Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå redusert kjøttforbruket kraftig, spiser bare litt 1-2 ganger i uken. Men spiser fisk som normalt.

Er det mange her som er vegetarianere eller spiser lite kjøtt? Hvordan bestemte dere dere, var det en prosess over tid, eller fra en dag til neste? Og hva var grunnen?

Jeg vet ikke om jeg kommer til å bli vegetarianer, men kanskje spise enda mindre kjøtt etterhvert. Og jeg gjør det av etiske årsaker. Spiser gjerne økologisk kylling (vil helst kjøpe høne, så de får leve lenger, men det er omtrent umulig), eller økologisk kjøttdeig der det finnes.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lakto-ovo her. Har vært det i 30 år.

Anonymous poster hash: 411bc...24d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke vegeterianer, men spiser svært lite kjøtt. Jeg spiser stort sett kun kjøtt når jeg er på besøk hos andre, eller hvis jeg spiser ute.

Jeg kuttet ned på kjøttet av etiske årsaker. Både med tanke på miljøvern, og med tanke på dyrevelferd. Jeg spiser en god del fisk, og da passer jeg på at den er msc-merket, og ikke på wff sin rød-liste

Grunnen til at jeg ikke går helt veggis er fordi jeg ikke tror det er sunt, samt at jeg ikke ser poenget i det. Det blir litt for ekstremt for meg. I tillegg har jeg måttet innse at magen min ikke tåler så mye av verken bønner eller linser (slet i halvannet år med store luftproblemer før jeg måtte innse at jeg ikke tålte det), og da sliter jeg med å få i meg nok proteiner om jeg skal kutte ut kjøtt/fisk helt.

Anonymous poster hash: 9fb36...e63
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke vegeterianer, men spiser svært lite kjøtt. Jeg spiser stort sett kun kjøtt når jeg er på besøk hos andre, eller hvis jeg spiser ute. Jeg kuttet ned på kjøttet av etiske årsaker. Både med tanke på miljøvern, og med tanke på dyrevelferd. Jeg spiser en god del fisk, og da passer jeg på at den er msc-merket, og ikke på wff sin rød-liste Grunnen til at jeg ikke går helt veggis er fordi jeg ikke tror det er sunt, samt at jeg ikke ser poenget i det. Det blir litt for ekstremt for meg. I tillegg har jeg måttet innse at magen min ikke tåler så mye av verken bønner eller linser (slet i halvannet år med store luftproblemer før jeg måtte innse at jeg ikke tålte det), og da sliter jeg med å få i meg nok proteiner om jeg skal kutte ut kjøtt/fisk helt. Anonymous poster hash: 9fb36...e63

Da kan jeg hvertfall nyansere bildet litt. Jeg er som sagt lakto-ovo-vegetarianer, har vært det i 30 år (33 for å være nøyaktig) og det har aldri feilt meg noe. Passer selvfølgelig på å måle vitaminer etc. innimellom. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er veganer, vært det snart ett år. Tok steget i sommer, hadde en mnd hvor jeg bare spiste fisk, egg og melk, så kuttet jeg fisken og mnd etter kuttet jeg da alt av animalske produkter.

Er motivert av det etiske, så vel som det økologiske perspektivet.

Jeg syns det funker veldig bra, savner ikke noenting i kosten. Jeg spiser mye mer variert og sunt nå enn tidligere. Tar multivitaminer som jeg alltid har gjort, i tillegg til algeolje (tilsvarende tran)

Anonymous poster hash: ef470...b89
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke vegeterianer, men spiser svært lite kjøtt. Jeg spiser stort sett kun kjøtt når jeg er på besøk hos andre, eller hvis jeg spiser ute.

Jeg kuttet ned på kjøttet av etiske årsaker. Både med tanke på miljøvern, og med tanke på dyrevelferd. Jeg spiser en god del fisk, og da passer jeg på at den er msc-merket, og ikke på wff sin rød-liste

Grunnen til at jeg ikke går helt veggis er fordi jeg ikke tror det er sunt, samt at jeg ikke ser poenget i det. Det blir litt for ekstremt for meg. I tillegg har jeg måttet innse at magen min ikke tåler så mye av verken bønner eller linser (slet i halvannet år med store luftproblemer før jeg måtte innse at jeg ikke tålte det), og da sliter jeg med å få i meg nok proteiner om jeg skal kutte ut kjøtt/fisk helt.

Anonymous poster hash: 9fb36...e63

Proteiner får du alltids nok av dersom du får i deg nok kalorier om dagen, er en myte at man må passe så innmari nøye på proteininntaket. Puster du, får du oksygen, spiser du sunt og variert får du i deg nok protein!

Anonymous poster hash: ef470...b89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lavere risiko for noen krefttyper har vi også, som en bonus! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En liten digresjon, men vil bare tydeliggjøre at man ikke er vegetarianer bare fordi man kutter ut kjøtt. Vegetarianere spiser heller ikke fisk; så vet alle det. Er så lei av å alltid bli spurt om jeg spiser fisk. Selvfølgelig spiser du ikke dyr når du er vegetarianer.

Ellers vil jeg si at du er flink og gjør klokt i å kutte ned på kjøtt i alle former, men spesielt kylling og oppdrettsfisk.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 8e6b5...79c
  • Liker 2
Skrevet

Jeg var vegetarianer i flere år, og grunnen var vel fordi jeg elsket dyr og likte ikke tanken på å spise andre dyr. Det var ingen lang prosess å gå fra å være kjøtteter til vegetarianer, prosessen før(forberedelser - å lese meg opp og samle informasjon om et sunt kosthold og hvilke matvarer jeg kunne erstatte med kjøtt osv) var det som tok tid. Om jeg husker riktig så kuttet jeg først ut rødt kjøtt, så hvitt(unntatt fisk) og til slutt fisk.

Skrevet

Jeg vil nok kutte ut fisk i ukedagene også fremover, så spiser jeg vegetar 4 dager i uken. I helgene er det litt verre, pga mannen som ikke vil være vegetarianer. Vi lager kun middag sammen i helgene, i ukedagene hender det at han spiser vegetarmat sammen med meg.

Hva gjør dere for å få i dere nok Omega 3 fettsyrer? Bør man ta tran, eller går det greit med nøtter ol?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser svært lite kjøtt, anslagsvis 1-3 ganger i mnd. Spiser egg, melk og fisk så er ikke (som noen riktignok påpeker her) vegetarianer. Det som har fått meg til å spise lite kjøtt er at jeg ikke er komfortabel med hvordan dyr blir behandlet i produksjonssammenheng (profitt på bekostning av dyrevelferd), samt miljøvern. Jeg er heller ikke glad i kjøtt, syns det er dyrt og vanskelig å tilberede riktig. Da jeg økte inntaket av vegetarisk kost ble jeg såpass overveldet av god smak og herlige farger på maten at en grå og død kjøttbit ikke tiltaler meg lengre.

Anonymous poster hash: e6612...29a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestemte meg veldig brått da jeg var 15 år, etter å ha sett en video av noe dyreplageri på nettet. Husker jeg ikke kuttet ut fisk før etter et år da. Jeg var ikke flink til å lage mat, og jeg var utrolig kresen så i begynnelsen var det vanskelig og det gikk mye i pasta eller kjøtterstatninger. Men nå, 9 år senere, går det veldig bra. Spiser veldig variert og mangler ingenting. :) jeg spiser egg da, men ikke så mye melk. Liker mandel/havre/soyamelk bedre så bruker som oftest heller det om jeg trenger melk. Holder meg unna ost med løpe, og ting som karmin og gelatin.

Jeg ble vegetarianer med hovedfokus på dyrene, men også miljøet. Og det finnes jo så mye spennende og god vegetarmat! Vet at ikke alle kunne tenke seg å bli veggis, men å spise mindre kjøtt tror jeg de fleste har godt av.

Anonymous poster hash: 57cf1...505

Skrevet

Spiser dere kjøtterstatning? Har prøvd litt, men ikke funnet noe jeg trives med. Til nå har det funket bedre å bare droppe kjøtt i hele tatt, uten noen erstatning.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser dere kjøtterstatning? Har prøvd litt, men ikke funnet noe jeg trives med. Til nå har det funket bedre å bare droppe kjøtt i hele tatt, uten noen erstatning.

Spiser noe tofu innimellom, men ser ingen grunn til å introdusere for mye prosessert mat (quorn osv - æsj!)

Jeg fokuserer aller mest på proteiner fra nøtter, belgfrukter og grønnasker :-)

Til alle vegetarianere: I dag er det dyrevelferdagen! Hurra!

Anonymous poster hash: 75fbd...08b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...