AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #1 Skrevet 20. mars 2015 Søsteren min som sitter i rullestol har krav på fastvakt, ettersom hun sitter i rullestol og ikke er i stand til å gjøre noe selv, skal hun alltid ha en pleier hos seg. For én uke siden ble det tatt ut egenmelding, men de som har det medisinske ansvaret kontaktet ikke en vikar, de mente at hun ikke hadde behov for det, at hun klarte seg selv så lenge hun fikk mat og medisiner. Søsteren min ringte meg på kvelden og hadde litt panikk og spurte om jeg kunne komme å holde henne med selskap, noe jeg ikke hadde tid til. De som har det medisinske ansvaret hadde altså bestemt seg for at hun ikke trengte en pleier den dagen, selv om det har blitt vedtatt at hun alltid skal ha noe hos seg. Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg syns dette er et overgrep på søsteren min som er helt avhengig av andre. Kan jeg for eksempel kontakte fylkesmannen? Er det en lov som sier noe om dette? Anonymous poster hash: e8b32...e6b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #2 Skrevet 20. mars 2015 Hvis hun klarer å ringe deg så burde det ea være mulig for henne å gi beskjed via alarm om hun trenger hjelp? Det er ikke alltid mulig mfå inn folk til å sitte fastvakt på kort varsel, da må man ty til andr løsninger. Og når du sier hun har krav på, er det det at hun pleier å ha det eller ha vedtak på det? De fleste irullestol har nemlig ikke med seg nnoen 24/7, uavhengig av annet hjelpenivå.Anonymous poster hash: 9e2bc...322 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #3 Skrevet 20. mars 2015 Hvis hun klarer å ringe deg så burde det ea være mulig for henne å gi beskjed via alarm om hun trenger hjelp? Det er ikke alltid mulig mfå inn folk til å sitte fastvakt på kort varsel, da må man ty til andr løsninger. Og når du sier hun har krav på, er det det at hun pleier å ha det eller ha vedtak på det? De fleste irullestol har nemlig ikke med seg nnoen 24/7, uavhengig av annet hjelpenivå.Anonymous poster hash: 9e2bc...322 Hun fikk hjelp til å ringe av en annen slektning. Hun har ikke alarm, hun får medisin og hjelp til å spise x3 i løpet av en dag. Ingen av vikarene ble kontaktet. Jeg hadde hatt forståelse hvis de ikke hadde fått inn folk, men de kontaktet ingen av vikarene, de sa rett ut at de mente at hun ikke trengte det. Og ja, det har blitt vedtatt at hun skal ha noen hos seg 24/7, hun klarer ikke å gjøre noe selv og får ofte epileptiske anfall og andre komplikasjoner. Anonymous poster hash: e8b32...e6b
HvittHus Skrevet 20. mars 2015 #4 Skrevet 20. mars 2015 Jeg skulle mene dette er en sak for fylkesmannen. Når søsteren din har et vedtak, skal dette vedtaket overholdes. Klarer ikke kommunen å finne personell pga sykdom, burde den pleietrengende i det minste ha fått tilbud om korttidsopphold på sykehjem el.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #5 Skrevet 20. mars 2015 Kontakt Pasient og brukerombudet, der får du hjelp med dette. Har hun hjelpeverge el. Som kan hjelpe henne? Mener bestemt å ha lest at når der er vedtak på fastvakt så må institusjonen kunne dokumentere at de har gjort det som står i deres makt for å skaffe hjelp, FØR det kan sies at det ikke lar seg gjøre. Er dette et gjentagende problem bør hun kanskje få kontakt med en advokat? Anonymous poster hash: aa084...9f9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #6 Skrevet 20. mars 2015 Jeg skulle mene dette er en sak for fylkesmannen. Når søsteren din har et vedtak, skal dette vedtaket overholdes. Klarer ikke kommunen å finne personell pga sykdom, burde den pleietrengende i det minste ha fått tilbud om korttidsopphold på sykehjem el. Takk for svar, tenker at jeg tar kontakt med fylkesmannen (eller fylkeslegen?), hva er det fylkesmannen kan gjøre? Gi advarsel til lederen? Anonymous poster hash: e8b32...e6b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #7 Skrevet 20. mars 2015 Kontakt Pasient og brukerombudet, der får du hjelp med dette. Har hun hjelpeverge el. Som kan hjelpe henne? Mener bestemt å ha lest at når der er vedtak på fastvakt så må institusjonen kunne dokumentere at de har gjort det som står i deres makt for å skaffe hjelp, FØR det kan sies at det ikke lar seg gjøre. Er dette et gjentagende problem bør hun kanskje få kontakt med en advokat?Anonymous poster hash: aa084...9f9 Takk for svar, skal kontakte pasient- og brukerombudet for å høre hva de sier om saken. Det anbefales ikke å sende sensitiv info via e-post, så får ringe dem på mandag. I dette tilfellet har de ikke gjort det som står i deres makt, de har jo ikke engang prøvd å få noen til å jobbe, men mente at hun kunne være alene, så lenge hun fikk mat og medisiner. Moren hennes (stemoren min) er hennes hjelpeverge, så vidt jeg vet. Da er det kanskje hennes ansvar å ta kontakt med fylkesmannen for eksempel? Anonymous poster hash: e8b32...e6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå