AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #1 Skrevet 19. mars 2015 Hei. Skal kjøpe ny bilstol til gutten, 3,5 år. I dag har vi en Volvo v70 99mod. Stolen han har er en maxi cosi (mobi)? Husker ikke helt i farten, men den er i allefall bakovervendt. Den er nødt til å stå i midten, for står den på en av sidene får vi ikke plass i setet foran. Skal jo være en viss avstand mellom nakkestøtte foran og bak til stolen. Vi har også med stedatteren min i bilen noen ganger, og minstemann har begynt å synes det er morsomt å erte henne siden han nå når tak i henne fra stolen. Men så kommer dilemmaet. Skal vi kjøpe en ny bakovervendt stol, dersom det er mulig å oppdrive noen som bygger mindre og sette den på ene siden, eller skal vi gå for beltestol og snu han? Skal på biltur om ikke så altfor mange ukene, så vil helst ikke vente til han er 4 år..Råd mottas med stor takk! Anonymous poster hash: 8b3cf...b56
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #2 Skrevet 19. mars 2015 Vi har kjøpt Cybex Pallas 2-fix til gutten vår, den brukes foreløpig i bilen til bestemor men den kan brukes i mange år framover. Veldig fornøyd med den.Anonymous poster hash: abf6a...ed6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #3 Skrevet 19. mars 2015 Ts her.Takk for svar! Har sett på den,men ble usikker på vekten hans i forhold til den puten. Har er 16,5 kg med et lag klær på nå.. mener grensen var på 18 kg? Vet ikke om det regnes med eller uten klær jeg da..Anonymous poster hash: 8b3cf...b56
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 Ts her.Takk for svar! Har sett på den,men ble usikker på vekten hans i forhold til den puten. Har er 16,5 kg med et lag klær på nå.. mener grensen var på 18 kg? Vet ikke om det regnes med eller uten klær jeg da..Anonymous poster hash: 8b3cf...b56 Innen han er 18 kg så er han antageligvis over 4 år og kan sitte uten puten. Anonymous poster hash: 38cbb...98f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #5 Skrevet 19. mars 2015 Hadde kjøpt bakovervendt. Anonymous poster hash: dc074...c4e 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #6 Skrevet 19. mars 2015 Ta med deg vil og barn til en Volvoforhandler. Volvo forhandlere er gode på bilstoler. Da får du stol som passer til både bil, barn og behov. Prøv og stolen i bilen med barnet oppi før du bestemmer deg for kjøp. Anonymous poster hash: 93216...f17 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #7 Skrevet 19. mars 2015 Besafe skal stå helt inntil nakkestøtten forran, beltestolen går til 25kg. Anonymous poster hash: dc074...c4e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #8 Skrevet 19. mars 2015 Besafe skal stå helt inntil nakkestøtten forran, beltestolen går til 25kg.Anonymous poster hash: dc074...c4e Beltestolen? Izi Plus du tenker på. Anonymous poster hash: 38cbb...98f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #9 Skrevet 19. mars 2015 Vi har en Recaro fremovervendt stol til 4-åringen. Hun blir bilsyk av å sitte bekovervendt. Dette er en stol som passer veldig godt i biler som har "bratte" bakseter om du forstår hva jeg mener. Dette setet kan brukes i mange år, da man kan fjerne 5 punkt selen og puta når de blir en viss høyde osv Men det lureste er å ta med deg bil, stol og barn til bilforretninger som Torshov, Mekonomen, Bilxtra, volvo som ei over her nevner, få de til å prøve ulike stoler i bilen osv. Viktig at stolen "passer" til bilen. I vår gamle bil så hadde vi Besafe som kunne stå bakover og fremover, den sto ikke noe godt når vi snudde den fremover pga bratte seter i bmw, det ble derfor ikke et sikkert sete for oss selvom den scorer høyt på tester. Anonymous poster hash: 4d103...758 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #10 Skrevet 19. mars 2015 Beltestolen? Izi Plus du tenker på.Anonymous poster hash: 38cbb...98f Husker ikke hvilken, den er bakovervendt uten isofix. Ikke beltestolen, men den festes med belte. Anonymous poster hash: dc074...c4e
Gjest lurven Skrevet 19. mars 2015 #11 Skrevet 19. mars 2015 Besafe skal stå helt inntil nakkestøtten forran, beltestolen går til 25kg.Anonymous poster hash: dc074...c4e Nei det er bare i teorien, i praksis må du bytte før barnet er 25 kg
