AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #1 Skrevet 20. mars 2015 Jeg kommer fra Tyskland og har bodd i Norge i 11 år. Sønnen min er født her og snakker norsk flytende. Han er en av de beste i klassen på rettskriving og lesing. Likevel må han ha ekstra undervisning i norsk (sånn er regler) pga han har utenlandske foreldre. Han synes det er ubehagelig og unødvendig. Gruppen består av barn som sliter med språket og har flyttet til Norge for 1-2 år siden. Anonymous poster hash: eac08...62f
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #2 Skrevet 20. mars 2015 Sånn er reglene, dessverre Anonymous poster hash: 11db1...5cd
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #3 Skrevet 20. mars 2015 Det er litt merkelig. Jeg er selv annengenerasjonsinnvandrer og har aldri fått ekstra undervisning. Hva med å ha et møte med læreren der de kartlegger hans språkevner for så å se om han trenger ekstra undervisning eller ei? Du kan til og med vinkle det inn på at kanskje de ekstra ressursene kunne bli brukt til elever som sliter med norskspråket? Anonymous poster hash: 6142d...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #4 Skrevet 20. mars 2015 Hm? Det høres litt merkelig ut. Veldig merkelig. Hvilke regler er dette?Anonymous poster hash: e1ed5...346
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #5 Skrevet 20. mars 2015 Jeg er ikke norskfødt. Vi hadde ekstra norskundervisning på ungdomsskolen første åra men da jeg gikk på vgs var det slutt med det.Anonymous poster hash: c8978...91e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #6 Skrevet 20. mars 2015 Snakket med lærer og han sier at det vanlig for barn med en eller begge utenlandske foreldre. Der lærer de basis grammatikk, uttalelser osv. Han sier at læreren kommer og henter de sånn at han går glipp av en del av den vanlige undervisninger. Det er både flaut og kjedelig for hans del. TsAnonymous poster hash: eac08...62f
Lærerinna Skrevet 20. mars 2015 #7 Skrevet 20. mars 2015 Dette har jeg aldri hørt om, men nå jobber jeg i ungdomsskolen, så er kanskje andre regler der? Hos oss for elever med fremmedspråkelig bakgrunn Grunnleggende norsk- undervisning. Her testes de etter tre ulike nivåer, og når elevene har klart nivå 3 går de inn i vanlig norskundervisning. Det skal legges til at kravene til nivå 3 er så høye at jeg tviler på om alle elever med norsk som morsmål ville klare alle målene. Derfor er det lærer i samråd med elev og foresatte som vurderer når eleven er klar for å følge ordinær undervisning.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #8 Skrevet 20. mars 2015 Dere foreldre har all rett til å takke nei til "særslillt norsk" undervisning og alle former for spesialundervisning. Snakk med rektor og klag til fylkesmannen dersom skolen fortsatt insisterer. Anonymous poster hash: 5bfe9...0ea
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #9 Skrevet 20. mars 2015 Dette er bare patetisk. Er ikke etnisk norsk selv, har bodd her hele livet. Jeg har aldri hatt ekstra undervisning. Jeg var faktisk den beste i klassen i norsk grammatikk. Barnet mitt har heller ikke ekstra undervisning. Læreren sa at barn fra andre land har det. Jeg sa klart ifra, at mitt barn skal ikke ha ekstra undervisning. Hvorfor skal han det? Bare stå på ditt.Anonymous poster hash: 9ee88...4a0
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #10 Skrevet 20. mars 2015 Jeg jobber på skole og synes faktisk at skoler må slutte å være så firkantet når det gjelder dette. Flere elever i klassen hvor jeg er mest mister mye verdifull tid i klassen og jeg vet at innholdet i ekstraundervisningen er ganske mangelfull. Her ville jeg tatt det over hodet til lærer og gått til rektor/inspektør og spurt om det var mulig å få testet barnet slik at han slipper dette. Anonymous poster hash: c9108...773
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #11 Skrevet 20. mars 2015 Jeg jobber på skole og synes faktisk at skoler må slutte å være så firkantet når det gjelder dette. Flere elever i klassen hvor jeg er mest mister mye verdifull tid i klassen og jeg vet at innholdet i ekstraundervisningen er ganske mangelfull. Her ville jeg tatt det over hodet til lærer og gått til rektor/inspektør og spurt om det var mulig å få testet barnet slik at han slipper dette. Anonymous poster hash: c9108...773 Man skal ikke måtte teste barnet for at det skal slippe dette. Det er fullt og helt foreldrenes valg og ikke skolens. All jndervisning undervisning utenom normal undervisning kan foreldrene takke nei til, til og med spesialunderbisning barna absoludt behøver kan foreldrene takke nei til. Anonymous poster hash: 5bfe9...0ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå