Gå til innhold

Hvordan skal jeg sette min svigermor på plass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Ikke misforstå meg,jeg har ikke laget innlegget for å virke snill selv og sette min svigermor i en mørkt skygge. Jeg skriver her fordi jeg har få venninner som kan hjelpe meg i denne situasjon og jeg vil ikke blande inn min familie for dem kommer til å ta min side uansett situasjon. Jeg vil nøytrale svar her.

Jeg er gift med en norsk født pakistaner, sammen har vi 2 barn. Min svigermor har alltid vært pirkete og misforstår alt veldig fort! Som for eks: når dem konmer på besøk så har jeg ikke lov å be min ektemann om å løfte en kopp for å servere dem, be han skifte bleie på yngste gutten, rydde borde, hjelpe til på kjøkkenet, og at jeg må ta meg av alt.

Dekke ektemanns behov, ta meg av barna, hjemme, og ikke minst kaste søpla er en kvinne jobb. Hun blir irritert over ting som når jeg og min ektemann tar familie selfie, jeg spøker meg han og han blunker til meg, å sitte ved siden av han alt dette er uhøflig! Som resultat blir hun irritert og ignorerer meg hele dagen og når hun har dratt så hører vi ikke fra henne på mange mange dager og når vi endelig møtes, da lager hun ny drama som å ignorere meg, prøve å kjefte på meg..

Jeg har problemer med å formulere meg bra.. Jeg klarer ikke å ha en skikkelig Voksenprat med henne. Vi har snakket om dette før, hvor hun lovte å ikke bli irritert over alt unødvendig. Men hun glemmer avtalen sin og oppfører seg rar gang på gang.

Hvordan skal jeg begynne å holde en sånn alvorsprat med henne med min ektemann til stedet? Vennligst ikke kom med spydige kommentarer jeg er bare ute etter litt veiledning her.

Mvh

Jente 21 år

Anonymous poster hash: 725ef...387

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fortsett å gjør deres greie så får hun bare bli sur. Er det ikke bare bonus at hun blir stille og forsvinner? :)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke hun som bestemmer hvordan dere skal ha det i DERES hus? Når dere får besøk så er det dere to som bestemmer hvem som skal gjøre hva, ikke henne(!)

Anonymous poster hash: 83622...8d3
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
når dem konmer på besøk så har jeg ikke lov å be min ektemann om å løfte en kopp for å servere dem, be han skifte bleie på yngste gutten, rydde borde, hjelpe til på kjøkkenet, og at jeg må ta meg av alt.

Er han en dottete mammagutt som ikke klarer ta initiaiv til å gjøre slike ting selv?

Strengt tatt er det hans jobb å sette det damemennesket på plass, ikke din.

Anonymous poster hash: 61477...290

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun kommer med stikk mot deg, så informerer du henne bare at slik gjør vi det hos oss, eller lignende og så gjør du det du hadde tenkt til. Det som er viktig, er at du bare informerer. Du har ikke behov for å unnskylde deg, forklare deg eller irettesette henne fordi hennes mening er irrelevant. Men jeg lurer på hvordan mannen din oppfører seg oppi alt dette? Det er jo ganske viktig.

Du kan selvsagt også ta "praten" om du vil, men lar noen andre komme med gode forslag der.

Anonymous poster hash: 68a4e...96a
  • Liker 3
Skrevet

Det er da ikke hun som bestemmer hvordan dere skal ha det i DERES hus? Når dere får besøk så er det dere to som bestemmer hvem som skal gjøre hva, ikke henne(!)

Anonymous poster hash: 83622...8d3

Sånn er det i pakistan. Er sikkert slik hun har hatt det i ektedkapet og for henne er dere alt for norske i væremåte. Dere får bare leve slik dere gjør og blir hun sur så synd for henne. Hum venner seg sikkert til det etterhvert

• Liker 1
Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Beine og dytt, så setter du henne på riktig plass til riktig tidspunkt.

Endret av gjestvest
AnonymBruker
Skrevet

Du kan si noe om at verden har gått fremover, det er nye tider og vi lever i Norge, slutt å være så gammeldags.

Anonymous poster hash: 2dd5a...91b
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare overse henne. La mannen servere deg kaffe og skifte bleie osv. Blir hun sur eller rar, så bare være bli og overbærende og ikke begunn å forklare eller forsvare noe utover "sånn gjør vi det" eller "vi trives slik".

Anonymous poster hash: e097e...2bc

• Liker 2
Gjest pandabjørnen
Skrevet

Har hun så total makt over sin sønn, at han ikke våger å si noe som helst når dere er sammen med henne???

Snakk med din mann (på egenhånd) om hvordan dere deler "arb.oppgavene" i deres hjem og forhold, og så få han til å fortelle sin mor hvordan dere fordeler arb.oppgaver i deres eget hjem, og så fortsetter dere å fysisk gjøre det også når hun kommer på besøk.

Det er "mammadalten" som må fortelle sin mor at hennes litt gamledagse tradisjoner ikke fungerer i deres eget hjem, det er kun deres "regler" som gjelder i deres hus. Så får hun ta med seg sine tradisjoner og regler hjem til seg selv.

Verden har gått videre uansett hvilke tradisjoner som har gjeldt i utallige år, nå bor han sammen med deg i 2015, og da bestemmer dere hvordan dere skal ha det i deres forhold og i eget hjem, og det har hun absolutt ingenting med.

Skrevet

Har hun så total makt over sin sønn, at han ikke våger å si noe som helst når dere er sammen med henne???

Snakk med din mann (på egenhånd) om hvordan dere deler "arb.oppgavene" i deres hjem og forhold, og så få han til å fortelle sin mor hvordan dere fordeler arb.oppgaver i deres eget hjem, og så fortsetter dere å fysisk gjøre det også når hun kommer på besøk.

Det er "mammadalten" som må fortelle sin mor at hennes litt gamledagse tradisjoner ikke fungerer i deres eget hjem, det er kun deres "regler" som gjelder i deres hus. Så får hun ta med seg sine tradisjoner og regler hjem til seg selv.

Verden har gått videre uansett hvilke tradisjoner som har gjeldt i utallige år, nå bor han sammen med deg i 2015, og da bestemmer dere hvordan dere skal ha det i deres forhold og i eget hjem, og det har hun absolutt ingenting med.

Det er sånn i kulturen der. Ekstrem respekt for sine foreldre. Du må ikke tenke ut fra en nordmanns synsvinkel. Deres kultur er helt annerledes. Familie er det viktigste av alt. Man setter ikke sine foreldre på plass

Gjest pandabjørnen
Skrevet

Det er sånn i kulturen der. Ekstrem respekt for sine foreldre. Du må ikke tenke ut fra en nordmanns synsvinkel. Deres kultur er helt annerledes. Familie er det viktigste av alt. Man setter ikke sine foreldre på plass

Det er jeg klar over, men en må også ta hensyn til den en både bor -og har barn sammen med, og hvordan det føles for den parten og bli kommandert til noe en normalt ikke gjør når "svigermor" ikke er tilstede.

Når en blander kulturer og tradisjoner så er det noen også noen kompromier må på plass, og de må "fire litt" på begge sider om forholdet skal fungere i praksis. Det er ikke snakk om å sette på plass, det er snakk om å synliggjøre at her gjøres det litt anderledes enn hvordan dere gjør det, hverken mer eller mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Men sånn er ikke kulturen her. Og det må hun bare innfinne seg med. Er da ingen grunn til at TS stå på hodet for svigermor bare fordi hun er fra en annen kultur. TS sin kultur er ikke mindre verdt enn svigermor sin. Svigermor har ingenting med å fortelle TS hvordan hun skal gjøre ting i sitt hjem, akkurat som TS ikke har noe med hvordan svigermor og svigerfar gjør ting i sitt hjem. Frekk svigermor du har, TS

Anonymous poster hash: 68a4e...96a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Du har rett i at foreldrene spiller en stor rolle og da spesielt mødre. Min svigermor har gjort mye for barna sine og derfor har hun fått en slags mother Therese navnet hjemme.

Min ektemann pleier å si ingenting under diskusjoner for han mener eg hans kona og hun er hans mor, derfor vil ikke ta parti men er enig i at hun er merkelig og dårlige grunner til å bli irritert og sint over.

Til info så kan jeg også si at når vi besøker dem, så er det JEG som må lage middag, servere og rydde for hele familien hans. Det synes jeg er veldig rart! Min mann sier ingenting til det..

Min ektemann har noen dårlige sider som for eks, han ignorerer alltid når moren hans er urettferdig, krever at jeg skal pleie sønnen hennes, servere og rydde etter han, nekte han å jobbe hjemme, nekte han å bære poser, nekte han å skifte bleier og dusje barna for det er rett og slett skam! Han sitter stille og mumler når jeg og min svigermor har diskusjon hvor vi skal oppklare misforståelser.

AnonymBruker
Skrevet

Huff, høres ikke enkelt ut, men sånn er det gjerne når man blir sammen med en fra en annen kultur. Men dersom samarbeidet til daglig mellom deg og din mann går bra, er jo det supert. Har et par venninner forholdet har blitt slutt pga. kulturforskjeller. Regner med at svigermor ikke er innom daglig, men du får bare gjøre det beste ut av situasjonen, og kanskje åpne deg for henne og si at du syntes dette er vanskelig for deg, men at du respekterer at de har sin kultur. Men at sånn fungerer det ikke hjemme hos dere, siden det ikke er sånn du er vandt med. Og at du kanskje kan spørre om hun kan respektere din kultur hjemme hos dere, for du respekterer jo demmes kultur hjemme hos dem regner jeg med. Det høres rart ut at du må fikse alt hos dem, men hvis det er demmes kultur, får du bare finne deg i det når du er hjemme hos dem.

Anonymous poster hash: 7270d...e96

AnonymBruker
Skrevet

Huff, høres ikke enkelt ut, men sånn er det gjerne når man blir sammen med en fra en annen kultur. Men dersom samarbeidet til daglig mellom deg og din mann går bra, er jo det supert. Har et par venninner forholdet har blitt slutt pga. kulturforskjeller. Regner med at svigermor ikke er innom daglig, men du får bare gjøre det beste ut av situasjonen, og kanskje åpne deg for henne og si at du syntes dette er vanskelig for deg, men at du respekterer at de har sin kultur. Men at sånn fungerer det ikke hjemme hos dere, siden det ikke er sånn du er vandt med. Og at du kanskje kan spørre om hun kan respektere din kultur hjemme hos dere, for du respekterer jo demmes kultur hjemme hos dem regner jeg med. Det høres rart ut at du må fikse alt hos dem, men hvis det er demmes kultur, får du bare finne deg i det når du er hjemme hos dem.

Anonymous poster hash: 7270d...e96

TS her

Ja jeg prøver så godt jeg kan for at misforståelser ikke oppstår, og redder ekteskapet Pga de positive sidene i ekteskapet vårt og Pga barna. Men jeg er bare lei av at hver eneste gang hun er her eller jeg er der, så blir hun sint over meg og ikke fortelle meg hva jeg gjore galt i.

Skrevet

Det er hans jobb å sette henne på plass, ikke din. Alle voksne, oppegående mennesker kan gi og få tilbakemelding. Jeg elsker foreldrene mine og respekterer dem, men er de fullstendig urimelige, så sier jeg ifra. Dersom han nekter dette så er det en del av ham som enten deler hennes mening eller verdsetter henne mer enn deg. Det å bare si at han "ikke vil ta side" er feighet og ikke en legitim respons.

Og ja, jeg er fullstendig klar over at slik er deres kultur. Og jeg skal tilstå at jeg ikke har altfor mye sympati for noen som har satt seg selv i den situasjonen. Du kjente forhåpentligvis både ham og hans familie innen du giftet deg med ham og satte barn til verden, og det er en kultur som ligger milevis unna vår egen. Den kan ikke endres, men er noe man må innfinne seg med. Grunnen til at hun er slik mot deg kan nok de fleste av pakistansk opphav bekrefte - hun aksepterer deg ikke fullt ut som svigerdatter, og hadde helst sett at han giftet seg med en fra samme bakgrunn.

AnonymBruker
Skrevet

DU ts skal ikke gjøre noenting. Det er samboeren din som må prate med moren sin! Om du snakker med henne så gjør du bare vondt verre. Det er samboer som må "sette henne på plass". Og gjør han ikke det så får dere enten velge å leve med at sånn er det eller så går du fra fyren. Ikke fanden om jeg hadde funnet meg i slikt dritt fra svigermor. Da hadde jeg enten nektet å møte henne eller gått fra mannen.

Tror nok du har gjort en stor tabbe her, kjenner jeg typen rett er han en ordentlig mammagutt.

Anonymous poster hash: c25cc...e67
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Du har rett i at foreldrene spiller en stor rolle og da spesielt mødre. Min svigermor har gjort mye for barna sine og derfor har hun fått en slags mother Therese navnet hjemme.

Min ektemann pleier å si ingenting under diskusjoner for han mener eg hans kona og hun er hans mor, derfor vil ikke ta parti men er enig i at hun er merkelig og dårlige grunner til å bli irritert og sint over.

Til info så kan jeg også si at når vi besøker dem, så er det JEG som må lage middag, servere og rydde for hele familien hans. Det synes jeg er veldig rart! Min mann sier ingenting til det..

Min ektemann har noen dårlige sider som for eks, han ignorerer alltid når moren hans er urettferdig, krever at jeg skal pleie sønnen hennes, servere og rydde etter han, nekte han å jobbe hjemme, nekte han å bære poser, nekte han å skifte bleier og dusje barna for det er rett og slett skam! Han sitter stille og mumler når jeg og min svigermor har diskusjon hvor vi skal oppklare misforståelser.

Dette er jo moderne slaveri. At du gidder!!! Offa meg. Dere var/er altfor unge til å gifte dere og få barn.. Om ti år kommer du til å se tilbake på dette med skrekk og gru og gremmes for at du har latt deg behandle slik. Og du kan ikke endre dette. Som en annen her skriver; det er kulturen deres og du får ikke endret det. Mannen din kan prøve å snakke med sin mor og få henne til å forstå. Ellers er eneste utveien at du godtar at det er slik (noe jeg virkelig håper at du aldri gjør, du fortjener bedre) eller så må du kutte kontakt med svigermor, eller så må dere skilles.

Kanskje du og mannen din skulle kontaktet parterapeut/familievernkontor?

Anonymous poster hash: c25cc...e67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er hans jobb å sette henne på plass, ikke din. Alle voksne, oppegående mennesker kan gi og få tilbakemelding. Jeg elsker foreldrene mine og respekterer dem, men er de fullstendig urimelige, så sier jeg ifra. Dersom han nekter dette så er det en del av ham som enten deler hennes mening eller verdsetter henne mer enn deg. Det å bare si at han "ikke vil ta side" er feighet og ikke en legitim respons.

Og ja, jeg er fullstendig klar over at slik er deres kultur. Og jeg skal tilstå at jeg ikke har altfor mye sympati for noen som har satt seg selv i den situasjonen. Du kjente forhåpentligvis både ham og hans familie innen du giftet deg med ham og satte barn til verden, og det er en kultur som ligger milevis unna vår egen. Den kan ikke endres, men er noe man må innfinne seg med. Grunnen til at hun er slik mot deg kan nok de fleste av pakistansk opphav bekrefte - hun aksepterer deg ikke fullt ut som svigerdatter, og hadde helst sett at han giftet seg med en fra samme bakgrunn.

Tas her

Du kom med masse kloke råd der :) ja det er feighet i at min mann bruker " vil ikke ta noens side for dere begge er favoritt kvinner i mitt liv"! Han har gang på gang sett at svigermor er rett og slett urimelig i sitt påstand og urettferdig når hun blir misunnelig av forholdet vårt. Men han gidder ikke manne seg opp og rydde litt slik at hun ikke lager kvalme neste gang vi treffer dem eller dem kommer hit.

Jeg kan gi dere et eksempel på irritasjonen hennes: hun kom på besøk, jeg ble opptatt med å hilse på henne og ta hennes kåpe for å henge, derfor måtte legge sønnen min på gulvet, på det ble hun sint og gadd ikke ta henne for resten av dagen! For i dems kultur er det sånn at man hvis en kvinne ikke ønsker at hennes baby blir holdt av andre gjester, da legger hun ungen på gulvet!

Skjønner dere hvor dete har henne nå? Jeg er ikke norsk, har utenlandsk bakgrunn selv, men er ikke fra Pakistan.

Hun har forøvrig kjempe dårlig forhold til sine 2 andre svigerdøtre. Dem er veldig sjeldent på besøk hos dempe hun ble også sint over sin eldste svigerdatter for at hun gikk rundt med t sjorte og bukse og ikke tradisjonelle pakistanske klær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...