AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #1 Skrevet 19. mars 2015 Har ikke lyst til å gå i detaljer når det gjelder min sak, men kan si at jeg har utfordringer som gjør det vanskelig for meg å være pågående og mase. Allikevel føler jeg at jeg har gjort mange forsøk for å få informasjon og svar på enkle spørsmål, i tillegg er det gått urimelig lang tid med saksbehandlingen, de har oversett klage fra meg og jeg vet ikke hvor mye mer jeg klarer. Jeg bare føler at det er tungt å stå alene mot dem, og at det er lett å overse meg siden jeg har de utfordringene jeg har. Kan jeg kontakte advokat for å hjelpe meg? Anonymous poster hash: 268c8...f75
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #2 Skrevet 19. mars 2015 Det kan du, men vær klar over at det ikke er sikkert du dekkes av fri rettshjelp... Spørs på inntekten din og type sak, osv... Men kan absolutt være greit å få en advokat til å kjøre saken for seg, NAV har en tendens til å oppføre seg litt penere da, og slutte å somle bort papirer osv... Anonymous poster hash: 97f5d...ce8 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #3 Skrevet 19. mars 2015 Takk, for svar. Ok, men kanskje jeg skal ta kontakt å høre for dette tar knekken på meg. Anonymous poster hash: 268c8...f75
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 Det kan du, men vær klar over at det ikke er sikkert du dekkes av fri rettshjelp... Spørs på inntekten din og type sak, osv... Men kan absolutt være greit å få en advokat til å kjøre saken for seg, NAV har en tendens til å oppføre seg litt penere da, og slutte å somle bort papirer osv... Anonymous poster hash: 97f5d...ce8 Saker mot et forvaltningsorgan, deri blant Nav, er veldig vanskelig kanskje umulig å få fri rettshjelp til. Rettshjelpsforsikring dekker heller ikke, med mindre det er snakk om søksmål. Forvaltningsorgan har veiledingsplikt. (Ja, jeg vet, den følges ikke opp, alltid.) Du kan kontakte pasient og brukerombudet, men er usikker på om du får hjelp med nav der. Ellers må du regne med å betale fra kr. 1500 og oppover pr. Time til en advokat, selv. Anonymous poster hash: 8dd7e...0d8 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 19. mars 2015 #5 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Her må du tenke nye baner om du ikke har råd til advokat. Har du en hardbarka venn som driver med salg? Betal han/hun for å ringe dem 2 ganger om dagen helt til de svarer ordentlig på spørsmålet ditt og/eller får fortgang i ting. Endret 19. mars 2015 av Evilposelos
LedigNavn Skrevet 19. mars 2015 #6 Skrevet 19. mars 2015 Saker mot et forvaltningsorgan, deri blant Nav, er veldig vanskelig kanskje umulig å få fri rettshjelp til. Rettshjelpsforsikring dekker heller ikke, med mindre det er snakk om søksmål. Forvaltningsorgan har veiledingsplikt. (Ja, jeg vet, den følges ikke opp, alltid.) Du kan kontakte pasient og brukerombudet, men er usikker på om du får hjelp med nav der. Ellers må du regne med å betale fra kr. 1500 og oppover pr. Time til en advokat, selv.Anonymous poster hash: 8dd7e...0d8 Dette stemmer ikke helt. Det kan gis økonomisk behovsprøvet fri rettshjelp i klagesaker etter folketrygdloven. Det må være snakk om klage på et konkret vedtak NAV har fattet. Det kan ikke være klage på dårlig service eller generell hjelp med søknader og lignende. Pasient- og brukerombudet kan ikke hjelpe i NAV-saker. Pasient- og brukerombudet bistår overfor den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #7 Skrevet 19. mars 2015 Her må du tenke nye baner om du ikke har råd til advokat. Har du en hardbarka venn som driver med salg? Betal han/hun for å ringe dem 2 ganger om dagen helt til de svarer og/eller skjerper seg. Nei, har ingen. Ikke mye å stille opp med jeg da altså. Blir vel at jeg gir opp da, siden jeg ikke har penger til advokat.Anonymous poster hash: 268c8...f75
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #8 Skrevet 19. mars 2015 Kan det være mulig at legen kan ta kontakt med NAV for deg? Anonymous poster hash: 619f2...b48
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #9 Skrevet 19. mars 2015 Dette stemmer ikke helt. Det kan gis økonomisk behovsprøvet fri rettshjelp i klagesaker etter folketrygdloven. Det må være snakk om klage på et konkret vedtak NAV har fattet. Det kan ikke være klage på dårlig service eller generell hjelp med søknader og lignende. Pasient- og brukerombudet kan ikke hjelpe i NAV-saker. Pasient- og brukerombudet bistår overfor den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten. Ok, nei har ikke fått noe vedtak. Det er jo hele problemet. Men ok da vet jeg det. Anonymous poster hash: 268c8...f75
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #10 Skrevet 19. mars 2015 Ikke gi opp! Hvis det er svar ang sak du trenger, kan du høre med JURK eller Juss-Buss. De kan gi veiledning til hvordan regelverket er og hvordan du går frem videre, men de kan dessverre ikke føre saken for deg! Som nevnt er det ikke gitt at du får fri rettshjelp, men det er mulig. Anonymous poster hash: 97f5d...ce8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #11 Skrevet 19. mars 2015 Kan det være mulig at legen kan ta kontakt med NAV for deg?Anonymous poster hash: 619f2...b48 Hun har gjort det, men ingenting skjedde. Anonymous poster hash: 268c8...f75
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #12 Skrevet 19. mars 2015 Kan du gå høyere opp i systemet? Kan fylkesmannen være til hjelp når NAV ikke overholder sine egne frister? Anonymous poster hash: cdc7f...666
Kontormus Skrevet 19. mars 2015 #13 Skrevet 19. mars 2015 Kanskje du kan høre med jussttudentene? Du trenger hjelp, de trenger erfaring
LedigNavn Skrevet 19. mars 2015 #14 Skrevet 19. mars 2015 Kan du gå høyere opp i systemet? Kan fylkesmannen være til hjelp når NAV ikke overholder sine egne frister? Anonymous poster hash: cdc7f...666 Fylkesmannen er bare klageinstans hvis det er snakk om sosiale tjenester. Dersom man ikke får svar på henvendelser man sender til NAV, kan man klage til Sivilombudsmannen. Man må da legge ved dokumentasjon på at man har forsøkt å purre på NAV.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #15 Skrevet 19. mars 2015 Er det snakk om nav sosial eller nav trygd? Hvilken type stønad? Anonymous poster hash: 8dd7e...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #16 Skrevet 19. mars 2015 Fylkesmannen er bare klageinstans hvis det er snakk om sosiale tjenester. Dersom man ikke får svar på henvendelser man sender til NAV, kan man klage til Sivilombudsmannen. Man må da legge ved dokumentasjon på at man har forsøkt å purre på NAV. Jeg har bare elektronisk bevis(gjennom at man kan sende dem melding på mine sider) på at jeg har purret, men jeg har ringt til dem før det og legen har purret på dem. Vet ikke helt hvordan jeg skal bevise telefonsamtalene eller holder det kanskje å oppgi tidspunkt? Anonymous poster hash: 268c8...f75
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #17 Skrevet 19. mars 2015 Jeg har bare elektronisk bevis(gjennom at man kan sende dem melding på mine sider) på at jeg har purret, men jeg har ringt til dem før det og legen har purret på dem. Vet ikke helt hvordan jeg skal bevise telefonsamtalene eller holder det kanskje å oppgi tidspunkt? Anonymous poster hash: 268c8...f75 Telefonsamtlaer er vanskelig å bevise derfor skriver man. Lag et brev, send det, vent i noen dager, sendt det samme brevet på nytt, men påfør "purring" med gult, og forstett slik. Men bruk postmannen, ikke elektronisk post. Hvor lang saksbehandling snakker vi om? Dette blir litt katt og mus lek når vi ikke får mer opplysninger enn det du har gitt, til nå. Anonymous poster hash: 8dd7e...0d8 2
LedigNavn Skrevet 19. mars 2015 #18 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Jeg har bare elektronisk bevis(gjennom at man kan sende dem melding på mine sider) på at jeg har purret, men jeg har ringt til dem før det og legen har purret på dem. Vet ikke helt hvordan jeg skal bevise telefonsamtalene eller holder det kanskje å oppgi tidspunkt?Anonymous poster hash: 268c8...f75 Er enig med AB over meg i innlegg nr. 17. Man bør alltid purre skriftlig. Send brev i posten. Endret 19. mars 2015 av LedigNavn
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #19 Skrevet 19. mars 2015 Telefonsamtlaer er vanskelig å bevise derfor skriver man. Lag et brev, send det, vent i noen dager, sendt det samme brevet på nytt, men påfør "purring" med gult, og forstett slik. Men bruk postmannen, ikke elektronisk post. Hvor lang saksbehandling snakker vi om? Dette blir litt katt og mus lek når vi ikke får mer opplysninger enn det du har gitt, til nå. Anonymous poster hash: 8dd7e...0d8 Tusen takk. Da skal jeg gjøre det. Ønsker ikke å skrive noe særlig mer. Orker ikke at dette blir en ny mobbetråd eller hvor skal kritisere meg for ting som ikke er relevant. Ja, beklager, har dårlig erfaring med å skrive om mine problemer her inne så derfor skriver jeg så lite som mulig. Men jeg kan si at jeg har ventet i snart 6 måneder på søknad som skal ta 4-6 uker.(står på nettet) Har sendt inn alle papirer, og spurt om de har fått papirene. Da sier de bare at de ikke har fått dem eller svarer ikke. Nå er jeg svært lei av at det ikke virker som de gjør noe, og gjør seg veldig vanskelige. Men skal purre masse på dem nå. Håper noe skjer da Anonymous poster hash: 268c8...f75
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #20 Skrevet 19. mars 2015 Tusen takk. Da skal jeg gjøre det. Ønsker ikke å skrive noe særlig mer. Orker ikke at dette blir en ny mobbetråd eller hvor skal kritisere meg for ting som ikke er relevant. Ja, beklager, har dårlig erfaring med å skrive om mine problemer her inne så derfor skriver jeg så lite som mulig.Men jeg kan si at jeg har ventet i snart 6 måneder på søknad som skal ta 4-6 uker.(står på nettet) Har sendt inn alle papirer, og spurt om de har fått papirene. Da sier de bare at de ikke har fått dem eller svarer ikke. Nå er jeg svært lei av at det ikke virker som de gjør noe, og gjør seg veldig vanskelige. Men skal purre masse på dem nå. Håper noe skjer da Anonymous poster hash: 268c8...f75 Tror jeg leste om en bruker her som opplevde det samme. Brukeren leverte inn papirer til NAV, og fikk stempel på at de var blitt levert og godkjent. Da NAV senere toet sine hender om kom med sin etter hvert velkjente "Neeeiii, DE papirene, de har vi IKKE sett noe til, du har ikke sendt dem inn og vi setter ikke igang søknadsprosessen før du har sendt oss alt det vi trenger" ja, da dro bare brukeren frem arket med stempel og alt, som bevis på at jo, de papirene, de var levert. De ble nok ganske lange i maska, og prosessen kom i gang uten at vedkommende trengte foreta seg noe mer. Fritt etter hukommelsen, så om det er detaljer som ikke stemmer helt beklager jeg. Uansett, få bevis på at du har levert, TS. Du er ikke den eneste som opplever at de suppehuene soser bort papirer og skylder på brukerne. De somlet bort min søsters papirer, og jeg har selv fått utlevert en vilt fremmed persons papirer. Anonymous poster hash: cdc7f...666
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå