AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #1 Skrevet 19. mars 2015 Skjønner at det handler om at veden blir fuktig. Men hva mer skjer? Må det være mugg? Ingen vei tilbake?Anonymous poster hash: 3b2c8...b8a
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #2 Skrevet 19. mars 2015 Variasjon i fuktighet (og det trenger ikke være regn/vann, tempraturforskjeller i lufta kan være nok!) er det som gjør at veden slår seg. Dvs både både uttørking og tilføring av fukt kan føre til problemer. Treverk tørker ut eller suger til seg fuktighet, det er ingen mugg involvert. Om det er en vei tilbake? Tja, kommer vel an på hva det er og skadeomfanget. Anonymous poster hash: f9d27...08c 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #3 Skrevet 19. mars 2015 Interessant - det kan gå begge veier? Hva er problemet med for tørr ved? Jeg lagrer veden i en noe fuktig kjeller. Det er én åpen ventil der, og stort sett går det veldig bra. Men fikk altså beskjed om å passe meg for at veden kan "slå" seg...Anonymous poster hash: b799b...3be
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 Når treverk slår seg betyr det i mitt hode at det vrir seg/mister fasongen på grunn av svingninger i temperatur og luftfuktighet, og det virker som AB#2 har tenkt likt som meg. Om dette skjer med dører, møbler og/eller planker er det et stort problem, siden de ikke lenger lar seg lukke, ikke står støtt eller ikke lenger passer sammen med andre planker. Om dette skjer med fyringsved er det ikke noe problem i det hele tatt, den brenner like godt uansett om den har vridd seg eller sprukket. Fuktig fyringsved kan tørkes igjen og brenner da like godt. Men fuktigheten skaper grobunn for mugg, og muggen fyringsved kan skille ut skadelige stoffer. Jeg regner med det er det siste du har blitt forsøkt advart mot. Anonymous poster hash: f21e1...c21 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå