Gå til innhold

Har vestlendinger mer fordommer enn østlendinger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en middels stor by på vestlandet, og flyttet for et halvår siden til en middels stor by på østlandet. Her bor jeg med sambo i midten av 30-årene, jeg er 20 år. Vi er begge fra vestlandet, og når vi først startet å holde på ble det ramaskrik fra alle kanter, og mange kommentarer på alderen, veldig mye negativt.

Etter vi flyttet ned hit har ingen reagert (iallefall ikke åpenlyst) på aldersforskjellen, vi (eller han) blir heller møtt med beundring de gangene det reageres.

Så var vi på besøk i hjembyen i januar. Skal sies jeg er veldig oppmerksom på folk, men spesielt damer i 30-40års alderen fulgte oss med blikket når vi gikk å holdt hender, enkelte åpenbart forbauset og rynkende på øyenbryn og panner, spesielt jeg får stygge blikk og dette var fra vilt fremmede på gaten!

Jeg tror de fleste ville tippet at han er en plass mellom 30-35, og jeg en plass mellom 18-22 rent utseendemessig.

Det kan være ren innbilning fra min side, men sambo kommenterte det også selv at det ble nesten ubehagelig å gå å holde hender på gaten når vi var på vestlandet.

Er jeg innbilsk? Eller er østlendinger falskere og larvære å si hva de mener til man har forlatt rommet? Eller er det faktisk en betydlig forskjell her?

Noen på forumet som har peiling eller egne erfaringer å komme med? Eller bare artige hypoteser?

Anonymous poster hash: aabf3...3e3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker sånn helt umiddelbart at ramaskrik på vestlandet og litt mer stillhet rundt det og krampaktig høflige fraser om at det er noe å beundre (hva er det som liksom er beundringsverdig ved det?) på østlandet kan ha med at dere begge er fra vestlandet. Dere har masse familie og nære venner der som ikke legger fingrene mellom, mens på østlandet er det kanskje flere nye bekjente som ikke føler det er på sin plass å mene noe om forholdet deres (annet enn evt bak deres rygg), og/eller bryr seg vesentlig mindre om dine veivalg i kjærlighetslivet enn hva mora di gjør :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av kjærligbåttur
AnonymBruker
Skrevet

Tenker sånn helt umiddelbart at ramaskrik på vestlandet og litt mer stillhet rundt det og krampaktig høflige fraser om at det er noe å beundre (hva er det som liksom er beundringsverdig ved det?) på østlandet kan ha med at dere begge er fra vestlandet. Dere har masse familie og nære venner der som ikke legger fingrene mellom, mens på østlandet er det kanskje flere nye bekjente som ikke føler det er på sin plass å mene noe om forholdet deres (annet enn evt bak deres rygg), og/eller bryr seg vesentlig mindre om dine veivalg i kjærlighetslivet enn hva mora di gjør :)

Jo, men fra venner og familie får vi bare positivt. Han er jo svigermors drøm, og egentlig hele familien forguder han.(noe jeg kan forstå fordi han er jo fantastisk;)…) Men uansett, meste negative kom fra bekjente av meg, eller bekjente av han. Ingen som egentlig i utgangspunktet visste noe om noen av oss.

AnonymBruker
Skrevet

Javell da, tuller bare med deg. Sannheten er at ingen bryr seg dersom dere er Norske. Kan se for meg at folk ser litt rart på dere om han er fra utenfor Europa eller noe.

Begge er norske ;) Han er veldig kjekk da, så noen ganger har jeg tatt meg i å tenke at der kanskje er flere bitre damer på vestlandet som egentlig bare er sjalue? Kan ha noe med det dårlige været der oppe å gjøre? hmmm

Skrevet

Jo større sted, jo større by, jo større toleranse.

Jo mindre sted, jo mindre by, jo mindre toleranse.

Min erfaring er også at det er større toleranse på østlandet, trøndelag og nord-norge,

mens det er mindre toleranse på vestlandet og sørlandet - kan ha med at bibelbeltet har satt seg her fra gammelt av ...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt klart forskjeller mellom Vestlandet og Østlandet, i allefall slik jeg opplever det. Jeg er sammen med en sunnmøring, og i hjembygda hans er det mange som reagere på at vi bor sammen og har barn uten å være gift. I tillegg er vi aaalt for unge foreldre i og med vi fikk barn når vi var 22. Venner av samboeren min må gifte seg før de kan flytte sammen, så mange gifter seg svært unge. Hjemme på Østlandet et det ingen som reagerer overhodet, og jeg kjenner ingen som ikke får bo sammen med kjæresten fordi de ikke er gift...

Anonymous poster hash: 3143b...79e

Gjest oleoh
Skrevet

Jo større by, til mindre bryr folk seg generelt. En kunne dotte om og ingen hadde brydd seg i mange storbyer. Det er ikke tolleranse, det er ignoranse.

AnonymBruker
Skrevet

Jo større by, til mindre bryr folk seg generelt. En kunne dotte om og ingen hadde brydd seg i mange storbyer. Det er ikke tolleranse, det er ignoranse.

Ja det er jo slik. Men byen jeg kommer fra på vestlandet er større enn den som jeg bor i på østlandet.

TS

Skrevet

Da må du komme fra et lite sted. Har aldri opplevd at folk i Stavanger eller Bergen bryr seg om slik.

Hadde jeg reagert som venninne på aldersforskjellen? Ja, men det har ingenting med at jeg er fra Stavanger. Kryr jo av eldre oljemenn med yngre koner her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...