Gå til innhold

Farge ull

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man farge ull, hvordan i så fall? Hva med fargesterk ull (rød, blå, grønn, rosa), kan den bli hvit, grå, beige eller brun?

Anonymous poster hash: 52b86...135

Skrevet (endret)

Ull kan farges ja. Har ikke prøvd, men vet det finnes mange metoder(naturfarging, kjemisk farging(Spinnvilt.no), Kool-Aid(youtube)) . Vet ikke hvordan det funker når det bare er selve ulla og ikke garnet bare at en må være obs på filting. Finnes bøker og steder på nettet. Må nesten bare google å se om du finnes spinne-Og/ eller filtefora. Finnes et eget norsk spinnefora (desverre glemt navnet) som ganske sikkert har en egen del om det. Facebook har rikelig med grupper. Biblioteket har nok noen gamle bøker om plantefarging. Spinnvilt selger alt mulig med Spinning, også bøker og farge. Og som sagt, det finnes utrolig mye ressurser der ute på nettet.

Lykke til.

Endret av Cordelia
AnonymBruker
Skrevet

Kan man farge ull, hvordan i så fall? Hva med fargesterk ull (rød, blå, grønn, rosa), kan den bli hvit, grå, beige eller brun?Anonymous poster hash: 52b86...135

Å få farget av ull er nærmest umulig. Du får ikke industrifarge av og får ulla hvit.

Strømper og andre ting uten søm kan farges. Er der søm tar den gjerne ikke til seg farge på lik linje med selve stoffet.

Ull som er superwash tar gjerne ikke til seg noe farge.

All ull vil reagere på sterke kjemikalier i fargen med å krympe.

Om der finnes farge beregnet på ull, vet jeg ikke.

Personlig ville jeg ikke prøvd å farge ull.

Anonymous poster hash: 40e1b...523

Skrevet

Jeg farget en del ull for noen år siden. Min erfaring er at det bare går å farge mørkere enn plagget er. Noe kan farges i maskin mens noe må kok-farges. Jeg kjøpte bare de som selges på Jernia. Farget både trøyer, bodyer lg strømpebukser. Sømmer som er syntetiske tar ikke fargen. Viktig å følge bruksanvisning ellers blir det ikke bra (evnt ikke noe farhe i det hele tatt)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg farget en del ull for noen år siden. Min erfaring er at det bare går å farge mørkere enn plagget er. Noe kan farges i maskin mens noe må kok-farges. Jeg kjøpte bare de som selges på Jernia. Farget både trøyer, bodyer lg strømpebukser. Sømmer som er syntetiske tar ikke fargen. Viktig å følge bruksanvisning ellers blir det ikke bra (evnt ikke noe farhe i det hele tatt)

Farget du i vaskemaskinen?

Og hvordan så gummibelgen/plasten i maskina ut etterpå?

Skrevet

Mener å huske at det gikk bra, tror jeg kjørte 90' vask når jeg var ferdig

AnonymBruker
Skrevet

Var med på kurs for noen år siden hvor vi lærte å klippe sau, lage garn og farge ulla selv. Da farget jeg i gul og grønn. Brukte hestehov/løvetann og bjørkeblader. Rev bladene og blomsten opp i smått og kokte det hver for seg, når vannet var lunka la vi garnet oppi og lot det trekke til fargen var fin. Ble veldig sterke og fine farger.

Anonymous poster hash: 4eb27...d66

AnonymBruker
Skrevet

Å få farget av ull er nærmest umulig. Du får ikke industrifarge av og får ulla hvit.

Strømper og andre ting uten søm kan farges. Er der søm tar den gjerne ikke til seg farge på lik linje med selve stoffet.

Ull som er superwash tar gjerne ikke til seg noe farge.

All ull vil reagere på sterke kjemikalier i fargen med å krympe.

Om der finnes farge beregnet på ull, vet jeg ikke.

Personlig ville jeg ikke prøvd å farge ull.

Hvordan vet du det?

Anonymous poster hash: de805...0e0

AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om en Nøstebarn ullfleecedress...

Anonymous poster hash: 52b86...135

Skrevet

Jeg har farget en del ull, fra diverse blåfarger til rosa/lilla. Brukte nitor tekstilfarge og salt. I vaskemaskin på 40 grader. Tror ikke det går an å farge plagg lysere. Har ikke farget av på vaskemaskinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...