nedlatende? 10
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2015 #10 Skrevet 22. mars 2015 Du skal sannelig ikke le av kokt kujur, det brukte bestemoren min til julepålegg, og det ble sett på som en delikatesse! Lysegulrosa og merkelig så det ut, syns jeg, og nektet konsekvent å smake. Det er godt.
caroprins Skrevet 22. mars 2015 #11 Skrevet 22. mars 2015 Ja vi hadde kanel på 50 tallet. Du verden, jeg begynner å dra på åra. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #12 Skrevet 22. mars 2015 Fantes på Jesus sin tid, jaAnonymous poster hash: b62e0...4dd
Minya Skrevet 23. mars 2015 #13 Skrevet 23. mars 2015 Det er mye krydder som har blitt brukt i Norge i veldig lange tider, men jeg ble overrasket da jeg leste en artikkel om paprika her om dagen. Den kom ikke til Norge før på syttitallet, før den tid var det ingen som solgte paprika i Norge. Og da italienerne oppdaget at nordmenn for det meste spiste paprikaen rå og på brødskiva, ble de helt satt ut, for paprika var da vel noe man spiste stekt, kokt eller i gryter. 3
Nevian Skrevet 24. mars 2015 #14 Skrevet 24. mars 2015 Milde himmel så mye dumt man kan spørre om. Blir helt matt at kunnskapsnivået. Ikke rart folk skriver som AnonymBruker når de risikerer svar som dette... 2
Colargol Skrevet 25. mars 2015 #16 Skrevet 25. mars 2015 Det er mye krydder som har blitt brukt i Norge i veldig lange tider, men jeg ble overrasket da jeg leste en artikkel om paprika her om dagen. Den kom ikke til Norge før på syttitallet, før den tid var det ingen som solgte paprika i Norge. Og da italienerne oppdaget at nordmenn for det meste spiste paprikaen rå og på brødskiva, ble de helt satt ut, for paprika var da vel noe man spiste stekt, kokt eller i gryter. Tror vi generelt er glad i rå grønnsaker jeg -kanskje fordi vi er så vant til bær og frukt + at vi har kaldere vær? Jeg får rare blikk i utlandet fordi jeg liker å spise tomat som frukt, eller fordi jeg putter rå blomkål i salaten, men det kan jo hende det bare er meg som er dødsrå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå