moppsi Skrevet 20. mars 2015 #1 Skrevet 20. mars 2015 Jeg og min ekssamboer kjøpte en bolig for fire år siden, og jeg var medlåntaker, ikke medeier. Vi har et felles barn sammen. Vi hadde felles økonomi frem til i høst, og nå skal vi flytte fra hverandre. Vi har pusset opp mye i huset, og boligen har steget 500 000,- i verdi på disse fire årene... Har jeg noen rettigheter til å få en utbetaling etter disse årene selv om jeg ikke var medeier? Og ikke har jeg noe bevis på at jeg kjøpte mat, kjøpte det barna trengte osv siden vi faktisk hadde felles økonomi...
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #2 Skrevet 20. mars 2015 Finn deg en advokat. Og bankutskrifter har du vel som viser hva dine penger har gått til?Anonymous poster hash: 2b4db...cd6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #3 Skrevet 20. mars 2015 Du tok opp lån og har betalt på en bolig du ikke eier? Her har du stilt deg selv i en idiotisk situasjon!Anonymous poster hash: 4f5d6...ec5 4
moppsi Skrevet 20. mars 2015 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2015 Finn deg en advokat. Og bankutskrifter har du vel som viser hva dine penger har gått til?Anonymous poster hash: 2b4db...cd6 Vi har hatt felles økonomi frem til i høst da jeg ble student... Så alle pengene våre kom inn på samme konto, så har ikke noe bevis på hva akkurat mine penger har gått til... Vil gjerne løse dette uten advokat, for vi har tross alt et barn sammen, og eksen er IKKE glad i å høre om hva jeg har krav på uten at jeg har det skriftilg svart på hvitt... Så om noen faktisk VET jeg har noe å gå videre på, så kan det hende at vi kan bli enige, håper jeg...
moppsi Skrevet 20. mars 2015 Forfatter #5 Skrevet 20. mars 2015 Du tok opp lån og har betalt på en bolig du ikke eier? Her har du stilt deg selv i en idiotisk situasjon!Anonymous poster hash: 4f5d6...ec5 Medlåntaker var jeg, for hvis ikke ble det regnet som om min eks forsørget meg og da fikk vi ikke så mye i lån med mindre jeg var medlåntaker... Jeg er fullstendig klar over at jeg har stilt meg i en idiotisk situasjon, det trenger ikke folk å fortelle meg, for det vet jeg! Skjønner å at det må jeg tåle å høre siden jeg spør om råd, men situasjonen min blir ikke enklere av at du skriver jeg har satt meg i en idiotisk situasjon.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #6 Skrevet 20. mars 2015 Har dere samboerkontrakt? Anonymous poster hash: 4ab2d...d72
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #7 Skrevet 20. mars 2015 Hva var innskudd, dvs. EK, på hver av dere? Anonymous poster hash: 4ab2d...d72
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #8 Skrevet 20. mars 2015 ga banken deg boliglån uten pant i bolig? Anonymous poster hash: 07942...fa2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #9 Skrevet 20. mars 2015 TS, du skriver ingenting om hva du og han har lagt inn i boligen av EK og hvorvidt dere har samboerkontrakt. Har dere samme verdi på lånet og betalt likt i renter/avdrag? Anonymous poster hash: 4ab2d...d72
moppsi Skrevet 20. mars 2015 Forfatter #10 Skrevet 20. mars 2015 Har dere samboerkontrakt? Anonymous poster hash: 4ab2d...d72 Nei
moppsi Skrevet 20. mars 2015 Forfatter #11 Skrevet 20. mars 2015 Hva var innskudd, dvs. EK, på hver av dere? Anonymous poster hash: 4ab2d...d72 Ingenting...
moppsi Skrevet 20. mars 2015 Forfatter #12 Skrevet 20. mars 2015 ga banken deg boliglån uten pant i bolig? Anonymous poster hash: 07942...fa2 Nei, var pant i boligen, men jeg ble ikke skrevet på lånet før noen mnd etter vi kjøpte huset.
moppsi Skrevet 20. mars 2015 Forfatter #13 Skrevet 20. mars 2015 TS, du skriver ingenting om hva du og han har lagt inn i boligen av EK og hvorvidt dere har samboerkontrakt. Har dere samme verdi på lånet og betalt likt i renter/avdrag? Anonymous poster hash: 4ab2d...d72 Ingenting av EK og ingen samboerkontrakt... Jeg stod som medlånstaker, så jeg betalte ingenting. Vi hadde felles økonomi frem til i høst... Hadde jeg vært medeier i huset hadde jeg betalt lån og avdrag, men nå så var jeg bare en ekstra sikkerhet. Da vi måtte ta opp et lite lån for å pusse opp ville banken at jeg skulle stå som medlånstaker...
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #14 Skrevet 20. mars 2015 Ingenting av EK og ingen samboerkontrakt... Jeg stod som medlånstaker, så jeg betalte ingenting. Vi hadde felles økonomi frem til i høst... Hadde jeg vært medeier i huset hadde jeg betalt lån og avdrag, men nå så var jeg bare en ekstra sikkerhet. Da vi måtte ta opp et lite lån for å pusse opp ville banken at jeg skulle stå som medlånstaker... Om du ikke har betalt noenting, så har du jo ikke krav på noe. Når det er sagt, dersom jeg forstår deg riktig så har følgende skjedd: Dere har felles bankkonto. "Hans penger" blir brukt til å betale ned gjelden og renter, "dine penger" blir brukt til å kjøpe mat. Om det er slik, så tror jeg ikke din samboer kommer noe sterkere ut her enn deg. Dere har ingen kontrakt som forteller at dere er enige om at hans penger skal brukes til å betale lån og renter, og dine penger skal brukes til å kjøpe mat og strøm. Ergo....dere har delt på alle utgifter, i bunn og grunn. Jeg tror nok du kan kreve halve boligen. Men....dette er såpass innviklet, at du må hyre inn en advokat. Anonymous poster hash: 0a26c...71f
Gjest Blondie65 Skrevet 21. mars 2015 #15 Skrevet 21. mars 2015 Hvem sitt navn står i kjøpekontrakten på boligen? Hvis bare hans navn står der er du helt avhengig av hans gode vilje for å få ut din andel av nedbetalingen dere har gjort siden du ble medlånetaker og halvparten av verdistigningen. Dersom han stiller seg vrang har du ingen bevis på noe som helst da det kan hevdes fra hans side at du verken har betalt eller bidratt på annen måte. Avtaler er viktige å få skriftlig for ellers blir de vanskelige å bevise. Når du har fått råd om advokat så er det fordi disse kan gi veiledning om rettspraksis ut fra nøyaktig din situasjon, f.eks er det selvsagt et sterkt argument at du har bidratt på lik linje som han når du gikk med som lånetaker. Advokaten kan fortelle om det er noen vits å bruke rettsapparatet eller ikke til dette. Du har kommet i en veldig kjedelig situasjon og mest sannsynlig blitt utnyttet grovt av din samboer. Jeg er redd for at du slett ikke har noen sak, men jeg ville altså spandert de kronene hos advokat for å få råd om dette.
Grønt blad Skrevet 21. mars 2015 #16 Skrevet 21. mars 2015 I en del kommuner er det frivillige advokater som stiller opp og kan gi inntil 30/60 min med gratis rådgivning. Slike tilbud vet man ofte om på biblioteket. Jeg ville kontaktet folkebiblioteket og hørt om det var et slikt tilbud. Du kan også kontakte JURK (Juridisk rådgivning til kvinner), der jusstudenter(?) tilbyr gratis retthjelp/rådgiving til kvinner.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #17 Skrevet 21. mars 2015 Han sitter igjen med hus og verdiøkning. Dine penger har dere spist opp. Han ordnet seg bra, han der Du stiller svakt. Om dere ikke har noen kontrakt eller noe som sikrer deg så tror jeg at du har en tapt sak. Kontakt advokat asap. Anonymous poster hash: 8532b...ea4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå