Gå til innhold

Lavkarbo – mine erfaringer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at det er mange tråder om dette, og at folk er veldig ivrige tilhengere eller motstandere. Tenkte bare å dele mine erfaringer etter 9 uker på LCHF-kost. Det har vært både òg.

Jeg har slitt en del med mageproblemer; mye luft, smerter, diare, og fikk anbefalt av min (muligens noe utradisjonelle?) lege å prøve lavkarbo. Så jeg begynte å telle karbohydrater og lå på rundt 50 gram til dagen.

- Mageproblemene ble ikke helt borte, men jeg var mindre oppblåst.

- Jeg gikk ned 2 kg (dette var ikke intensjonen da jeg er normalvektig, men et fint bonus)

- Jeg svettet mye mer, og var konstant varm. Fordi forbrenningen gikk opp?

- Jeg følte meg aldri sulten, og ble mett på god mat

- Det var litt problematisk i sosiale settinger, måtte takke nei til mye godt.

- Og så grunnen til at jeg sluttet – yteevnen min på trening gikk ned. Jeg ble fortere andpusten, kjente melkesyren mye tidligere, mye verk i musklene. Da jeg økte karboinntaket så var kondisen på plass igjen.

Jeg har tatt dette med meg, og prøver å leve på en mer liberal lavkarbovariant, men med 150 gram karbo på treningsdager. Det er et kosthold jeg kan leve med.

Anonymous poster hash: 4a329...fec
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for innspill, er nok ofte sånn, som med meg at jeg føler jeg må være helt fanatisk.. syntes og det var vanskelig å trene når jeg var i ketose.. og ulempen når jeg gikk ned gikk jeg rett på høykarbo igjen for jeg følte meg utsultet på karbohydrater..

Nå spiser jeg lavkalori, men med rundt 150 karbohydrater til dagen og det fungerer kjempebra for meg

Skrevet

Det med treningen, det tar litt tid før kroppen klarer å bruke fett like effektivt som den før brukte sukker. Det tar vanligvis ca en måned i ketose før fettforbrenningen er like effektiv som sukkerforbrenningen var før. Og det tar ca ett år før den når sitt potensiale. Hos noen skjer det fortere, hos andre skjer det senere. For meg var det ca 3 uker. Beina var tunge som bly i starten og jeg var sliten og tom for energi samtidig som jeg var mett. Det var en rar følelse.

Angående mageproblemene, så vil jeg anbefale deg å prøve low FODMAP. Man kutter ut de verste kildene til FODMAP på lavkarbo, men noen tåler FODMAP veldig dårlig så de må være forsiktig med enda flere FODMAP-kilder.

Skrevet

Ah, kan være derfor jeg føler meg så sinnsykt blæh. Nei nå er det slutt på lavkarbo for min del altså, frem med grønnsaksfruktjuice og knekkebrød igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...