AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #1 Skrevet 19. mars 2015 Vi eier 50/50, men jeg tror at all rentefradrag er kommet på meg og min selvangivelse, det er kanskje fordi jeg er hovedlånetaker? Hvordan finner jeg ut hva dette fradraget er, og hvor mye av det jeg får igjen på skatten som min samboer skal ha? Vi har et lån på 2,96 mil. Tusen takk til de som gidder å svare! Anonymous poster hash: 5b9a6...ce8
Gjest Wei Wei Skrevet 19. mars 2015 #2 Skrevet 19. mars 2015 Se på nedbetalingsplan, hvor mye du har betalt i renter i løpet av 2014. Multipliser dette tallet med 0,28 (man får 28% avdrag basert på renteutgiftene) og så deler du denne summen på 2. Dette blir samboerens del av skattefradraget.
Gjest pellepirat Skrevet 19. mars 2015 #3 Skrevet 19. mars 2015 Hvor mye boliglånet er på spiller ikke så stor rolle, det er hvor mye som er betalt i renter som er avgjørende. Det vil stå under posten for gjeld. Der står det et eget punkt hvor mye renter som er betalt til banken. Hvis alt står på deg så endrer du beløpet til halvparten, og samboer fører inn samme beløp på sin selvangivelse på samme post. (28% av rentebeløpet er fradrag på skatten).
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 Hovedlånetaker får all rente og gjeld ført opp på sin selvangivelse. Se på post 3.3.1 og 4.8.1. Del dette tallet på to og endre til dette på deg og din samboer. Anonymous poster hash: 38dcc...057 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #5 Skrevet 19. mars 2015 Se på nedbetalingsplan, hvor mye du har betalt i renter i løpet av 2014. Multipliser dette tallet med 0,28 (man får 28% avdrag basert på renteutgiftene) og så deler du denne summen på 2. Dette blir samboerens del av skattefradraget. Hovedlånetaker får all rente og gjeld ført opp på sin selvangivelse. Se på post 3.3.1 og 4.8.1. Del dette tallet på to og endre til dette på deg og din samboer. Anonymous poster hash: 38dcc...057 hmmm, der står det 52 000, kan det være det vi har betalt i renter på et lån på 2960 000? tror renten vår var på 3,5. Er det altså dette tallet jeg skal gange med 0.28? Vi har byttet bank og kjøpt ny leilighet (med større lån) nå i 2015, så har ikke tilgang på gammle den nedbetalingsplanen lengre... Anonymous poster hash: 5b9a6...ce8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #6 Skrevet 19. mars 2015 Og husk at det ikke er valgfritt hvor rentene skal stå for samboere. De skal fordeles etter eierbrøk Anonymous poster hash: 20823...544
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #7 Skrevet 19. mars 2015 Og husk at det ikke er valgfritt hvor rentene skal stå for samboere. De skal fordeles etter eierbrøk Anonymous poster hash: 20823...544 hmmm... så da skal jeg endre tallet som står under 3.3.1 og 4.8.1 (52 000) til 26 000, siden vi eier 50/50...? Anonymous poster hash: 5b9a6...ce8
lykkelige.meg Skrevet 19. mars 2015 #8 Skrevet 19. mars 2015 Det enkleste å gjøre er å endre dette før dere leverer inn selvangivelsene. Du skal registrere halve rentesummen som er betalt, det samme skal han. Da får dere begge riktig tilbake :-) Vi har aldri brydd oss om å fordele dette, vi lignes i lag og summen blir da den samme. Og vi har felles økonomi, så spiller ingen rolle hvem som får pengene inn på konto.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #9 Skrevet 19. mars 2015 hmmm... så da skal jeg endre tallet som står under 3.3.1 og 4.8.1 (52 000) til 26 000, siden vi eier 50/50...? Anonymous poster hash: 5b9a6...ce8 Stemmer. Samboer skal legge inn 26 000. Gjør også det samme for gjelden. Det enkleste å gjøre er å endre dette før dere leverer inn selvangivelsene. Du skal registrere halve rentesummen som er betalt, det samme skal han. Da får dere begge riktig tilbake :-) Vi har aldri brydd oss om å fordele dette, vi lignes i lag og summen blir da den samme. Og vi har felles økonomi, så spiller ingen rolle hvem som får pengene inn på konto. I følge skattereglene SKAL egentlig gjeld og renter fordeles dersom dere er samboere, men det er korrekt at det ikke har noen praktisk betydning dersom dere har felles økonomi. Anonymous poster hash: 38dcc...057
lykkelige.meg Skrevet 19. mars 2015 #10 Skrevet 19. mars 2015 Stemmer. Samboer skal legge inn 26 000. Gjør også det samme for gjelden. I følge skattereglene SKAL egentlig gjeld og renter fordeles dersom dere er samboere, men det er korrekt at det ikke har noen praktisk betydning dersom dere har felles økonomi. Anonymous poster hash: 38dcc...057 Så lenge vi lignes i lag, skjønner jeg ikke hvorfor det har noen betydning. Lignes sannsynligvis i lag fordi vi har barn.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #11 Skrevet 19. mars 2015 Så lenge vi lignes i lag, skjønner jeg ikke hvorfor det har noen betydning. Lignes sannsynligvis i lag fordi vi har barn. Derc lignes sammen fordi dere har felles barn, ja. Og følger sa reglene for ektepar. Samboere uten barn lignes hver for seg, og da skal fradrag plasseres rettmessig. For noen spiller det ingen rolle, og skatten blir lik, men hos andre kan det å plassere fradrag feil, føre til en skattefordel, og det er alvorlig. Derfor skal alle føre opp riktig. Anonymous poster hash: 20823...544 1
Pengebingen Skrevet 26. mars 2015 #12 Skrevet 26. mars 2015 Her er litt mer info om dette om noen andre lurer på det samme http://pengebingen.blogspot.no/2015/03/selvangivelsen-hvordan-fordele-renter.html Er ikke akkurat store jobben å fordele det riktig heller, selv om det i praksis ikke har noen betydning. Ihht til regelverket skal samboere fordele det seg i mellom etter ansvarsfordeling på lånet, så jeg vil jo anbefale å endre så det blir riktig.
Gjest Gjest_Idja Skrevet 26. mars 2015 #13 Skrevet 26. mars 2015 Her er litt mer info om dette om noen andre lurer på det samme http://pengebingen.blogspot.no/2015/03/selvangivelsen-hvordan-fordele-renter.html Er ikke akkurat store jobben å fordele det riktig heller, selv om det i praksis ikke har noen betydning. Ihht til regelverket skal samboere fordele det seg i mellom etter ansvarsfordeling på lånet, så jeg vil jo anbefale å endre så det blir riktig. Beklager, men siden du ser etter i bloggen, finnes ikke.
Pengebingen Skrevet 26. mars 2015 #14 Skrevet 26. mars 2015 Høh, så rart... http://pengebingen.blogspot.no/2015/03/selvangivelsen-hvordan-fordele-renter.html Eller her.
Gjest Gjest_Idja Skrevet 26. mars 2015 #15 Skrevet 26. mars 2015 Høh, så rart... http://pengebingen.blogspot.no/2015/03/selvangivelsen-hvordan-fordele-renter.html Eller her. Link 2 fungerer.
Pengebingen Skrevet 26. mars 2015 #16 Skrevet 26. mars 2015 Link 2 fungerer. Bra, men morsomt, siden det er nøyaktig samme link (copy & paste)
DMS Skrevet 26. mars 2015 #17 Skrevet 26. mars 2015 Hvor mye boliglånet er på spiller ikke så stor rolle, det er hvor mye som er betalt i renter som er avgjørende. Det vil stå under posten for gjeld. Der står det et eget punkt hvor mye renter som er betalt til banken. Hvis alt står på deg så endrer du beløpet til halvparten, og samboer fører inn samme beløp på sin selvangivelse på samme post. (28% av rentebeløpet er fradrag på skatten). 27 %, regjeringa satte ned skatten på alminneleg inntekt med 1 % for 2014. Merk at om TS har fleire lån i same bank vil desse vere summert i sjølvmeldinga.
Gjest Margit Spat Skrevet 26. mars 2015 #18 Skrevet 26. mars 2015 TS: i fradragspostene i selvangivelsen er vel alle renter som er betalt i samme bank (personlige lån) slått sammen, så vidt jeg husker. Du bør derfor gå inn i nettbanken og finne igjen årsoppgaven for boliglånet deres. Det er de rentene som står oppført der dere skal dele på to. Du trekker fra din andel og han legger til sin andel i selvangivelsen. Vi må også gjøre dette hvert eneste år, fordi vi er samboere uten barn. Bra, men morsomt, siden det er nøyaktig samme link (copy & paste) Samme problematikk får jeg. Jeg må velge lenkeknappen og lime inn der for at lenken skal fungere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå