Gå til innhold

Veldig vanskelig spørsmål om selvangivelsen og ekser...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Deler lån med en person som jeg ikke er samboere med og ikke lenger sammen. H*n står som hoved låntaker.

Denne person, får alt på dens selvangivelse. I slutten av året 2014 tok denne personen over det gjenstanden jeg tidligere har betalt på lån og renter for. Nå bør jeg jo få min del av de månedene jeg betalt gjeld og renter på min selvangivelse?

Hva har det å si for meg, hvordan jeg gjør dette? Skal 50% av den summen som lånet var på i Desember skrives opp i min selvangivelse? Og skal fradrags berettiget sum deles på 12 og etter det ganger med antall måneder jeg betalte?

Jeg deler jo risiko og alt hva som kommer med, så vil ikke "gi" denne personen de rentene som da teoretisk sett kunne falt på meg. (Nei, lånet går dessverre ikke å sette på bare denne personen da summen er for høy for at banken skal godta at bare en person som så mye gjeld står på lånet alene).

Hmmmm, veldig vanskelig dette her altså. Får jeg igjen alt det som er fradrags berettiget?

Hilsen en som bitt lurt trill rundt alt for mange ganger nå og som ønsker å gjøre det som kan her.

Anonymous poster hash: ba2e2...5f8

Anonymous poster hash: 7fbe9...38f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva fikk du på selvangivelsen for 2013?

Har du fått noen papirer for bruk til selvangivelsen i januar 2015 med din del av lånet?

Tror nemlig ikke du har noe som helst rett på fradrag.

Send en pm til Nojac, han er dyktig på alt med økonomi, og seriøs.

Anonymous poster hash: 38f85...7d9

AnonymBruker
Skrevet

Hva fikk du på selvangivelsen for 2013?

Har du fått noen papirer for bruk til selvangivelsen i januar 2015 med din del av lånet?

Tror nemlig ikke du har noe som helst rett på fradrag.

Send en pm til Nojac, han er dyktig på alt med økonomi, og seriøs.

Anonymous poster hash: 38f85...7d9

Fikk igjen kr. 45000:- i fjor, men det har ikke noe med denne saken å gjøre?

Nei, har ikke fått noen papirer for min del av lånet i 2015... Er jo rart hvis jeg ikke har rett til noe som helst avdrag for 2014 når jeg betalte største delen av lånet. Er jo to forskjellige ting: Lån og gjenstandet, Jeg eier ikke gjenstandet men "eier" halve risikon ved lånet og betalte 100% frem til denne personen tok over.

@Nojac, Nojac, Nojac! Håper du ser mitt skrik på hjelp :-)

AnonymBruker
Skrevet

Er du registrert medlånetaker på lånet skal du ha din del av gjeldsrentene overført til din selvangivelse.

Den andre personen må redusere tallet i sin selvangivelse og du må føre inn din del. Dersom den andre personen setter seg på bakbeina og nekter ville jeg tatt kontakt med Skattekontoret og hørt hva du bør gjøre.

Anonymous poster hash: 53068...f44
AnonymBruker
Skrevet

Deler lån med en person som jeg ikke er samboere med og ikke lenger sammen. H*n står som hoved låntaker.

Denne person, får alt på dens selvangivelse. I slutten av året 2014 tok denne personen over det gjenstanden jeg tidligere har betalt på lån og renter for. Nå bør jeg jo få min del av de månedene jeg betalt gjeld og renter på min selvangivelse?

Hva har det å si for meg, hvordan jeg gjør dette? Skal 50% av den summen som lånet var på i Desember skrives opp i min selvangivelse? Og skal fradrags berettiget sum deles på 12 og etter det ganger med antall måneder jeg betalte?

Jeg deler jo risiko og alt hva som kommer med, så vil ikke "gi" denne personen de rentene som da teoretisk sett kunne falt på meg. (Nei, lånet går dessverre ikke å sette på bare denne personen da summen er for høy for at banken skal godta at bare en person som så mye gjeld står på lånet alene).

Hmmmm, veldig vanskelig dette her altså. Får jeg igjen alt det som er fradrags berettiget?

Hilsen en som bitt lurt trill rundt alt for mange ganger nå og som ønsker å gjøre det som kan her.

Ikke anelse jeg... Men syns det bør være sånn at både gjeld og fradrag fra renter skal stå på deres begges selvangivelse. Spørsmålet blir da om dere skal sette 50% av gjelden på hver eller hvordan dette regnes ut?

Selv tenker jeg at du også i årene fremover borde ha rett til å ha gjelden oppført på din selvangivelse fordi den gjelden gjør det vanskeligere for deg å få lån.

Sikkert noen som vet bedre enn meg på akkurat dette her. Er du stresset over det? Kan du ikke prate med din ekser?

Anonymous poster hash: ec8aa...5c4

AnonymBruker
Skrevet

Ikke anelse jeg... Men syns det bør være sånn at både gjeld og fradrag fra renter skal stå på deres begges selvangivelse. Spørsmålet blir da om dere skal sette 50% av gjelden på hver eller hvordan dette regnes ut?

Selv tenker jeg at du også i årene fremover borde ha rett til å ha gjelden oppført på din selvangivelse fordi den gjelden gjør det vanskeligere for deg å få lån.

Sikkert noen som vet bedre enn meg på akkurat dette her. Er du stresset over det? Kan du ikke prate med din ekser?

Anonymous poster hash: ec8aa...5c4

Gjest Lille-pus
Skrevet

Er du registert som medlåntager på lånepapirene og overfor banken?

Fordelingen av rentene pleier bli gjort i samboeravtale om hvordan lånekostnadene betales og fordeles (typisk at hver av låntagerene betaler 50% av lån og renter).

Med disse to papirene i orden sier det seg selv, - og du skulle vel ha fått lånerentene oppført i utkastet til selvangivelse fra Skatteetaten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...