Bekymret69 Skrevet 20. mars 2015 #1 Skrevet 20. mars 2015 Jeg har gått sykemeldt i snart 7 måneder og fikk i dag mail fra min arbeidsgiver med beskjed om at firmabilen skulle inndras inntil jeg var friskmeldt igjen. Har de anledning til dette? Firmaet jeg er ansatt i har ingen egen firmabilpolicy og jeg har hele tiden oppfattet firmabilen som en del av mine betingelser og lønnsgoder. Jeg blir fordelsbeskattet hver måned med neste 8000 for dette. Min arbeidsgiver viser til at de i følge lovverket kan gjøre dette, men jeg finner ingenting i lovverket som sier noe om dette. Er det noen som kan hjelpe meg med et raskt svar på dette?
absinthia Skrevet 20. mars 2015 #2 Skrevet 20. mars 2015 Om de gjør det, så kan du ihvertfall ordne det slik at du ikke blir fordelsbeskattet de månedene du ikke har firmabil. Ved firmabilordning i deler av inntektsåret, gjennomføres fordelsbeskatningen I forhold til hele og påbegynte måneder bilen har stått til disposisjon. Synes forøvrig 8000 pr måned hørtes noe høyt ut. Har du sjekket dette nærmere, eller er det en svært kostbar bil du disponerer?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #3 Skrevet 20. mars 2015 Selvfølgelig er det greit at de inndrar firmabilen når du er sykemeldt over så lang tid, regner md de må ha inn andre for deg i mellomtiden som trenger bilen. Syns også 8000 i mnd var mye, så det ville jeg sjekket nærmere. Anonymous poster hash: 94e2c...baf 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #4 Skrevet 20. mars 2015 8000kr i mnd er ganske normalt, så det er ikke noe å reagere så veldig på. Anonymous poster hash: ff215...eed
Bekymret69 Skrevet 20. mars 2015 Forfatter #5 Skrevet 20. mars 2015 Men kan de gjøre dette uten at dette er avtalt på forhånd? Hvor er dette hjemlet? Jeg har som sagt ansett dette som en del av mine betingelser. Det er heller ikke ansatt noen i mitt sted som vikar, ei heller ansatt andre i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #6 Skrevet 20. mars 2015 http://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/2012/12589-Sporsmal-praksis-for-inndragning-av-firmabil-utover-tre-maneder-er-diskriminerende-mot-personer-med-nedsatt-funksjonsevne/ Anonymous poster hash: 90ea4...dec
Aule Skrevet 20. mars 2015 #7 Skrevet 20. mars 2015 Skulle nesten bare mangle at arbeidsgiver kan gjøre dette ved langvarig sykmelding. Jeg får smurt på 8300kr i mnd, som blir 3000kr i ekstra beskatning pr mnd. Bilen koster arbeidsgiver rett i underkant av 8000kr pr mnd før evt skader/unormal slitasje/dekk/service, så det blir penger ut av det. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå