Gå til innhold

Kosthold etter operasjon, hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Jeg skal igjennom en ganske stor kjeveoperasjon om ikke så lenge, og jeg har fått beskjed om at jeg bare kan "spise" (drikke) flytende mat, i og med at jeg skal ha på kjevelås i rundt tre uker. De to neste ukene kan jeg kun spise mat som er meget lett å tygge. Har dere noen sunne og gode tips til hva jeg kan putte i meg? Tenker både på de tre ukene med kjevelås og de to neste ukene da jeg kan tygge til en viss grad.

Anonymous poster hash: 09f0e...f94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her! Når jeg skriver "de to neste ukene" mener jeg selfølgelig de to ukene etter de tre sukene med kjevelås, haha. Ser det kan misforstås!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Smoothiemaskin og/eller stavmikser/hurtigmikser er gull verd :Nikke:

Du skulle bare ane hvor mye supper med ekstra tilsatt fisk/kjøtt og grønnsaker som ble 'prosessert' med stavmikser her i huset :fnise:

Helt, helt i begynnelsen kan faktisk energidrikker fra apoteket være ok slik at du får i deg litt energi i den første fasen :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker Smoothiemaskin! :)

Smoothiemaskin og/eller stavmikser/hurtigmikser er gull verd :Nikke:

Du skulle bare ane hvor mye supper med ekstra tilsatt fisk/kjøtt og grønnsaker som ble 'prosessert' med stavmikser her i huset :fnise:

Helt, helt i begynnelsen kan faktisk energidrikker fra apoteket være ok slik at du får i deg litt energi i den første fasen :)

Ts her!

Blir nok investert i en god smoothiemaskin ja, haha! Bare redd jeg ikke får i meg nok næring, men det er jo mye man kan lage smoothie av :) Blir sikkert møkk lei etter tre uker da.. Har dere noen gode ingredienser/smaker dere vil anbefale kanskje? Evt. gode supper? Å spise sunt og næringsrikt er veldig viktig for meg!

Gjest Runforit
Skrevet

Ts her!

Blir nok investert i en god smoothiemaskin ja, haha! Bare redd jeg ikke får i meg nok næring, men det er jo mye man kan lage smoothie av :) Blir sikkert møkk lei etter tre uker da.. Har dere noen gode ingredienser/smaker dere vil anbefale kanskje? Evt. gode supper? Å spise sunt og næringsrikt er veldig viktig for meg!

http://www.frukt.no/oppskrifter/smoothie/oppskrifter3/?searchText=smoothie&articleTypeId=13&searchType=1&sort=createdDate&sessionKey=

:)

AnonymBruker
Skrevet
Hei! :) Jeg skal igjennom en ganske stor kjeveoperasjon om ikke så lenge, og jeg har fått beskjed om at jeg bare kan "spise" (drikke) flytende mat, i og med at jeg skal ha på kjevelås i rundt tre uker. De to neste ukene kan jeg kun spise mat som er meget lett å tygge. Har dere noen sunne og gode tips til hva jeg kan putte i meg? Tenker både på de tre ukene med kjevelås og de to neste ukene da jeg kan tygge til en viss grad. Anonymous

poster hash: [acronym="Full hash:

09f0e460bdd72d8fc256b03114dfbf94"] 09f0e...f94

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

09f0e460bdd72d8fc256b03114dfbf94"] 09f0e...f94 [/

quote]

Etter operasjon er proteinrik mat/næring anbefalt.

Når du bare kan ha flytende, så er apotekets Næringsdrikker å anbefale. 6 til 7 stk. For dagen dekker dagsbehovet for en voksen. Mix mellom fiber og proteindrikker.

Les på Helfo om du er innafor reglene for å få dem på blå resept. Hvis ikke få en hvit resept slik at du kan få refundert noe hos Helfo om du brukernover grensen for egenandel.

Fastlegen søker om refusjon på individuelt grunnlag.

Ellers er der en tråd om flytende mat fra i sommer/høst? Med mange gode råd om flytende mat.

Anonymous poster hash: 95bf5...7f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips!

Jeg visste ikke at det var en tråd om flytende mat, den skal jeg skjekke ut :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kanskje det kan være en god løsning å kombinere drikkene fra apoteket med hjemmelaget flytende mat?

Fine lenker har du fått ser jeg, og tipset om den tråden med flytende mat fra en gang sommer/høst.

Da blir det litt letttere å ikke bli så matlei i løpet av perioden heller.

Støtter rådet om å høre med legen om du kan få næringsdrikkene på resept.

- du vil jo av naturlige grunner ikke kunne få i deg annet enn flytende føde i en periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...