AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #1 Skrevet 19. mars 2015 Har ei jente på 8 år som jeg tror har en tendens til å la andre overkjøre seg. En episode skjedde i går, da jeg hentet på skolen. Hun og en del andre barn lekte i sanden, og plutselig tok et barn en spade full av sand og tømte over hodet på henne, dvs inni jakka. Sand overalt. Sånt skjer jo, men det jeg reagerer på, er min jentes reaksjon. Hun blir ikke sint, bare lei seg. Gråter og går til meg. Redd hun opplever en del sånne ting. Noen gode råd ang sånt som dette? Har en annen datter, hun tar ifra seg når sånt skjer. Og det mener jeg er normalt. Anonymous poster hash: 16f07...35e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #2 Skrevet 19. mars 2015 Vel, å prate jevnlig om positiv grensesetting hjelper nok. Altså at dere voksne fremhever det å sette grenser for hva som er og ikke er greit som positivt. Og så kan dere kanskje øve hjemme? Jenta blir jevnlig spurt om hun ønsker å delta på ting dere aner at hun ikke vil delta på og får ros når det sies "nei, dette vil jeg ikke være med på" eller "nei, dette vil jeg ikke kle meg i". Dersom hun ønsker seg noe (katt, marsvin, tur på rideskole) kan dere også oppmuntre henne til å argumentere seg til det. Altså en øvelse i å være pågående og aktiv i argumentasjonen for å få henne mer oppe å gå verbalt. (det må ende i at barnet får viljen sin etter mye strev, så velg noe som faktisk kan gjennomføres) Men dels er det kanskje personlighet. Noen mennesker er bare mer konfliktsky enn andre av natur. Og det må jo formidles at det er greit at hun er som hun er, også. En balanse. Anonymous poster hash: f8924...76b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #3 Skrevet 19. mars 2015 Du som mamma bør hjelpe henne med å sette grenser. Snakk med skolehelsesøster og få hjelp både for deg selv og for datteren, før dette går for langt.Anonymous poster hash: 67abb...dd4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 Jeg oppfordret henne til å sette grenser, og vi pratet mye om det i går. Men vet ikke om hun er i stand til det, når de er mange sammen. Er nok noe annet når de er flere. ER dette en sak man prater om helsesøster om, altså?Anonymous poster hash: 16f07...35e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå