Gå til innhold

Hva tenker du når du ser folk med designerklær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke at dere orker å bruke tid og energi på å irritere dere over hva andre bruker pengene (eller kredittkortene) sine på. Selv om dere mener det er waste of money, så betyr det vel ikke at dere sitter på fasiten? La nå folk få bruke pengene sine på nøyaktig hva de vil selv.

Jeg er veldig glad i Ralph Lauren selv, fordi disse klærne passer MEG. Jeg har flere ganger gått inn på butikker som HM, Cubus osv og funnet klær jeg liker kjempegodt. Så har jeg prøvd dem, og funnet ut av at fasjongen blir helt feil for min kropp. Mye av klærne passer meg kort og greit ikke. Er det bedre at jeg går med en genser fra HM som er for kort på armene eller en bukse fra Cubus som er for stor i lårene når den passer i livet enn å kjøpe klær fra Ralph Lauren eller Gant som faktisk passer og ser bra ut på meg?

Jeg aner ikke hvor mange bomkjøp jeg har fra HM, klær som bare blir liggende i skapet fordi de egentlig har helt feil form. Er dette bedre? For meg er dette faktisk skikkelig irriterende da jeg syntes mange av klærne er knallfine!

Sparer du penger på dette her mener du?

Hvis en skjorte raplh lauren koster 1699 og en anenn skjorte på H&M koster 399 er det sånn at bare har mindre klær enn andre, eller er det sånn at du bruker fem ganger mer på klær enn andre mennesker?

Skrevet

Sparer du penger på dette her mener du?

Hvis en skjorte raplh lauren koster 1699 og en anenn skjorte på H&M koster 399 er det sånn at bare har mindre klær enn andre, eller er det sånn at du bruker fem ganger mer på klær enn andre mennesker?

Hvor har jeg skrevet at jeg sparer penger på dette? På ingen som helst måte!

Kjøpte en RL skjorte her om dagen for 699 så så dyrt er det heller ikke. Og ja, jeg har nok mindre klær enn de fleste andre. Til fordel så bruker jeg alle klærne jeg har ofte.

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligheten for at damen bruker "billigmerket" til de ulike designerne er stor (de dyrere kolleksjonene er ikke så tydelig merket), men det spiller jo ingen rolle. Ikke det at underkolleksjonene er spesielt billige, men prisen er overkommelig for veldig mange. Flere enn før har god råd, og det er ikke forbundet med snobberi å bruke merkene du nevner.

Jeg tenker ikke så mye om voksne damer som bruker Gant, Hilfiger, Parajumper og RL, enn at de bruker litt mer penger på klær enn gjennomsnittet og har en preferanse for den relativt sporty looken. Jeg tenker også at de er litt over snittet opptatt av å fremstå med en viss status og derfor velger kjente merker, men ikke nødvendigvis at de handler mye klær.

Jeg tenker ikke egentlig at de har veldig mye penger, men grei råd, og at de ikke er opptatt av så høy kvalitet at de satser på å bruke klærne resten av livet, som tilfellet kan være med klassiske designerklær i veldig høy prisklasse.

Jeg tenker at de vanker i kretser der det er vanlig å bruke slike merkeklær, men IKKE at de er snobbete eller wannabe rike, og tenker heller ikke et sekund på at pengene kunne vært brukt mer fornuftlig.

Anonymous poster hash: 047b7...85a
Skrevet

Hvor har jeg skrevet at jeg sparer penger på dette? På ingen som helst måte!

Kjøpte en RL skjorte her om dagen for 699 så så dyrt er det heller ikke. Og ja, jeg har nok mindre klær enn de fleste andre. Til fordel så bruker jeg alle klærne jeg har ofte.

yes kjempebra. Jeg beundrer mennesker med dyre moteplagg skjønner du. Ser jeg noen så tenker jeg til meg selv, - dette her er forbilder.

Så heldig de er, disse rollemodellene våres.

Skrevet

yes kjempebra. Jeg beundrer mennesker med dyre moteplagg skjønner du. Ser jeg noen så tenker jeg til meg selv, - dette her er forbilder.

Så heldig de er, disse rollemodellene våres.

Men da så....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at personen er jålete, og har behov for å vise frem at vedkommende ikke har økonomisk sans. Folk som faktisk er rike. Går med vanlige klær og rød topplue. Ref. Olav Thon ;)

Anonymous poster hash: efecb...368

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at personen er jålete, og har behov for å vise frem at vedkommende ikke har økonomisk sans. Folk som faktisk er rike. Går med vanlige klær og rød topplue. Ref. Olav Thon ;)Anonymous poster hash: efecb...368

Det er vel en heller dum og kunnskapsløs generalisering, på linje med hele tråden. Enig med den som sa at det ikke er snakk om designerklær her, men et spesielt segment med relativt billige klær med logo som har fått bred utbredelse, og som er lett å kjenne igjen uten at man nødvendigvis vet mye om klær. Dermed bruker en del det til å posisjonere seg, og en del lar være å bruke det, også for å posisjonere seg. Det har absolutt ingen verdens ting med hva virkelig rike går i, for selv halvrike folk går i dyrere tøy enn RL Polo, selv om folk ser seg blinde på Olav Thon.

Når jeg ser folk i designerklær (altså ordentlige designerklær, helt uten logo men hvor man synes man kjenner igjen designeren på mønster, snitt osv.), tenker jeg at det sier noe om personens smak og stil. Å påstå at det sier noe om økonomisk sans, er helt meningsløst. Alle bruker penger på noe andre synes er unødvendig (med mindre man lever et utrolig kjedelig liv), og det er faktisk ikke mindre høyverdig om jeg bruker pengene mine på enn dyr kjole enn en charterferie. Dårlig økonomisk sans har man først hvis det går ut over mulighetene til å betjene utgiftene.

Anonymous poster hash: 27b5d...74b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at personen er jålete, og har behov for å vise frem at vedkommende ikke har økonomisk sans. Folk som faktisk er rike. Går med vanlige klær og rød topplue. Ref. Olav Thon ;)

Går Celina Midelfart med Cubus-klær tror du?

Anonymous poster hash: eac6d...b4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ikke til merker og merkeklær om de ikke er typiske Mulberry-mønstrede e.l.

Tenker at personen har andre prioriteringer enn meg.

Anonymous poster hash: 66421...2df
AnonymBruker
Skrevet

Dette var dagens!

Svigerfamilien min er pengesterke og handler kun merkeklær. Jeg har vanskelig for å tru at de ikke har økonomisk sans, for det er vel nettopp derfor de er der de er nå pga at de har vært flinke med investeringer.

Anonymous poster hash: e0cad...b2b

• Liker 1
Gjest Linn35
Skrevet (endret)

Jeg forbinder designerklær med noe annet enn det ts har nevnt her. Dette er relativt dyre merkeklær, men designerklær for meg, blir litt mer spesielle klær som kanskje ikke fullt så mange kan ta seg råd til. Hermes, Fendi, Balenciaga, Lacroix osv er slikt jeg ser på som design...

Klart Hilfiger og Lauren også er designere, men ikke fullt så spesielle, og veldig mange mennesker bruker disse merkene.

Jeg har noen få Burberry klær, av en eller annen grunn føler jeg meg mer classy med dem enn med Hilfiger jakken min ;) Men jeg liker noen merkeklær, fordi noen merker passer meg ikke, andre vet jeg er kanon nesten hver gang. Jeg kjøper dem overhode ikke for å vise meg frem, er faktisk opptatt av om plagget har stor eller liten logo (har det stor logo, dropper jeg kjøpet), men jeg mener at mye merkeklær(og deisgnerklær da) har god kvalitet, rene stoffer, fine linjer og gode snitt. Sømmene er pent gjort og stoffet holder seg pent år etter år. Men jeg kan fint også gå med klær fra B-young eller hva det måtte være også, selvsagt kan jeg det. Syns det blir tullete når merker går til hodet på en...

Kjøper man et klassisk designerplagg forøvrig, har man det jo i årevis.

Har ei venninne som alltid går med Canada Goose og Parajumpers. Jakker med stoooore logoer og det er uten tvil showoff. Sånt gjennomskuer jeg og syns blir så tullete for å si det rett ut. "Se på meg, jeg har penger".

Noen i min nærmeste familie bor og er oppvokst på Oslo vest, samt at min beste venninne bor på Bygdøy. Disse menneskene har jeg lært en del av. For dem er det helt naturlig å gå med Barbourjakker til 6000 kr eller ha et Hermes skjerf i halsen. Samtidig er min venninne på Bygdøy den av mine venninner som kan gå kledd som en dass for å si det rett ut. Sist jeg traff henne, satt hun i en slafsete topp til en jeans fra HM. Det var tilogmed et par hull i toppen, som ikke skulle være der. Utrolig avslappende og herlig. Men Barbourjakke til, jadda, det har hun ;) hehe....

Jeg hadde ikke kjøpt mye designerklær selvom jeg hadde hatt råd til det. Jeg kjøper ett og annet om jeg kommer over et kupp. Har ikke råd til å holde på den linjen, men kjøper som sagt en del merkeklær pga snitt og kvalitet...that`s it. Så for meg skiller det veldig mellom showoff og dem som kjøper dette sånn "helt naturlig" uten behov for å skryte av noe som helst ;)

Endret av Linn35
AnonymBruker
Skrevet

Har du råd så kan du gå med hvilke klær du vil, synes nå jeg.

Synes det er rett og slett latterlig med de som kjøper seg dyre klær når de samtidig ikke eier nåla i veggen.

Anonymous poster hash: 8a479...650
AnonymBruker
Skrevet

Tenker ingenting.

Men selv kjøper jeg ikke merkeklær selv om jeg kunne tatt meg råd. At det er bedre kvalitet på merkeklær er et dustete argument med mindre vi snakker om fjellsko osv. Der holder jeg meg unna det billigste, og det er noen merker jeg er fornøyd med.

Anonymous poster hash: 87a46...814

Skrevet (endret)

Det er litt teit med de som går utelukkende med merke/trend klær og smykker.

Selv blander jeg mye. Har dyre smykker og smykker kjøpt fra bod i Afrika. Har h&m,cubus ol, klær som er kjøpt på marked i Sør Amerika og designerklær til flere tusen kr.

Akkurat nå sitter jeg i en bukse til 399 fra Cubus,en land turkis undertopp til 79 på h&m og rosa overtopp til 1399 fra Bandolera. Bare sånn for å illustrere;)

Endret av Christiania_Oslo
Gjest Linn35
Skrevet

Tenker ingenting.

Men selv kjøper jeg ikke merkeklær selv om jeg kunne tatt meg råd. At det er bedre kvalitet på merkeklær er et dustete argument med mindre vi snakker om fjellsko osv. Der holder jeg meg unna det billigste, og det er noen merker jeg er fornøyd med.

Det må du gjerne mene, og kan hende det stemmer - av og til. Men det er ikke det som er regelen. De klærne jeg har, av relativt dyre merker, har jeg hatt i årevis, fordi kvaliteten er så bra. Sselvsagt har jeg også noen merkeklær jeg syns er skikkelig elendig i kvalitet, men så vet jeg det, da og kjøper det ikke igjen.

Jeg har Ralph Lauren skjorter som er 10 år gamle og like fine, samt at jeg har jeans fra Tiger og Armani som er minst 5-6 år gamle og like fine enda.

Så niks, er ikke nødvendigvis enig med deg. Og når det er sagt, så handler det da ikke bare om et merke , men mye mer om snitt, sying osv. Jeg kan kjøpe en jakke fra HM og irritere meg grenseløst over måten plagget er sydd,(men så skal heller ikke barn være dem som syr klær!!!!) kjøper man noe dyrere merker, slipper man ofte (ikke alltid) den irritasjonen....

Gjest Linn35
Skrevet

Det er litt teit med de som går utelukkende med merke/trend klær og smykker.

Selv blander jeg mye. Har dyre smykker og smykker kjøpt fra bod i Afrika. Har h&m,cubus ol, klær som er kjøpt på marked i Sør Amerika og designerklær til flere tusen kr.

Akkurat nå sitter jeg i en bukse til 399 fra Cubus,en land turkis undertopp til 79 på h&m og rosa overtopp til 1399 fra Bandolera. Bare sånn for å illustrere;)

Kult :)

Skrevet

Kaller ikke de TS beskriver i HI for designerklær, men merkeklær. Hadde ikke tenkt noe over det. Folk kjøper som regel klær som passer kroppen sin, så det er jo det viktigste. Selv har jeg noen designerklær og vanlige billige klær. Designerklærne holder vask etter vask, de billige gjør det ikke. Når jeg handler ser jeg etter snitt, stoff og søm. Billige klær får sjeldent en høy skår av meg, nettopp fordi de ikke har kvalitet i de sjangrene der. Dyrere klær har som regel jevnt over god kvalitet. Å kjøpe noe for en logo, ser jeg ingen grunn til.

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Det er lenge mellom kva gong eg ser nokon i reelle designerklede. Merkeklede, absolutt, men ikkje designerklede. Eg har ei venninne som har ei Prada-kåpe, men det kan ein ikkje sjå. Kåpa er berre lekker, liksom.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bekjent, en mamma til en av de andre barna på skolen, som jeg registrerer alltid går med jakker av merker som Hilfiger, Parajumper eller Gant. Har også lagt merke til at hun har bukser fra MET eller Ralph Lauren. Ikke så vanskelig å legge merke til, vi snakker ofte sammen. Jeg har lett for å tenke at hun har god råd. På den annen side tenker jeg også at hun er opptatt av merker og litt sånn "show-off". Og på den tredje side tenker jeg at hun er kvalitetsbevisst. Men så syns jeg det er forskjell på en 17åring som bruker designerklær (da fnyser jeg stort sett) og på henne som jeg beskriver her, som er over 40 år ;) Hva tenker du når du ser folk med designerklær? Anonymous poster hash: e1a54...e73

Ingen av de merkene du nevner er spesielt dyre og jeg regner heller ingen av de som "designerklær".

Anonymous poster hash: 5bc42...bca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det må du gjerne mene, og kan hende det stemmer - av og til. Men det er ikke det som er regelen. De klærne jeg har, av relativt dyre merker, har jeg hatt i årevis, fordi kvaliteten er så bra. Sselvsagt har jeg også noen merkeklær jeg syns er skikkelig elendig i kvalitet, men så vet jeg det, da og kjøper det ikke igjen.

Jeg har Ralph Lauren skjorter som er 10 år gamle og like fine, samt at jeg har jeans fra Tiger og Armani som er minst 5-6 år gamle og like fine enda.

Så niks, er ikke nødvendigvis enig med deg. Og når det er sagt, så handler det da ikke bare om et merke , men mye mer om snitt, sying osv. Jeg kan kjøpe en jakke fra HM og irritere meg grenseløst over måten plagget er sydd,(men så skal heller ikke barn være dem som syr klær!!!!) kjøper man noe dyrere merker, slipper man ofte (ikke alltid) den irritasjonen....

Jeg kjøper stort sett "billige" klær. Noe går selvfølgelig i stykker, men det meste holder seg. Jeg har bla en snart 10 år gammel bukse fra h&m som fremdeles er brukbar. Men poenget mitt er at noen sier at de kjøper svindyre klær kun fordi det liksom er så fryktelig god kvalitet på de. Joda, noen av de klærne vil sikkert vare i evigheter, men de kjøpte det på grunn av merket og. Og mange av disse folka skal alltid ha det nye. Når MK-veskene, VS bikiniene eller CG-jakkene går ut av trend så kjøper de noe nytt. "Må ha god kvalitet asså"

Uansett, skal man ha klær som varer er jeg mer fan av å lappe de igjen om de revner. ^^ eller bytte med hverandre. Har gjort det noen ganger.

Men folk går jo med hva de vil. Bare de er ærlige. Jeg vet selv om noen merkeklær jeg kunne tenkt å ha meg, har ikke råd da. Men jeg liker de pga designet. Driter i kvaliteten. Revner de bare lapper jeg det sammen igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...