Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har solgt noen ting på Finn.no selv, og har opplevd en del tullete e-poster. Feks. da jeg la ut en ting til 20 000 kroner - da tok det ikke mange dagene før jeg fikk et par sånne "tar den for 8k henter i morra"-beskjeder. Det synes jeg egentlig var ganske frekt - skikkelig skambud og uhøflig tone (blir sikkert også litt påvirket av at disse henvendelsene alltid var de med flest skrivefeil, til tross for at det også var de korteste jeg fikk...). Har alltid fått den prisen jeg ønsket, så jeg har i grunnen bare oversett disse skambudene :)

Det jeg lurer på - er det "lov" å by under prisen som er satt, uten å virke like noldus som de nevnt ovenfor? Ser på et par brukte ting til noen hundrelapper, hvor det står sånt som "selges fordi den aldri blir brukt", "selges pga plassmangel", "står bare og støver ned" osv i annonsene. Når tingen har ligget ute i over én måned uten å bli solgt, er det da innafor å prøve å spørre om de selger for en lavere sum? Og hvor mye lavere kan man gå, men fortsatt være innenfor normal høflighet?

Anonymous poster hash: bba5a...915
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg legger ting alltid ut litt dyrere, slik at de kan prute ned :) Men jeg har også fått "skambud", og det synes jeg er veldig frekt, og svarer jeg dem ikke.

Endret av julie90
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil si at dette er en individuell vurderingssak.

Fordi det kommer an på 1. Hvordan teksten i annonsen er, f.eks. står det ferdig prutet, så er der ikke noe å gå på. 2. Hvordan man spør om å få varen til en lavere pris enn oppgitt.

Står det mail i annonsen og ikke tlf. Nr. Så må man skrive.

Hvordan vil du fremstå overfor ett fremmed menneske f.eks. når du søker jobb? Når du ønsker å kjøpe noe i en butikk, hvilket inntrykk vil du da at selger skal ha av deg?

Dette bør jo ikke være annerledes når man skal kjøpe noe hos en privatperson? Etter mitt hode da. Det samme gjelder på gis bort.

Folk som skriver I ll pick up tomorrow, adress? svarer ikke jeg, da kjører jeg heller til fretexen.

Anonymous poster hash: 51650...51c

• Liker 2
Skrevet

Når noe har ligget ute en måned, så er det jo lov å sende en kort mail og spørre om selger kunne vurdere å diskutere prisen. Det er jo lov å spørre, om man gjør det høflig.

Det er nok tidsperspektivet som gjelder mest; Det er bare noldus å forvente at selger går ned prosentvis store beløp samme dag som gjenstanden blir lagt ut.

Dette gjelder dog ikke ved "spesielle" gjenstander, som har høy verdi, bare få kjøpere. Men, det er vanskelig å vite, men du får evt et svar etter en høflig forespørsel.

• Liker 1
Skrevet

Må da være lov det. Men høflig bør man jo alltid være.

Men må være lov å tilby det man har lyst til å betale.

Spare 3000 kr på kjøp av brukt speilreflekskamera rett og slett bare ved å si at jeg var interessert, men budsjettet var på 3k mindre enn det lå ute for. Selger hadde tydeligvis ingen andre interessenter og ville heller ha penger inn enn å ha kameraet i hylla. Tror ikke han opplevde meg som uhøflig eller frekk. Virket glad for å få solgt han.

Og når jeg selv selger ting så plager skambudene meg ikke. Jeg bare overser de og venter på noe bedre. I verste fall slår jeg til på et skambud tilslutt for å bli kvitt tingen.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel kanskje hvordan man spør, i steden for å gi en konkret pris og tidspunk kan det kanskje være bedre å spørre om det er mulighet for å få den litt billigere hvis jeg henter/betaler den fortløpende?

Anonymous poster hash: 2620e...355
  • Liker 1
Skrevet

Jeg blir ofte sjokkert over hvor dyrt folk tror de kan selge. Ref. Tråden om 'optimistiske finn annonser' folk som tror de kan selge en 20 år gammel sofa til 30 000 etc... Så jeg tenker det alltid er lov å prøve seg. Jeg oppfatter det ikke som frekt når noen kommer med bud langt under det jeg legger ut for, det er bare å takke nei. Noen ganger har jeg jo også vært så desperat på å bli kvitt ting at jeg har solgt for mye mindre enn det jeg hadde tenkt, men det er en del av 'gamet' tenker jeg...

AnonymBruker
Skrevet

Når det har ligget ute etter uker.

Jeg sendte verdens mest aggressive mail til en som bød halv pris på en sofa som jeg hadde lagt ut en time tidligere. Er så irriterende å få slike henvendelser. Tre dager senere solgte jeg sofaen til annonsert pris, så det var ikke min pris som var crazy.

Anonymous poster hash: 71dbf...dc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte verdens mest aggressive mail til en som bød halv pris på en sofa som jeg hadde lagt ut en time tidligere. Er så irriterende å få slike henvendelser. Tre dager senere solgte jeg sofaen til annonsert pris, så det var ikke min pris som var crazy.

Skrevet

Hvorfor så sint for det? Det er jo ikke værre enn å takke nei...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så sint for det? Det er jo ikke værre enn å takke nei...

Nå er ikke jeg personen med sofaen, men jeg kjenner jeg blir litt irritert når jeg mottar det niende skambudet på to dager :)

Min verste opplevelse var da jeg skulle selge en eldre 42" tv til 6-7000,-.

Fikk mail om en som hadde 2x playstation og endel gamle telefoner. Fikk diverse forslag om ulive varianter av hva jeg kunne få som bytte. Alt var jo tjuvgods, så rart han ikke hadde klart å stjele en tv i samme slengen.

Anonymous poster hash: c0715...ad4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var litt mye for en gammel 42 tommer, får jo ny til 3000.

Anonymous poster hash: 0617e...e1e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit å legge seg 10-15% lavere om man skriver på en vennlig måte og stiller det som et spm., ikke som et bastant bud.

Ellers er problemet at veldig, veldig mange rett og slett ikke leser teksten. Jeg har solgt ting tidligere og da har jeg allerede redusert prisen en del og spesifikt skrevet at jeg kan sette ned prisen om noen skal ha flere ting, men tar ikke "bud" på enkeltting. Likevel får jeg eposter med "gir X for den". Slikt svarer jeg ikke på overhodet.

Dersom det er spesifisert at det er endelig pris er det tullete å gi "bud".

Anonymous poster hash: 7b2bc...525
  • Liker 2
Skrevet

Nå er ikke jeg personen med sofaen, men jeg kjenner jeg blir litt irritert når jeg mottar det niende skambudet på to dager :)

Min verste opplevelse var da jeg skulle selge en eldre 42" tv til 6-7000,-.

Fikk mail om en som hadde 2x playstation og endel gamle telefoner. Fikk diverse forslag om ulive varianter av hva jeg kunne få som bytte. Alt var jo tjuvgods, så rart han ikke hadde klart å stjele en tv i samme slengen.

Det er jo ikke værre enn å takke nei/ikke svare. Jeg har selv stått i situasjonen der flytteplaner kommer i morgen og jeg har glemt å legge ut sofaen på finn, da er jeg helt åpen for noen som kan hente den pronto for en tusenlapp... Som regel er jo ikke situasjonen sånn, men jeg skjønner jo at folk prøver seg, de tenker vel at de kan være heldige, det må vel være lov?

AnonymBruker
Skrevet

Var litt mye for en gammel 42 tommer, får jo ny til 3000.

Var jo ikke akkurat i går jeg la den ut. Tror det var i 2008 eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

Var jo ikke akkurat i går jeg la den ut. Tror det var i 2008 eller noe.

Oki, begynte å lure om det var noe galt med deg, skjønner.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke værre enn å takke nei/ikke svare. Jeg har selv stått i situasjonen der flytteplaner kommer i morgen og jeg har glemt å legge ut sofaen på finn, da er jeg helt åpen for noen som kan hente den pronto for en tusenlapp... Som regel er jo ikke situasjonen sånn, men jeg skjønner jo at folk prøver seg, de tenker vel at de kan være heldige, det må vel være lov?

Joda. Har jo selv fått enkelte skambud og de første sletter man jo bare.

Men når man får mail nr ti og det står "Jæi tar den sofa for 6 tussen. Komer nå!" blir man litt irritert og ihvertfall jeg kan finne på å svare litt kort tilbake :)

AnonymBruker
Skrevet

Oki, begynte å lure om det var noe galt med deg, skjønner.

La ut en gammel 19" samtidig. Flatskjerm det og, ræva oppløsning og nesten ubrukelig. La den ut til 3000 for å ha pruterom ned til 2000. Ringer en kar og sa han kunne ta den for 3500 om jeg var hjemme og han kunne hente den med en gang.

Skrevet

Joda. Har jo selv fått enkelte skambud og de første sletter man jo bare.

Men når man får mail nr ti og det står "Jæi tar den sofa for 6 tussen. Komer nå!" blir man litt irritert og ihvertfall jeg kan finne på å svare litt kort tilbake :)

Ja hvis det blir kjempemasse og masete henvendelser kan jeg være enig at det kan bli irriterende, men det er også situasjoner der det er helt på sin plass... For eksempel hvis man har dårlig tid, eller produktet faktisk ER sterkt overpriset...

Skrevet (endret)

Jeg er åpen for bud, men som nevnt har det mye å si hvordan det presenteres. Husker jeg solgte en imac for 5000, og jeg fikk en Finn-mail en halvtime etter publisering hvor det kun sto "4000", ikke noe hei eller med hilsen, bare en sum. Er ikke verre enn å ignorere det, men synes uansett det er en frekk måte å henvende seg til andre på.

Endret av Shmohawk
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...