Gå til innhold

Spiser mye om kvelden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å slanke meg for tre mnd siden. Har lagt på cirka 1300 kcal om dagen. Før jeg blir hudflettet er jeg lav, bikker 150 cm på sokkelessen. Har i de siste ukene merket at jeg blir veldig sulten sent om kvelden, etter kl 22. Spiser normalt frem til da; frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Bytter mellom havregrøt og brødmat, spiser frukt og middag går i fisk/kylling/kjøtt. Hvorfor får jeg disse cravingsene så sent? Grunnen til det lave kaloriinntaket er med tanke på høyden min og aktivitetsnivået. Jeg trener ikke, går kun på turer. Spiser jeg for lite, er dette grunnen?

Anonymous poster hash: 68cbb...bca
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er du sulten eller sugen? Hvor mye går du ned i vekt pr uke?

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og er en kveldsspiser. Spiser derfor færre måltider på dagen og koser meg med masse mat på kvelden

Anonymous poster hash: 57125...894

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en regel om at kveldsmaten ikke skal spises før kl. 20, ellers blir jeg sulten igjen. Det går greiere å være litt sulten en stund etter middag når jeg vet at jeg skal spise kvelds om en time, enn å være sulten etter at dagens siste måltid er inntatt.

Anonymous poster hash: fab2a...ed2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i omtrent samme situasjon, men er 170 høy, 73 kg. Spiser 1550 kcal daglig men sparer ca 1000 av de vil kvelden. Spiser middag 800 kcal ved 8 tiden, og en eller to brødskiver som " kveldskos" før jeg legger meg. Orker ikke å ligge hele natta og være " falskt sulten" så derfor spiser jeg mye på kvelden. Ofte hvis jeg fordeler kaloriene utover dagen har jeg lettere for å overstige kcalgrensen på kvelden også.

Men har lagt merke til at jeg ikke går med like raskt i vekt med store måltider om kvelden. Over tid går jeg med ca én kg i uken om jeg fordeler kaloriene jevnt, mot bare en halv kg/ u med flesteparten av kaloriene sent på dagen. Litt dumt når jeg spiser samme mengde, bare til forskjellige tidspunkter. Kanskje mat man spiser om dagen har lettere for å bli forbrent enn mat man spiser før man ligger rolig i 8 timer. Selvom alle sier " kcal inn- kcal ut" .

Anonymous poster hash: af84d...b1d

Skrevet

Det jeg erfarte var at ved å spise hver andre/tredje time holdt jeg meg unna den følelsen på kvelden. Jeg startet med frokost 7, mellommat 9.30, lunsj 12, mellommat 14.30, middag 17, mellommat 19.30 og så litt til kvelds 21.30

Til mellommat spiste jeg for eksempel et eple eller en pære, så i halvtretiden en neve nøtter, frø, mandler - eller cottagecheese - ikke mye, bare nok til å holde blodsukkeret oppe og forbrenningen gående. Ved å spise så ofte får man ikke den sultfølelsen og det gnaget i magen etter noe godis..

Så spiser jeg like karbs, så frokost er ofte egg i form av omelett med løk, sopp, ost og ruccola for eksempel. Lunsj salat med laks, kylling eller cottage cheese, middag proteinrik mat med masse grønt til som for eksempel avocado, brokkoli osv..

Selvsagt bare noe av det jeg spiser men "you get the point" regner jeg med.. Man får mange gode oppskrifter på allverdens fitnessblogger, lavkarbo blogger osv som man kan hente tips fra og sette sammen det som passer for deg - men husk at mat er en stor del av suksessen for å gå ned i vekt, mens trening og det mentale er like viktig på sin måte - det er også viktig å ikke spise for lite. 1300 er litt lite om du er i aktivitet for eksempel..

AnonymBruker
Skrevet

TS her! Jeg og "sparer" kaloriene til kvelden, men har i det siste kommet opp i 1500 pga denne spisingen. Har også alltid hørt at det ikke er lurt å spise mye på kvelden, selv om andre igjen sier at det er kcal inn kcal ut uansett. Blææ :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i omtrent samme situasjon, men er 170 høy, 73 kg. Spiser 1550 kcal daglig men sparer ca 1000 av de vil kvelden. Spiser middag 800 kcal ved 8 tiden, og en eller to brødskiver som " kveldskos" før jeg legger meg.

Men har lagt merke til at jeg ikke går med like raskt i vekt med store måltider om kvelden.

Jeg må bare påpeke dette siden du sier du ikke går ned like mye når du spiser slik: Er du nøyaktig med kaloritellingen?`For hvis du spiser 800 kcal til middag og så to skiver til kvelds, går du nesten garantert over 1000 kcal totalt (med mindre du spiser brød uten pålegg). Kanskje grunnen til at du ikke går ned like fort er at du spiser flere kalorier enn du tror?

AnonymBruker
Skrevet

Undersøkelser viser at det ikke skal ha noe å si når på døgnet du spiser og hvor mange måltider du spiser.

Anonymous poster hash: a1edb...c9f
Skrevet

Men har lagt merke til at jeg ikke går med like raskt i vekt med store måltider om kvelden. Over tid går jeg med ca én kg i uken om jeg fordeler kaloriene jevnt, mot bare en halv kg/ u med flesteparten av kaloriene sent på dagen. Litt dumt når jeg spiser samme mengde, bare til forskjellige tidspunkter.

Man går fortere ned når man har mer å ta av, og hvis du ikke har redusert kaloriinntaket ditt etter at du har gått ned, har du forklaringen der.

Kanskje mat man spiser om dagen har lettere for å bli forbrent enn mat man spiser før man ligger rolig i 8 timer. Selvom alle sier " kcal inn- kcal ut" .

Alle sier ikke det. Noen synes vi fremdeles lever i 1486 eller deromkring. Det må være trolldom! Brenn henne! Nei, kast henne på vannet og se om hun flyter! Ikke la en heks leve!

OK, det tok kanskje litt av der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare påpeke dette siden du sier du ikke går ned like mye når du spiser slik: Er du nøyaktig med kaloritellingen?`For hvis du spiser 800 kcal til middag og så to skiver til kvelds, går du nesten garantert over 1000 kcal totalt (med mindre du spiser brød uten pålegg). Kanskje grunnen til at du ikke går ned like fort er at du spiser flere kalorier enn du tror?

800 kcal til middag var bare for å si sånn ca hvor mye. Men det varierer fra 500- 1000, og da tilpasser jeg kveldsmaten deretter. Evt spiser middag så sent at det ikke er noen vits i med kveldsmat.

Mener selv at jeg er flink til å registrere alt, selvom jeg ikke kan være hundre prosent sikker. Men jeg går jo ned i vekt, bare litt saktere enn om jeg hadde fordelt maten jevnt. Og spiser nøyaktig samme mat som før, bare til andre tidspunkter. :Nikke: Det spiller ingen stor rolle egentlig, bare syntes det var litt rart.

Man går fortere ned når man har mer å ta av, og hvis du ikke har redusert kaloriinntaket ditt etter at du har gått ned, har du forklaringen der.

Alle sier ikke det. Noen synes vi fremdeles lever i 1486 eller deromkring. Det må være trolldom! Brenn henne! Nei, kast henne på vannet og se om hun flyter! Ikke la en heks leve!

OK, det tok kanskje litt av der.

Det har du rett i, jeg veide ca 80 kg når jeg startet for noen måneder siden, så burde antageligvis spise mindre nå for å ha samme vektnedgang. Men trener en del, så har ikke lyst til å ligge særlig mye lavere. Akkurat det med hvor mange kalorier man skal innta daglig synes jeg blir mye vanskeligere etter litt surfing på nettet. Noen mener man bør ligge på 1200 og IKKE spise treningskaloriene, mens andre igjen mener at man ikke bør gå under 2000. Hehe, det er et ganske stort sprik, og hvis man er litt usikker fra før er det lett å vakle om man ikke har den fremgangen man håpet på.

Gjest Runforit
Skrevet

Hvor mye veier du egentlig?

1300 er veldig lite uansett høyde....

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Jeg er selv 154 cm høy, og får i meg i gjennomsnitt 2000 kalorier per dag. Da holder jeg vekta, går i alle fall ikke opp!

Anonymous poster hash: 6ac6a...272

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Jeg er selv 154 cm høy, og får i meg i gjennomsnitt 2000 kalorier per dag. Da holder jeg vekta, går i alle fall ikke opp!

Anonymous poster hash: 6ac6a...272

Jeg er 163 og spiser 1200 om dagen. Jeg har prøvd ut mye mtp. kalorier, og jeg går opp i vekt om jeg legger med på mer enn 1200 dagen. Jeg er ikke overvektig da, men bare for å støtte opp om at noen faktisk må spise så lite.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Er 152 og veier 55 kg nå, når jeg begynte å slanke meg veide jeg 58. Ideavekten min ligger rundt 50 kg, men har ikke gått ned i vekt på to uker nå. Jeg hadde ingen problemer med å spise jevnt de første ukene, er først i den siste tiden at jeg spiser over halvparten av kcal om kvelden

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og er en kveldsspiser. Spiser derfor færre måltider på dagen og koser meg med masse mat på kvelden

Anonymous poster hash: 57125...894

signerer denne :) bare at jeg driver pf, funker bra! elsker å spise mye på kveldene, da roen er senket seg og jeg kan slappe av meg mye digg mat, tvkos osv

Anonymous poster hash: fe087...ce7

• 8 år senere...
Skrevet

Bare en kommentar til dette med å spise seint på kvelden. Jeg kom over en artikkel her om dagen skrevet av en ernæringsfysiolog, og den var litt interessant! Han skrev nemlig det at mange tror man legger på seg eller går mindre ned i vekt om man spiser sent og det meste av kaloriene på kvelden, men sånn er det ikke. Det som skjer om man gjør dette på kvelden er at man da selvfølgelig legger seg med mer mat i magen, og bare av den grunn vil vekta være høyere på morgenen, men kroppen binner også en del væske når man spiser uansett når på døgnet, men når man da itillegg sparer på de fleste kaloriene til kvelden da reagerer kroppen med å binne på enda mer væske, så da drar både ekstra væske og ellers mat som kroppen ikke har rukket å forbrenne til morgenen opp "morgen" vekten og man tenker da at man har lagt på seg, men det har man altså ikke fordi det er fremdeles kalorier inn - kalorier ut. 

Så ei reel vekt får man da hvis man innimellom kan klare å ikke spise så sent og veie seg morgenen etter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...