Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En i familien har fått en sum etterbetaling fra nav fra noen år. Det har ført til skattesmell nå. Er det ille med restskatt? Bør han si ifra eller bare betale restskatten? Skjønner ikke at nav kan gjøre slikt. Men er det noen fordeler med det el ulemper med å ikke gidde å lage så stort ut av det og betale? Plutselig fikk han skyhøy inntekt dette året og resten av året var det så lite...

Anonymous poster hash: bf616...068
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Denne summen kunne jo ha forårsaket beskattning tidligere, men dette skjedde nå. Tidspunktet er endret, men skatten skulle jo betales uansett. Det er bare å betale og si takk for at h"n fikk "låne" og bruke disse pengene.

Anonymous poster hash: 61c19...0d6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne summen kunne jo ha forårsaket beskattning tidligere, men dette skjedde nå. Tidspunktet er endret, men skatten skulle jo betales uansett. Det er bare å betale og si takk for at h"n fikk "låne" og bruke disse pengene.

Anonymous poster hash: 61c19...0d6

Så ett fett om det blir spredt på flere år eller en stor inntekt på ett år? Et spm til. Om man har jobbet litt i annen kommune, må ta tog dit el busser. Skal man skrive det i selvangivelsen? BSU fikk han og i januar i år. Skal ikke drt med?

Gjest pellepirat
Skrevet

bsu fra januar i år skal ikke med nei. Selvangivelsen gjelder for inntektsåret 2014.

Om du har jobbet i en annen kommune så kan du føre fradrag ja. Du skriver reisefradrag for antall km t/r hjem/arbeidssted og ganger det med antall arb.dager der.

Så spørs det hvor ofte og hvor langt det er om man vil få noe igjen da det er minstebeløp på 15000et.el.annet..

AnonymBruker
Skrevet

bsu fra januar i år skal ikke med nei. Selvangivelsen gjelder for inntektsåret 2014.

Om du har jobbet i en annen kommune så kan du føre fradrag ja. Du skriver reisefradrag for antall km t/r hjem/arbeidssted og ganger det med antall arb.dager der.

Så spørs det hvor ofte og hvor langt det er om man vil få noe igjen da det er minstebeløp på 15000et.el.annet..

15k må en ha betalt i reiseutgifter for å få noe igjen? Men har jo ikke tigbillette lengre? Hvordan skal jeg vise det?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan trekke fra det beløpet som overstiger 15 000 kroner.

Anonymous poster hash: 22e08...08f
Gjest pellepirat
Skrevet

Ikke i reiseutgifter. Men fradrag i tilknytning til arb.inntekt. Post 3.2.8 i selvangivelsen.

men det må være minst 44km t/r for å komme over grensen på 15000 i året.

Et år tilsvarer 230arb.dager.

Hvis du f.eks har 25km til jobb, så kan man føre opp 50km*230(arb.dager)*1,5(som er km.satsen)= 17250.

Egenandelen er 15000, så da blir det fradrag på 2250.....osv.

Hvis du f.eks har jobbet 2mnd i en annen kommune blir det to regnestykker.

Et for dit din vanlige arb.plass er og en til den i den andre kommunen om du skjønner.

AnonymBruker
Skrevet

Byen jeg jobbet i er ca 3 timer unna de jeg bor. jobbet 3 timer få timer når jeg var der. Så om kjøre/transportmiddel kostnadene stiger mer enn 15k vil jeg få noe igjen?

var kuni en periode. Så om billetten kosta 500kr tar jeg 1000*20 dager og om det er bil tar jeg 300km*20dager*1,5

Skrevet

Byen jeg jobbet i er ca 3 timer unna de jeg bor. jobbet 3 timer få timer når jeg var der. Så om kjøre/transportmiddel kostnadene stiger mer enn 15k vil jeg få noe igjen?

var kuni en periode. Så om billetten kosta 500kr tar jeg 1000*20 dager og om det er bil tar jeg 300km*20dager*1,5

Nei, det spiller ingen rolle hva slags transportmiddel og hvor mye penger du har brukt. Det som har noe å si er antall km til arbeidsstedet og antall dager du har jobbet der.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det spiller ingen rolle hva slags transportmiddel og hvor mye penger du har brukt. Det som har noe å si er antall km til arbeidsstedet og antall dager du har jobbet der.

du er herlig, takk! Men synes dere personen bør sende inn og si no om å spre skatten for tidligere år?

Skrevet

du er herlig, takk! Men synes dere personen bør sende inn og si no om å spre skatten for tidligere år?

Er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt, det er ikke noe å si ifra om. Man skatter av den inntekten en har det aktuelle året, uansett om man har tjent mye mer eller mindre tidligere. En stor, skattepliktig utbetaling som det ikke er skattet av tidligere må det selvfølgelig betales restskatt på nå. Det er ikke valgfritt.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men man kunne sende et skriv fra nav og den etterbetalingen kan spres på de åra som var sa de! Og om en vil sende etaten papir fra nav, må en sende ved selvangivelsen? Eller kan man bare forklare og sende ved papirene dem skal ha?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...