AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #1 Skrevet 20. mars 2015 Hei, lurer på om det er noen der ute som vil dele noen tanker om grensesetting som skremmer barn? Eksempel 1: Et barn sitter urolig i en samling, det blir tatt forsiktig på armen, men fulgt STRENGT med blikket at man skal sitte helt i ro. ( Da mener jeg type psykisk strengt stirrende blikk) Eksempel 2: Et barn vil ikke ta på seg buksene du finner frem ( det insisterer på de gamle buksene )du tviholder på ditt ( noe som selvfølgelig er bra) men måten det gjøres på er at du legger overhender på barnas ben ( bare forsiktig her og ) men roper VELDIG HØYT: det er jeg som bestemmer Ole, det er jeg som er den voksne og bestemmer her! Ungen blir hysterisk og bæres vekk. Er detta riktig form for grensesetting? Anonymous poster hash: 0c9da...219
Maximillian Cohen Skrevet 20. mars 2015 #2 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Det er forskjell på å være bestemt og på å skremme. Ellers er det vanskelig å kommentere situasjonene noe særlig uten å faktisk se dem, men jeg syns i utgangspunktet det høres ut som om den voksne går for langt, i hvert fall i situasjon 2 når en begynner å rope høyt. Endret 21. mars 2015 av Maximillian Cohen 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #3 Skrevet 20. mars 2015 Vanskelig og tolke blikket, men jeg oppfattet det som psykisk stirrende og strengt, fordi det varte en liten stund. Handlingen til barnet var også av det "milde" slaget. Anonymous poster hash: 0c9da...219
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #4 Skrevet 20. mars 2015 Ikke ts! Hvordan kan man unngå å vise sånn temperament? skremmende oppførsel. Anonymous poster hash: 883a1...e81
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #6 Skrevet 20. mars 2015 Eksempel 1 bruker jeg ofte som mor... Men med egne barn over fire år. Ser for meg i kirken, i selskap... Etter at vi har snakket om hvordan de skal oppføre seg, og de har lovt, og uroligheten er typisk start på større sprell. Så hvis det fungerte vil jeg si den var innafor (hvis personen som ga " et psykisk stirrende og strengt blikk" er en som gir barnet straff, og dette var en trussel om det, er det selvfølgelig ikke greit, men et blikk får barna tåle). Nummer to var jo helt på trynet, for der er det jo den voksne som eskalerte situasjonen. Man roper ikke. "Bruk vanlig stemme, bruk innestemme", det er jo ofte ropingen som skaper konflikten, og den rolige stemmen som løser den. Anonymous poster hash: cd166...0af 1
Jade Skrevet 20. mars 2015 #7 Skrevet 20. mars 2015 Hvis jeg tolker alternativene dine riktig, så er jo dette skremmende blikk og skremmende stemme. Og det er ikke greit å skremme barn for å få de til å gjøre som en vil. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #8 Skrevet 20. mars 2015 Vel, har ikke erfart slik grensesetting tidligere, så derfor jeg lurer. Anonymous poster hash: 0c9da...219
Jus sanguinis Skrevet 20. mars 2015 #9 Skrevet 20. mars 2015 Hei, lurer på om det er noen der ute som vil dele noen tanker om grensesetting som skremmer barn?Eksempel 1: Et barn sitter urolig i en samling, det blir tatt forsiktig på armen, men fulgt STRENGT med blikket at man skal sitte helt i ro. ( Da mener jeg type psykisk strengt stirrende blikk)Eksempel 2: Et barn vil ikke ta på seg buksene du finner frem ( det insisterer på de gamle buksene )du tviholder på ditt ( noe som selvfølgelig er bra) men måten det gjøres på er at du legger overhender på barnas ben ( bare forsiktig her og ) men roper VELDIG HØYT: det er jeg som bestemmer Ole, det er jeg som er den voksne og bestemmer her! Ungen blir hysterisk og bæres vekk.Er detta riktig form for grensesetting?Anonymous poster hash: 0c9da...219 Jeg kan ikke en gang forstå noe annet enn at den voksne bestemmer er den riktige fremgangsmetoden. Hvorvidt hva den voksne bestemmer er riktig eller ikke, må nødvendigvis avgjøres av andre voksne. I min øyne må aldri barnet få en bestemmende myndighet i så måte.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #11 Skrevet 20. mars 2015 Synes ikke 1 var noe ille, men 2 var langt over grensa. Å gi et strengt blikk kan da umulig være traumatiserende... Anonymous poster hash: d63be...a92 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #12 Skrevet 20. mars 2015 Jeg kan ikke en gang forstå noe annet enn at den voksne bestemmer er den riktige fremgangsmetoden. Hvorvidt hva den voksne bestemmer er riktig eller ikke, må nødvendigvis avgjøres av andre voksne. I min øyne må aldri barnet få en bestemmende myndighet i så måte. Viktig med grensesetting ja, men det er ulike måter å gjøre det på. Anonymous poster hash: 0c9da...219 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #13 Skrevet 20. mars 2015 Synes ikke 1 var noe ille, men 2 var langt over grensa. Å gi et strengt blikk kan da umulig være traumatiserende... Anonymous poster hash: d63be...a92 Det sier du fordi du ikke har truffet svigermora mi. Anonymous poster hash: 07864...a88 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #14 Skrevet 20. mars 2015 Synes ikke 1 var noe ille, men 2 var langt over grensa. Å gi et strengt blikk kan da umulig være traumatiserende... Anonymous poster hash: d63be...a92 I eks nr 1 så barnet veldig forundret ut, som det ikke skjønte hva som var gjort gale. Barn beveger gjerne litt på seg i en samling, det var IKKE mye. Anonymous poster hash: 0c9da...219
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #15 Skrevet 20. mars 2015 Det sier du fordi du ikke har truffet svigermora mi. Anonymous poster hash: 07864...a88 Anonymous poster hash: 0c9da...219
Jus sanguinis Skrevet 20. mars 2015 #16 Skrevet 20. mars 2015 Viktig med grensesetting ja, men det er ulike måter å gjøre det på.Anonymous poster hash: 0c9da...219 Jeg synes det høres ut som et ja-og-nei-svar. Du er uenig, men svarer likevel ja? Det er akkurat det jeg problematiserer og finner som nettopp et problem. Voksne som ikke sender klare signaler!Vi voksne kan være uenige om barneoppdragelsesmetoder, men det kan aldri være tvil om at det er de voksne som bestemmer.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #17 Skrevet 20. mars 2015 Jeg synes det høres ut som et ja-og-nei-svar. Du er uenig, men svarer likevel ja? Det er akkurat det jeg problematiserer og finner som nettopp et problem. Voksne som ikke sender klare signaler! Vi voksne kan være uenige om barneoppdragelsesmetoder, men det kan aldri være tvil om at det er de voksne som bestemmer. Gud bedre. Jeg sier Ja til klare grenser som overholdes, jeg sier NEI til grenser som skremmer barn til lydighet, det gjelder b,la ekstra høy stemmebruk. Anonymous poster hash: 0c9da...219
Jus sanguinis Skrevet 21. mars 2015 #18 Skrevet 21. mars 2015 Gud bedre. Jeg sier Ja til klare grenser som overholdes, jeg sier NEI til grenser som skremmer barn til lydighet, det gjelder b,la ekstra høy stemmebruk.Anonymous poster hash: 0c9da...219 Jeg på min side sier ja til mennesker som klarer å argumentere sin uenighet. I alle tilfeller trenger i hvert fall ikke jeg å heve stemmevolumet for å utøve autoritet.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #19 Skrevet 21. mars 2015 Dette høres veldig kjent ut, er dette en barnehage i Rogaland? Anonymous poster hash: 3a1b9...77b
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #20 Skrevet 21. mars 2015 Dette høres veldig kjent ut, er dette en barnehage i Rogaland? Anonymous poster hash: 3a1b9...77b Ikke vits å spekulere i dette, det som er interessant her er og få vite noe om hvordan pedagoger rundt om i landet setter adekavte grenser for barn. Anonymous poster hash: 0c9da...219 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå