Gå til innhold

Webhotell og sånt - HJELP :S

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal starte min egen nettavis om et spesielt tema, men har ikke de største kunnskapene når det kommer til hjemmesidebygging.

Jeg har grunnleggende kunnskaper om HTML og CSS, men det praktiske rundt det synes jeg er litt vanskelig.

Først tenkte jeg å bruke Wordpress som plattform, men så ser det ut til at det kan bi litt dyrt. 18$ for domene + 1000$ i året i "leie".

Så har gått litt bort fra Wordpress, tror jeg.

Noe av det jeg sliter med er greia rundt webhotell. Har lest litt på det som er å lese. Har funnet ut hva som er best, og har bestemt meg for hvilket jeg skal bruke.

MEN hva nå? Kan jeg bygge siden "i" det webhotellet, eller må jeg bruke en plattform? Er det bare å registrere seg, betale for så å begynne designingen?

Har dere noen andre tips sånn generlt rundt dette? Tar imot alt jeg kan få! :)

Hilsen desperat :blomst:

Anonymous poster hash: 5cf5b...7e4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Godaddy.no for Wordpress-hjemmesider. Koster mindre $4 per måned, og serveren er rimelig rask for trafikk fra Norge. For $1000 i året må du ha relativt høy trafikk for å forsvare prisen.

Anonymous poster hash: ff5b6...e25
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Godaddy.no for Wordpress-hjemmesider. Koster mindre $4 per måned, og serveren er rimelig rask for trafikk fra Norge. For $1000 i året må du ha relativt høy trafikk for å forsvare prisen.

Takk for svar!

Jeg hadde egentlig bestemt meg for ProISP. De får mye skryt på nett, og jeg liker at man kan få support døgnet rundt hver eneste dag - og at man fort får svar.

Føler at jeg kan dra nytte av å ha hjelp tilgjengelig siden jeg er litt amatør og nybegynner her.

Det står at GoDaddy tilbyr nettstedutvikler og mobil-nettsted. Det høres jo meget bra ut! Men er det ikke vanlig at det følger med andre sider? Har det en eller annen forkortelse som jeg ikke forstår?

Er litt usikker på hva MySQL og PostgreSQL er, som det står følger med diverse webhotell. Hva er en database? :P

AnonymBruker
Skrevet

Her er egen pakke for Wordpress-hosting: https://no.godaddy.com/hosting/wordpress-hosting.aspx?ci=88390

Godaddy tilbyr også chatsupport på deres engelske nettsider, og de er ganske behjelpelige med det mest grunnleggende. Ellers har Google mye info for Wordpres-nybegynnere. Virker som jeg reklamerer for Godaddy nå, men jeg er ganske fornøyd med dem selv. Uslåelig pris har de og.

Bruker du Wordpress som en helt alminnelig bruker, så behøver du ikke kjennskap til MySQL og PostgreSQL. Faktisk trenger du ikke være borti disse i det hele tatt. Wordpress er et publiseringsverktøy der alt skjer på "fronten", så du slipper å grave i server ol.

AnonymBruker
Skrevet

Her er egen pakke for Wordpress-hosting: https://no.godaddy.com/hosting/wordpress-hosting.aspx?ci=88390

Godaddy tilbyr også chatsupport på deres engelske nettsider, og de er ganske behjelpelige med det mest grunnleggende. Ellers har Google mye info for Wordpres-nybegynnere. Virker som jeg reklamerer for Godaddy nå, men jeg er ganske fornøyd med dem selv. Uslåelig pris har de og.

Bruker du Wordpress som en helt alminnelig bruker, så behøver du ikke kjennskap til MySQL og PostgreSQL. Faktisk trenger du ikke være borti disse i det hele tatt. Wordpress er et publiseringsverktøy der alt skjer på "fronten", så du slipper å grave i server ol.

Men er supporten fra GoDaddy på norsk? Og hvor ofte er de tilgjengelig? :)

Går det an å opprette en nettavis på Wordpress ved å bruke den gratis bloggfunksjonen, for så bare å endre designet sånn at det ikke ser ut som en blogg? Eller må jeg velge de dyre mulighetene?

Er de dyre mulighetene som den bloggreia, bare at man får bedre plass, eget domene og alt det der?

9stc83.png

Hva her er best å velge? Synes 100 dollar er litt for meget til å starte med :P

AnonymBruker
Skrevet

Men med webhotell som ikke er GoDaddy (som for eksempel ProISP), hvor er det man redigerer designet og pubiserer sakene sine?

AnonymBruker
Skrevet

Wordpres er et gratis publiseringsverktøy. Det du betaler for her er webhotell og eventuell support. Når WP er installert, kan du gå direkte inn på admin og redigere design eller endre tema (Wordpress theme). Det er samme brukergrensesnitt uansett hvilken webhotelltilbyder du velger.

Temaer kan du kjøpe for rundt $50–$100. Velger du riktig, så er det nærmest ingen begrensninger til hva du kan gjøre med nettsiden. Her er et fint sted å begynne: http://themeforest.net/category/wordpress/blog-magazine/news-editorial

Hvilken nettside er skjermbildet fra?

Jeg har ingen erfaring med norsk support hos Godaddy, da kun de engelske sidene tilbyr live chat, og det er de jeg har oppsøkt når jeg har hatt behov for hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Wordpres er et gratis publiseringsverktøy. Det du betaler for her er webhotell og eventuell support. Når WP er installert, kan du gå direkte inn på admin og redigere design eller endre tema (Wordpress theme). Det er samme brukergrensesnitt uansett hvilken webhotelltilbyder du velger.

Temaer kan du kjøpe for rundt $50–$100. Velger du riktig, så er det nærmest ingen begrensninger til hva du kan gjøre med nettsiden. Her er et fint sted å begynne: http://themeforest.net/category/wordpress/blog-magazine/news-editorial

Hvilken nettside er skjermbildet fra?

Jeg har ingen erfaring med norsk support hos Godaddy, da kun de engelske sidene tilbyr live chat, og det er de jeg har oppsøkt når jeg har hatt behov for hjelp.

Skjermbildet tok jeg mens meg registrerte meg på Wordpress. Tror du at den i midten ser likedan ut som den til venstre?

Jeg er litt avhengig av support på norsk. Synes det er småkomplisert i utgangspunktet, så vil helst ha hjelpen på norsk :)

AnonymBruker
Skrevet

Åh. Jeg er ikke så veldig kjent med oppretting av hjemmeside på wordpress.com, men vet at det er begrenset med temaer (330 stk) du kan bruke på din egen hjemmeside: https://en.support.wordpress.com/themes/adding-new-themes/

For å være helt ærlig, så synes jeg det er elendig utvalg til stive priser. Du finner nok ikke noen som kan passe som nettavis.

Og supporten deres er på engelsk. Så da er du kommet like langt. Google forskjellene mellom wordpress.org og wordpress.com, så ser du hvilken som kan passe deg. Personlig ville jeg valgt .org for større fleksibilitet og styring av egen hjemmeside.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...