Gå til innhold

Hjelp - arbeidsavklaringspenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg bare lurte på om noen kunne hjulpet meg og hvilke rettigheter jeg har ang nav og avklaringspenger. kan jo forklare, så kan dere fortelle hva dere mener og vet hva jeg har krav på da nav ikke kan svare på dette.. Håper det er noen som kan gi meg svar.

Jeg har jobbet i en jobb i 4 år. Første året jobbet jeg som vaskehjelp. Men hadde ikke råd til å beholde meg som vaskehjelp så fikk jobb i kassa på en matvarebutikk som 15% (usikker) + tilkallingshjelp. Jeg jobbet der i et halvt år da jeg ble syk over natten. Jeg har gått nå syk i 2 år, hadde lege i nesten 2 år som ikke tok meg alvorlig,(så gikk av og på med sykemelding en stund og slet med å jobbe) byttet lege og har nettopp begynt på utredning for ME og det kan ta litt tid, skal på MR av hode og forskjellige tester på sykehuset etter det.

'men siden jeg fikk avslag på sykepenger, så fikk beskjed å dra til legen og be om legeerklæring, den har de bekreftet at er sendt inn. Nå har jeg sliti litt med elektronisk søknad, så sendte inn nå på onsdag en søknad fordi det ikke funket å sende elektronisk. Men det kan ta en stund før jeg får svar, de sa 8 uker. Men legen min skrev det at jeg får ikke lov til å gå ut i noe som helst arbeid før om 2-3 år, usikkert sa han at han skrev. Pga hvis jeg får diagnosen og det er det han er 99,9% sikker på er, så vet han ikke om jeg vil bli frisk, dårligere eller holde meg der jeg er nå..

Men siden jeg fikk avslag på sykepenger, har jeg da krav på avklaringspenger da? Hvilke minstesats går man etter? Jeg er redd jeg skal gå ned mye i lønn, har ikke hatt utbetalt på snart 4 mnd. Så vi sliter litt og henger etter med regninger da vi bare har samboers inntekt på 18 000. Jeg er så redd at jeg skal gå ned til 66% når jeg tjente bare 4300-, når jeg jobbet..

Trenger virkelig noen som kan hjelpe meg!

Anonymous poster hash: ee57e...fe7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk du avslag på sykepenger? Orker du å klage på dette vedtaket?
Og nå som dere henger sånn etter osv, prøv å søke nødhjelp/supplering? Dette skal du ha krav på. Man skal ha ett visst beløp å klare seg på i mnd etter leie+strøm er betalt. 5tusen ca. Da må du legge ved kontoutskrifter og husleiekontrakten.

Minstesatsen på AAP tror jeg at er på 9500 i mnd.. Men det er dagsats da og den husker jeg ikke helt. jeg har gått på det siden 09 og får nå mellom 11-12 tusen i mnd, men aap øker for hvert år. Jeg hadde ikke jobbet før. Du får det i 4 år. AAP handler jo om at du trenger tid på å komme ut i jobb. Derfor krever de i denne tiden at du enten gjør noe som vil med tiden få deg ut i jobb (pause er jo også noe sånt?) kurs, skole, jobbkurs og sånt.. Eller at du går i behandling med utsikt til bedring, altså ikke vedlikeholdsbehandling. Det at legen din skriver at du kan bli dårligere, bedre eller det samme er det eneste som gjør at jeg blir litt usikker på det med aap.. Legen min skrev at med rett behandling og god tid så var det gode muligheter for at jeg kunne jobbe helt eller delvis. Og det bør det være hvis man skal få aap. Men du kan jo bli bedre av en pause fra jobben også. Det er iallefall veldig viktig at legen skriver detaljert. Min søknad tok lang tid fordi de stadig måtte hente inn nye opplysninger fra legen da han ikke skrev utfyllende nok.

Hvis du har ME så kan du vel bli dårligere av å fortsette å jobbe og dermed fortsette å presse deg? Hva mener du med at nav ikke kan svare på dette? Har du prøvd å avtale ett møte med noen der nede?

Anonymous poster hash: 258f9...e32
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk du avslag på sykepenger? Orker du å klage på dette vedtaket?

Og nå som dere henger sånn etter osv, prøv å søke nødhjelp/supplering? Dette skal du ha krav på. Man skal ha ett visst beløp å klare seg på i mnd etter leie+strøm er betalt. 5tusen ca. Da må du legge ved kontoutskrifter og husleiekontrakten.

Minstesatsen på AAP tror jeg at er på 9500 i mnd.. Men det er dagsats da og den husker jeg ikke helt. jeg har gått på det siden 09 og får nå mellom 11-12 tusen i mnd, men aap øker for hvert år. Jeg hadde ikke jobbet før. Du får det i 4 år. AAP handler jo om at du trenger tid på å komme ut i jobb. Derfor krever de i denne tiden at du enten gjør noe som vil med tiden få deg ut i jobb (pause er jo også noe sånt?) kurs, skole, jobbkurs og sånt.. Eller at du går i behandling med utsikt til bedring, altså ikke vedlikeholdsbehandling. Det at legen din skriver at du kan bli dårligere, bedre eller det samme er det eneste som gjør at jeg blir litt usikker på det med aap.. Legen min skrev at med rett behandling og god tid så var det gode muligheter for at jeg kunne jobbe helt eller delvis. Og det bør det være hvis man skal få aap. Men du kan jo bli bedre av en pause fra jobben også. Det er iallefall veldig viktig at legen skriver detaljert. Min søknad tok lang tid fordi de stadig måtte hente inn nye opplysninger fra legen da han ikke skrev utfyllende nok.

Hvis du har ME så kan du vel bli dårligere av å fortsette å jobbe og dermed fortsette å presse deg? Hva mener du med at nav ikke kan svare på dette? Har du prøvd å avtale ett møte med noen der nede?

Anonymous poster hash: 258f9...e32

Takk for svar.

Fordi legen min sa at jeg ikke kunne ut i jobb, pga det at jeg kan bli så svimmel og svak i kroppen. svimmelheten kommer sånn plutselig og jeg får ikke lov til å trene, fordi han sa det kunne være farlig med tanke på at jeg kan besvime. (noe jeg nesten gjorde på jobb.) Men han skrev at jeg ikke fikk lov til å gjøre det. Så sendte mld til ho saksbehandleren min om hva jeg bør gjøre når jeg fikk avslag på sykepenger. jeg kan ikke presse meg ut i jobb. og da ba ho meg søke om arbeidsavklaringspenger med bakgrunn av hva legen skriver i legeerklæringa.

Jeg har vært på møte med dem, men de støtter ikke de regningne vi har, så de sier det blir ikke beregnet i dems utregnin så jeg får ingenting da jeg får avslag på alt. Er så frustrert og jeg trenger virkelig noe positivt nå.

Jeg kan jo si det sånn som jeg hadde det i går kveld. Vi har 2 etg her vi leier. men i går så gikk jeg tur med bikkjene (tar 20-25 minutter å gå.) og bare var hjemme resten av dagen. Da jeg kommer hjem og skal på do, så klarer jeg nesten ikke å komme meg opp trappa hjemme. Fordi kroppen svikter. og jeg har holdt på å besvime på jobb. Og jeg kan ikke ha det sånn. hode blir fort sliten, så for meg å tenking osv. Er vanskelig da jeg føler det er en sånn "propp" som sperrer tankene mine.Så å gå ut i noe som helst jobb, kan være vanskelig med tanke på at disse symptomene er så sterke. Jeg må sove 2-3 ganger om dagen hvis jeg skal klare å ta kjøkkenet.

Så ting er litt vanskelig, å med tanke på bekymringer med nav og penger, så sliter det meg mye ut det og.

Skrevet

Huff, det høres ikke ut som du har det noe godt! Ønsker deg god bedring. :(

Dessverre har jeg ikke noe hjelp og faktaopplysninger å komme med som kan hjelpe deg.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan ha krav på aap, selv om du ikke har krav på sykepenger.

Du kan få innsyn i hva legen har skrevet på NAV, om du ber om et møte og ber om innsyn.

Det finnes en minstesats på aap, som er rundt 10.000 i måneden, som du får om du ikke har tjent over en viss sum, som du ikke har.

I påvente av aap, kan du søke sosial-stønad, alt du mottar vil bli avregnet når du mottar aap, som etterbetales opp til søknadsdato.

Anonymous poster hash: 2e8e6...ade
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan ha krav på aap, selv om du ikke har krav på sykepenger. Du kan få innsyn i hva legen har skrevet på NAV, om du ber om et møte og ber om innsyn.Det finnes en minstesats på aap, som er rundt 10.000 i måneden, som du får om du ikke har tjent over en viss sum, som du ikke har. Anonymous poster hash: 2e8e6...ade

Minstesatsen er 680 kroner dagen før skatt. Den går også opp 1 mai hvert år. Når grunnbeløpet går opp

Anonymous poster hash: 29b52...102

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for svar alle sammen. Er et litt tregt svar fra meg.

Vil bare svare på den personen som skrev over her at jeg vet godt hvilke prosess jeg må igjennom, som jeg skrev er at jeg skal på MR caput og skal ta masse prøver. Har tatt masse prøver tidligere ang betennelser som kan sitte i kroppen og alt fra vitaminmangel til en liten betennelse som kan være lett å fikse opp i. Men alle prøvene jeg tar kommer tilbake og er helt fine! Jeg kan ikke si jeg har ME, men jeg kan si det som legen min sier det at jeg kan forvente å få meg diagnosen. Før jeg ble syk så jobbet jeg det jeg kunne få og takket ja til alt. En sommer før jeg ble syk, jobbet jeg 90% pga folk som tok ferie. Plutselig ble jeg akutt syk for litt over 2 år siden og siden da har ikke jeg blitt bedre, men dårligere. Så jeg er redd fordi at når jeg gikk av og på med sykemelding i disse 2 årene ble sjefen min passe irritert. Så hadde ikke mye annet valg enn å slite meg ut og heller ta egenmelding (så lenge det varte)og i tillegg så hadde jeg lege som ikke ville sykemelde meg mer enn 2-4 dager om gangen.. Han som ikke tok meg alvorlig. og kroppen min blir værre av å jobbe og presse meg. som jeg sier til folk som spørr meg ang dette. Så sier jeg det at jeg skulle gjerne vært i 100% jobb enn å gå på nav..

takk for alle gode ord.

Men ja, kan jeg ringe inn til nav på mandag (imorgen) og høre hvordan det går med søknaden eller er det for tidlig? Se om de har fått registrert den?

Skrevet

Tråden er ryddet for støtende innlegg, samt svar.

- Magnifique, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...