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #12 Skrevet 19. mars 2015 Nei det er bare i teorien, i praksis må du bytte før barnet er 25 kg Man MÅ ikke nei, men noen barn vokser ut av stolen i høyden før de når 25 kg ja. Min jente er snart 4,5 år, 18 kg og 108 cm. Har fint plass i sin bakovervendte stol ennå (Multi-Tech, til 25 kg). Så jeg ville absolutt anbefalt en ny bakovervendt stol. Blir det problematisk å ha setet bak, så kan dere fint sette det i forsetet om airbagen kan skrus av. Anonymous poster hash: 4c6b0...3f6
mammamy Skrevet 19. mars 2015 #13 Skrevet 19. mars 2015 Vi har en Recaro fremovervendt stol til 4-åringen. Hun blir bilsyk av å sitte bekovervendt. Dette er en stol som passer veldig godt i biler som har "bratte" bakseter om du forstår hva jeg mener. Dette setet kan brukes i mange år, da man kan fjerne 5 punkt selen og puta når de blir en viss høyde osv Men det lureste er å ta med deg bil, stol og barn til bilforretninger som Torshov, Mekonomen, Bilxtra, volvo som ei over her nevner, få de til å prøve ulike stoler i bilen osv. Viktig at stolen "passer" til bilen. I vår gamle bil så hadde vi Besafe som kunne stå bakover og fremover, den sto ikke noe godt når vi snudde den fremover pga bratte seter i bmw, det ble derfor ikke et sikkert sete for oss selvom den scorer høyt på tester. Anonymous poster hash: 4d103...758 Man skal vel ikke bruke 5 punk sele når ungene sitter fremover???
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #14 Skrevet 19. mars 2015 Man skal vel ikke bruke 5 punk sele når ungene sitter fremover??? Nei. Ikke med mindre man av en eller annen grunn må snu før barnet er 15 kg. Etter 15 kg skal barn festes med 3-punktsele fordi det gir mindre belastning. Anonymous poster hash: 3e719...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #15 Skrevet 19. mars 2015 Nei. Ikke med mindre man av en eller annen grunn må snu før barnet er 15 kg. Etter 15 kg skal barn festes med 3-punktsele fordi det gir mindre belastning. Anonymous poster hash: 3e719...8a8 På bilens trepunktsseler er det 15 kg som er minimumsvekt. Er man lettere enn det så vil ikke beltet stramme seg om man krasjer, og beltet vil ikke være til noe hjelp. Anonymous poster hash: 4c6b0...3f6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #16 Skrevet 19. mars 2015 Man skal vel ikke bruke 5 punk sele når ungene sitter fremover??? Slutt å skrik din tulling. Jeg mener sånn sele som er mellom bena og over skuldrene? You got it? Beltet til bilen er festet bak i stolen, herregud, get a brain, dette er ganske normalt på barneseter!! Anonymous poster hash: 4d103...758
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #17 Skrevet 19. mars 2015 Slutt å skrik din tulling. Jeg mener sånn sele som er mellom bena og over skuldrene? You got it? Beltet til bilen er festet bak i stolen, herregud, get a brain, dette er ganske normalt på barneseter!! Anonymous poster hash: 4d103...758 Ja, det heter fempunktssele, og nei, det skal helst ikke brukes på barn som sitter fremover. Anonymous poster hash: 4c6b0...3f6 6
Tante-Sofie Skrevet 20. mars 2015 #18 Skrevet 20. mars 2015 Slutt å skrik din tulling. Jeg mener sånn sele som er mellom bena og over skuldrene? You got it? Beltet til bilen er festet bak i stolen, herregud, get a brain, dette er ganske normalt på barneseter!!Anonymous poster hash: 4d103...758 Ha, men det skal ikke brukes framovervendt på barn som er tyngre enn femten kg.
mammamy Skrevet 20. mars 2015 #19 Skrevet 20. mars 2015 Slutt å skrik din tulling. Jeg mener sånn sele som er mellom bena og over skuldrene? You got it? Beltet til bilen er festet bak i stolen, herregud, get a brain, dette er ganske normalt på barneseter!! Anonymous poster hash: 4d103...758 Litt usikker på hvem som er tullingen?? Du snakker jo og forklarer om 5 punktsselen?? 1
Lillemeg85 Skrevet 20. mars 2015 #20 Skrevet 20. mars 2015 Hahaa!! Selen som går over skruldrene og mellom bena er en FEMPUNKTSELE! Men over til spm: Cybex pallas 2 fix kan brukes fra 9 kg! Når barnet er 18 kg tar du vekk puten foran å bruker det til barnet er ferdig med stol Om du ikke bytter sete før han har bikka 18 kg vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe cybex solution x2 fix som er testvinner på 3. året!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå