Gå til innhold

Hvordan få riktig skattetrekk når ingen vet :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har snakket med skatteetaten.. På mail, på chat og på tlf. 4-5 ganger. Jeg får overgangsstønad (12938) og Foreldrepenger ( 11000 ca litt forskjellig etter antall dager) Men første halvdel av året fikk jeg kun AAP på samme sum som foreldrepenger.

Jeg FATTER IKKE hva jeg skal trekke!! Jeg er aleneforsørger og andre med samme inntekt som meg trekker MYE mindre! OG de får igjen på skatten. Mens jeg må betale 3000 tilbake? Jeg betaler ca 5000 i mnd i skatt. Da jeg kun hadde AAP lå trekket på ca 2000.

I fjord trakk jeg nesten ikke noe i skatt fordi en på skatteetaten mente jeg burde trekke 5%(!). Jeg går gjennom skattekortet og sånt, men jeg vet ikke hva som er riktig allikevel fordi det går jo ikke kun på inntekt eller hva ytelsen heter jo. Blir helt fortvila jeg.. Hadde det kun gått på inntekt så hadde vel andre i samme situasjon (aleneforelder) på samme ytelser betalt det samme som meg i skatt? Evt. "burde" de fått baksmell. Jeg har spurt på skatteetaten om overgangsstønad eller foreldrepenger regnes som hovedinntekt og hva er det som blir biinntekt. Nei, det visste de ikke.. Skulle spørre nav. Nav sier at de vet ikke dette og dette må jeg få svar på fra skatteetaten. Ringer skatteetaten tilbake og de bad meg heller om å skrive det opp som kun en inntekt, men en inntekt fra to arbeidsgivere. (skjønner ikke hva forskjellen er)

Så, er det noen som vet hvor jeg kan finne ut hvilket tabelltrekk som er rett for meg? Er det bare lotto å ringe skatteetaten? Siden noen trekker 15% av samme inntekt som meg og går i pluss med 20K mens jeg trekker minst 30% og går i minus med 3K. Siden hver forskjellig person kommer med en forskjellig ting.

Jeg vet at dette ble rotete, er bare så stressa. Er ikke selve baksmellen eller skattetrekkene som er så ille, bare at jeg ikke forstår hva forskjellene er og vil være helt sikker på at det er riktig.

Anonymous poster hash: ad032...4da
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja og en ting til: Jeg vet at formue/gjeld kan spille inn. Jeg har ingen formue eller lån, men gjeld på ca 30 000

AnonymBruker
Skrevet

Det at andre med samme inntekt skatter mindre har ikke noe med inntekten å gjøre. Det har med fradragene deres å gjøre. De har antageli flere fradrag enn deg.

Her har du skjema for å endre skattekort - hvis du legger inn korrekt informasjon i dette (men gjør det elektronisk i steden, da får du skattetrekket med en gang) så skal du få rett skattetrekk.

Det du må huske er å legge inn all informasjon. Hvis du ikke legger inn noe om fradrag, vil du ikke få rett skattekort.

All inntekten din er så vidt jeg forstår noe som skal inn under Brutto lønn etc. Jeg vet ikke om overgansstønaden har rett til skattebegrensning, men dersom det har det så legger du inn det 2.2.1.8.

Du kan da oppgi (som du fikk beskjed om) til begge at de er hovedarbeidsgiver, så trekker de etter samme.

Anonymous poster hash: f5ac7...01c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja og en ting til: Jeg vet at formue/gjeld kan spille inn. Jeg har ingen formue eller lån, men gjeld på ca 30 000

Der ligger nok grunnen til at du trekker mer skatt en de andre du kjenner med samme inntekt. De har sikkert lån som de betaler renter på.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så hvis man har mye i lån så betaler man gjerne mindre skatt? Jeg har de fradragene jeg har krav på tror jeg. Har i hvert fall de fradragene jeg fikk opplyst fra skatteetaten at jeg hadde krav på.. Jeg har lagt inn riktig informasjon, men selve tabellen endrer seg vel ikke pga det? Finnes vel ikke noen mystiske fradrag jeg ikke vet om :P ?

Det at andre med samme inntekt skatter mindre har ikke noe med inntekten å gjøre. Det har med fradragene deres å gjøre. De har antageli flere fradrag enn deg.

Her har du skjema for å endre skattekort - hvis du legger inn korrekt informasjon i dette (men gjør det elektronisk i steden, da får du skattetrekket med en gang) så skal du få rett skattetrekk.

Det du må huske er å legge inn all informasjon. Hvis du ikke legger inn noe om fradrag, vil du ikke få rett skattekort.

All inntekten din er så vidt jeg forstår noe som skal inn under Brutto lønn etc. Jeg vet ikke om overgansstønaden har rett til skattebegrensning, men dersom det har det så legger du inn det 2.2.1.8.

Du kan da oppgi (som du fikk beskjed om) til begge at de er hovedarbeidsgiver, så trekker de etter samme.

Overgangsstønaden (eller grunnen til at jeg har krav på den) gjør at jeg har rett på skattefradrag. Og det har jeg fått. Så skulle tydeligvis betalt enda mer hadde det ikke vært for dette. Husker jeg riktig er dette på 40K

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ber alltid om å trekke 20% skatt, selv om det på skattekortet står at det skal trekkes f.eks. 12%. Bare sender beskjed til lønns-avdelingen, så går det helt fint. Dette har jeg gjort i alle år, og jeg har aldri opplevd å få en eneste baksmell

Anonymous poster hash: f0208...f11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt inn riktig informasjon, men selve tabellen endrer seg vel ikke pga det? Finnes vel ikke noen mystiske fradrag jeg ikke vet om :P ?

Det er i hovedsak fradragene som bestemmer hvilken tabell du benytter, så ja tabellen endrer seg nå du endrer fradragene.

Anonymous poster hash: 73f01...852

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ber alltid om å trekke 20% skatt, selv om det på skattekortet står at det skal trekkes f.eks. 12%. Bare sender beskjed til lønns-avdelingen, så går det helt fint. Dette har jeg gjort i alle år, og jeg har aldri opplevd å få en eneste baksmell

Anonymous poster hash: f0208...f11

Jeg har trukket mye mer enn 20% da :P

Anonymous poster hash: 396fb...293

AnonymBruker
Skrevet

Det ene fradraget mitt er på 20tusen og inntekten er da "satt ned" pga dette, men i regnestykket i skatteoppgjøret så står det at inntekten min er det den var FØR dette fradraget.. Da ER jo noe feil 😀😀! Jeg kan jo ikke betale 4k i skatt i mnd mens jeg har et fradrag på 4 k i mnd og enda gå i minus?! Jeg lå ringe tilbake i morgen.

Fordi fradraget betyr at skatten regnes ut fra lavere inntekt (beløpet på fradraget) og ikke at man betaler "beløpet på fradraget" mindre i skatt. Har jeg forstått det riktig?

Anonymous poster hash: 396fb...293

Skrevet

Dette var rotete, men du må gå inn på skatteetaten.no og endre skattekortet ditt. Da legger du inn 290 000 i forventet inntekt (det du nevner ganget med 12. Evt mer hvis det du har oppgitt er utbetalt og ikke før skatt som jeg regnet med), og krysser av for at du må ha prosenttrekk. Det siste er viktig, for ellers trekker de sannsynligvis altfor lite skatt av deg (siden du får penger fra to deler av nav). Du må også legge inn at du skal ha særfradrag som enslig forsørger hvis du ikke har gjort det (regner med du har det), og når barnet begynner i barnehage har du også rett på foreldrefradrag.

AnonymBruker
Skrevet

Du må selv endre skattekortet ditt.

Får selv 10.000,- i OS og 15.000,- i foreldrepengene, begge netto.

Jeg skattet altfor LITE, kun 5%, ringte etaten og han gjorde det manuelt for meg.

Nå skatter jeg rundt 5 i mnd.

Forventet årsinntekt er egentlig 260.000,- mens jeg har satt den opp til 350.000,- så jeg får ekstra på skatten igjen neste år.

Du må huske å hule av for en ekstra post når du endrer skattekortet ditt, dette husker jeg ikke nå, fikk det fortalt da jeg ringe dem.

Men jeg anbefaler deg å ringe deg om be dem trekke det.

Nav trekker prosent for en, og tabell for en annen, derfor blir det feil. De sammenslår ikke, og av en eller annen grunn har de tatt utgangspunkt i annen årsinntekt for din del.

Hos meg var det også slik i januar, men omvendt. De forventet av en eller annen rar grunn at jeg ville få 4.000,- dette året 😳

Anonymous poster hash: b9914...e52

AnonymBruker
Skrevet

Du må selv endre skattekortet ditt.

Får selv 10.000,- i OS og 15.000,- i foreldrepengene, begge netto.

Jeg skattet altfor LITE, kun 5%, ringte etaten og han gjorde det manuelt for meg.

Nå skatter jeg rundt 5 i mnd.

Forventet årsinntekt er egentlig 260.000,- mens jeg har satt den opp til 350.000,- så jeg får ekstra på skatten igjen neste år.

Du må huske å hule av for en ekstra post når du endrer skattekortet ditt, dette husker jeg ikke nå, fikk det fortalt da jeg ringe dem.

Men jeg anbefaler deg å ringe deg om be dem trekke det.

Nav trekker prosent for en, og tabell for en annen, derfor blir det feil. De sammenslår ikke, og av en eller annen grunn har de tatt utgangspunkt i annen årsinntekt for din del.

Hos meg var det også slik i januar, men omvendt. De forventet av en eller annen rar grunn at jeg ville få 4.000,- dette året

Anonymous poster hash: b9914...e52

Hva mener du med "annen årsinntekt?" feil årsinntekt liksom? De får tallene (inntekten) fra NAV så de er riktige, men det du sier om at de ikke slår sammen utbetalingene og det samme med skattetrekket gir fullstendig mening! Hvis mitt skattekort er riktig så vil en person med samme inntekt (220), men som ikke er enslig forsørger (eller får andre fradrag) betale 60 tusen i skatt i året.. Det virker veldig mye.

Så måten å sette opp trekket på er å fylle inn høyere forventet inntekt enn det den er? Da skal jeg gjøre det. Tusen takk for svar fra alle sammen forresten!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er aleneforsørger og har studert de siste 3 årene. Har mottatt overgangsstønad og med viten og vilje valgt prosenttrekk. Tabelltrekk er noe skit som jeg finner uoversiktlig.

I fjor fikk jeg igjen ca 16k, i år 32k(!!), hell yeah! :) er superhappy.

Jeg gjør det på denne måten for det blir en "strukturt" skjult sparing, og jeg får ikke feriepenger av OS. Så dette blir liksom da mine fp :)

Anonymous poster hash: 9c568...77e
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er aleneforsørger og har studert de siste 3 årene. Har mottatt overgangsstønad og med viten og vilje valgt prosenttrekk. Tabelltrekk er noe skit som jeg finner uoversiktlig.

I fjor fikk jeg igjen ca 16k, i år 32k(!!), hell yeah! :) er superhappy.

Jeg gjør det på denne måten for det blir en "strukturt" skjult sparing, og jeg får ikke feriepenger av OS. Så dette blir liksom da mine fp :)

Anonymous poster hash: 9c568...77e

Du får ikke feriepenger, men får du mindre skatt da i Juni? Eller er det dette som er feriepenger :P Høres ut som om jeg må ordne meg prosentrekk ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...