Gå til innhold

fisking - torsk og makrell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som vet mye om fiske, er dette en bra krok for å fiske etter makrell og/eller torsk?

h10522-9-7ce3_1.jpg

Anonymous poster hash: f6a85...2a5
AnonymBruker
Skrevet

Makrell, nå?

Anonymous poster hash: 5bda0...3ba

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, den er grei nok, men torsken har det med å foretrekke skarpe farger som gulorange og rødt.

Makrellen kan du vente med til sommeren.

Edit: det meste som ligner på småsild eller har lignende farge som krabbe, vekker interesse hos torsken.

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlige, blanke kroker funker bra. Bruk en 30 sene. Knyt krokene på et hekle (lag en liten løkke på ca 4 cm for hver 30-40 cm, ikke flere enn 4-5 løkker, for da blir det bare rot) og hekt krokene på løkkene. Bruk et tykkere snøre (fås kjøpt festet til ferdige hekler, som har altfor tykk tråd til at fiskene biter på dem, i en sportsforretning).

Anonymous poster hash: 8b5ef...14d

Skrevet

Der jeg fisker foretrekker makrellen kroker med en slags perle på, ca 5mm i diameter og rød eller orange. De kan også bite på gummimarker.

Stortorsken foretrekker å bite på en pilk som henger i enden av et lodd med fiskeform. Mindre torsk og annen fisk biter også på gummimarker, og en sjelden gang kan storfisk også ta dem.

Vi fisker med snøre med pilk på bunnen og flere mindre kroker (hekle?)

Når en finner en makrellstim er det lurt å også ha noe for å fange større fisk, for de svermer ofte rundt stimer for å prøve å fange noe mat. Jeg har vært med på fisketurer der vi både fikk to bøtter med makrell og småsei og en stor dunk med storfisk og litt mellomfisk.

Skrevet

Dette er en spesiell sluk siden den kun har en enkelkrok som er festet på ryggen. Jeg antar sluken er beregnet til pilking og at den ligger horisontalt i sjøen. Ved å vippe på stangen vil den da etterligne en skadet fisk. Prøv den gjerne litt over bunnen ved fiske etter torsk. Hva heter sluken, TS?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, den er grei nok, men torsken har det med å foretrekke skarpe farger som gulorange og rødt.

Makrellen kan du vente med til sommeren.

Edit: det meste som ligner på småsild eller har lignende farge som krabbe, vekker interesse hos torsken.

Fant ikke så mange kroker i butikkene men vil denne kroken ligne bra nok for at torsken skal bite på? :)

SCBCB_5.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Altså om den ligner på en krabbe*

Skrevet

Fant ikke så mange kroker i butikkene men vil denne kroken ligne bra nok for at torsken skal bite på? :)SCBCB_5.jpgAnonymous poster hash: f6a85...2a5

er fargen som er det viktige, men hjelper sikkert med noen klør også. ;)

Stort sett, så biter torsken rimelig villig på ganske mange ting. Har fått torsk på typisk ferskvannssluk med orange prikker, men har gode erfaringer med " møresilda" ( den i sølv med svart stripe ) http://www.elbe.no/fisk/andre_napp/sjoorretfiske/more-silda-best_i_stor_test/no og orange gelesluker som ligner på dette http://avkrokenfiske.no/fiskeutstyr/sjo-havfiske/jig-shad-grub/eddystone-eddy-jelly-3-stk-21-g-15-cm-orange-glow.html

Skrevet

Vi sverger til møresild/stingsild. Ikke at jeg noen gang får fisk, men de jeg fisker sammen med som bruker samme sluk får som regel noe :P

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...