Gå til innhold

Pendling og selvangivelse. 2x egenandel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Ettersom det er estimert ventetid på 30 minutter på skatteetaten, prøver jeg meg for noen tips og råd her.

Jeg skal fylle ut punkt 3.2.8 (pending).

Jeg har pendlet fra 01. september 2014 frem til årsskiftet, og skal fortsatt pendle frem til 01. juli.

Når jeg fyller inn perioden for 2014 kommer fradraget under 15.000 som er egenandelen.

Når jeg fyller inn perioden for 2015 (for å sjekke neste år) er beløpet 3.500 høyere enn egenandelen.

Om jeg flytter all pendling til 2014, overstiger beløpet egenandelen med 14.000,-

Dvs at ettersom min pendlerperiode strekker seg over årsskiftet må jeg betale 2x egenandel. Er det noen vei utenom dette?

Anonymous poster hash: fb1fa...1dd
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har pendlet for lite i 2014 til å få fradrag. Enkelt og greit. Det er ingen vei utenom det.

Anonymous poster hash: acad9...994

AnonymBruker
Skrevet

Du har pendlet for lite i 2014 til å få fradrag. Enkelt og greit. Det er ingen vei utenom det.

Anonymous poster hash: acad9...994

Det vet jeg jo.

Pendligen for 2015 er akkurat høy nok til å få fradrag på 3.500 ved neste selvangivelse.

Spørsmålet mitt er om det er noen måte å melde inn pendlingen for 2014 / 2015 i sin helhet eventuelt neste år, slik at man slipper 2x egenandel på samme pendleperiode.

AnonymBruker
Skrevet

Det vet jeg jo.

Pendligen for 2015 er akkurat høy nok til å få fradrag på 3.500 ved neste selvangivelse.

Spørsmålet mitt er om det er noen måte å melde inn pendlingen for 2014 / 2015 i sin helhet eventuelt neste år, slik at man slipper 2x egenandel på samme pendleperiode.

Selvangivelsen er jo for ett år om gangen ogalle som krever fradrag for dette må betale 15 000 kr per år før de kan få fradrag... Om du ikke kommer over grensen i 2014 får du ikke noe fradrag.. Punktum.. Sånn er det bare og det finnes ingen lovlig måte å få til det du spør om...

Anonymous poster hash: 8d41b...fd8

AnonymBruker
Skrevet

Selvangivelsen er jo for ett år om gangen ogalle som krever fradrag for dette må betale 15 000 kr per år før de kan få fradrag... Om du ikke kommer over grensen i 2014 får du ikke noe fradrag.. Punktum.. Sånn er det bare og det finnes ingen lovlig måte å få til det du spør om...

Anonymous poster hash: 8d41b...fd8

Nei, nei. Da så :)

Oppleves jo litt skjevt at jeg kunne fått 15.000 ekstra om jeg hadde valgt en annen pendlerperiode, men sånn er det vel da.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, nei. Da så :)

Oppleves jo litt skjevt at jeg kunne fått 15.000 ekstra om jeg hadde valgt en annen pendlerperiode, men sånn er det vel da.

Jammen da kunne jo alle slått sammen to år da, så hadde alle fått mer fradrag. Hører du ikke hvor urimelig det er?

Anonymous poster hash: 4979e...5e3

• Liker 1
Skrevet

Må få si ærlig at det var et dumt spørsmål TS.

Du er rikere på etterklokskapen da hvertfall.

Skrevet

Helt utrolig hva mange tror.... :fnise:

Du hadde jo en "god ide" her, men dette er da ikke mulig. Selvangivelsen gjelder for 2014 og man kan ikke slå sammen to år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...