Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Norge har verdens høyeste sykefravær, og verdens gunstigste sykelønnsordning"

Hver eneste måned gir over to millioner dagsverk tapt på sykefravær. I gjennomsnittet er vi borte nesten en arbeidsdag hver andre uke. Kostnadene for samfunnet er gigantiske, og for den enkelte er langtids sykefravær ofte første skritt mot langtids sykefravær og ettervert utføretrygd.

En av hovedgrunnene til sykefravær er "langvarige fysiske belastninger". Andre grunner er "langvarige psykiske belastninger", "mobbing, omstilling, konflikt med kollegaer" og "ikke arbeidsrelatert - eks. samlivsproblemer". (kilde: Social factors contributing to sickness absence)

Jeg vil gjerne høre hva dere syntes om sykelønnsordningen i Norge? Bør den endres? Bør den være slik som den er? Utnytter norske folk sykelønnsordningen? Hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil gjerne legge til at det som er dumt med sykelønnsordningen i dag er at det er en stor belastning for små bedrifter. Ta f.eks. en kiosk; har man en ansatt som er syk i 3 dager, må ikke arbeidsgiveren betale full lønn til den syke, men også betale for vikar. Dette er og en type belastning kommunen får i lengden, men hvert år setter kommunen av penger som skal gå til sykelønn. Hvordan skal vi løse det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er positiv til en endring på ordningen med egenmelding, så lenge man verner om de som faktisk er syke. Karensdager har blitt foreslått tidligere, det er jeg positiv til dersom det er unntak for kronikere eller man kan unngå karensdag ved å fremvise legeerklæring.

Anonymous poster hash: c60ca...bd8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes den bør beholdes som den er, og så får man heller innføre noen kontroller e.l. for å fange opp at folk faktisk er syke. Arbeidsgiver har per i dag anledning til å etterprøve sykemelding, at det ikke gjøres er jo ikke en systemfeil.

Jeg kjøper heller ikke at det alltid er arbeidstaker som er sleip og sier h*n er syk, ofte skyldes høyt fravær også dårlige arbeidsforhold.

Anonymous poster hash: 65611...a3b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det bør innføres karensdag, og så bør sykelønnen reduseresetter en viss tid. F.eks 80% av lønn når du er sykemeldt over en mnd.

Anonymous poster hash: 89b77...f56

Anonymous poster hash: 89b77...f56

• Liker 2
Skrevet

20% av hele statsbudsjettet går til "pass" av vanskeligstilte - i verdens beste land.

Noe er riv ruskende galt!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for "karensdager" som kan endres til å bli full sykelønn ved legeattest. Da vil unngå mange av de som er fyllesyke og litt late, mens de som virkelig er syke ikke vil tape noe på det. Har nemlig hørt div historier i bekjentskapskretsen om folk som ringer inn syke etter en fest, fordi det var fint vær og de hadde mer lyst til å finne på noe annet den dagen osv...

Anonymous poster hash: 4e2fd...2e5
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er for "karensdager" som kan endres til å bli full sykelønn ved legeattest. Da vil unngå mange av de som er fyllesyke og litt late, mens de som virkelig er syke ikke vil tape noe på det. Har nemlig hørt div historier i bekjentskapskretsen om folk som ringer inn syke etter en fest, fordi det var fint vær og de hadde mer lyst til å finne på noe annet den dagen osv...

Anonymous poster hash: 4e2fd...2e5

En sånn løsning ville jo garantert at jeg ALLTiD fikk betalt for skulket mitt, men ofte ikke når jeg faktisk var dårlig. Siden min tolmodighet og mulighet til å dekorer legens kontor er mye større når jeg er frisk enn når jeg er syk, og siden legen stort sett ikke kan avsløre om jeg er frisk eller syk om jeg bare velger symptomene mine riktig.

Endret av Druid
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns det burde beholdes slik det er! Det burde bli gjort mer for å finne de som snylter på systemet og NAV i stedet! Der snakker vi fryktelig mange millioner ut! Er man syk er man syk! Man skal ikke straffes for dårlig helse mener nå jeg, og i tillegg finnes det yrker man ikke kan møte opp dritforkjølet på, mens man på andre steder kan ta en litt roligere dag om man er syk.

Anonymous poster hash: 8935c...3f4
  • Liker 1
Skrevet
Bør vi endre sykelønnsordningen i Norge?

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at om man innfører karensdager på egenmeldinger så fører det bare til mye lengre ventetider hos fastlegen, noe som ingen er tjent med. Da må fastlegen skrive ut sykemeldinger for små ting, og det er tull. Ikke er det vanskelig å jukse seg til det heller. Så det har jeg ingen tro på.

Man må jo finne ut hva som er årsaken til fraværet. Er det egenmeldinger det er så mye av? Langtidssykemeldinger? Det er stor forskjell på hvordan angripe problemet.

Anonymous poster hash: 1b7fa...c53
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det bør endres til at man får 66% av lønnen sin for de dagene man er syk. Med unntak for kronisk syke.

Anonymous poster hash: ac0a0...854

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...