Gå til innhold

Hvorfor gjør han det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en pusekatt. Når han spiser mat som har saus på, stikker han poten nedi og spiser som om han spiser med hendene. Det blir jo et voldsomt griseri av det. Griser ut hele kjøkkengulvet.

Noen som vet hvorfor katter gjør slikt?

En annen ting er at han elsker reker. Når vi har skrelt til ham og delt den i to, så pleier han å spise den. Men det hender at han istedenfor å spise den begynner å leke med den med poten. Veldig rart for han elsker reker. Og det er ikke fordi han er mett for det har jeg fulgt med på.

Det er første gang jeg har katt. Har tidligere hatt hund, men nå har jeg hatt katt i 2 år, så jeg begynner å få teken på det. Men har fortsatt en del spørsmål. Hund og katt er veldig forskjellig! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

stikke poten neddi sausen har jeg aldri hørt om før! vi hadde en katt som slikka av all sausen før hun spist klumpene... men hun lekte ikke med den :)

når det gjelder det med rekene så er det sikkert fordi den lukter sterkt og vilt, og det å leke med maten er vanlig hos katter. om du har sett en katt som har fanga en mus, så vet du hvor grusomme de kan være - det kan godt tenkes de er skrubbsultne og vil spise musa til slutt, men de leker med den en god stund først.

kattene våre fikk gjerne rå fisk når vi hadde vært på fisketur (jada, vi fileterte dem først og tok ut beina) og da daska de dem rundt på gulvet en god stund før de spiste dem.

akkurat hvorfor de gjør sånn aner jeg ikke. kanskje bare for morro skyld? kanskje det ligger noe mer bak? det vet jeg rett og slett ikke. kanskje noen andre her vet?

Gjest Brunhilde unplugged
Skrevet

Det er rett og slett instinkt at de leker med maten. Det er slik de lærer kattungene å fange det de skal spise...

Skrevet

Det er nok bare sånn katter er. Mammas pus leker også med maten. Når hun spiser tørrfôr dytter hun en liten knort ut av skålen slik at den faller på fatet under, og når hun hører "plinget" så kan hun spise den. Spretter den ut på teppet eller noe sånt vil hun ikke spise den, det må komme et "pling" først. :ler: Vår katt leker ikke med maten utrolig nok, men hun griser fælt da.

Skrevet

Katten til svigermor graver maten ut av boksen sin med poten og spiser med "handa". Det er ikke uvanlig, men jeg er ikke helt sikker på hvorfor. Bare si at det er fordi pusen din er ekstra intelligent du :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...