Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordsn sjekker jeg hva som er skatt til gode pga bolig og hva som er skatt pga andre ting? Boligskatten må deles med samboer så jeg må finne ut hvor mye av pengene det gjelder

Anonymous poster hash: 6d6cf...5c0

Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

28% av renteutgifter er tas som fradrag på skatten. Så se hvor mye du betalte i renter dette året, mulpipliser med 0,28 og gi samboeren halvparten av resultatet (hvis dere deler 50/50).

Trenger ikke se på skatteresultatet. Bare bruk informasjon i nettbanken, nedbetalingsplan.

AnonymBruker
Skrevet

28% av renteutgifter er tas som fradrag på skatten. Så se hvor mye du betalte i renter dette året, mulpipliser med 0,28 og gi samboeren halvparten av resultatet (hvis dere deler 50/50).

Trenger ikke se på skatteresultatet. Bare bruk informasjon i nettbanken, nedbetalingsplan.

Takk :-) er det kun rentene fra huskjøp man får tilbake på? Ikke noe av det andre ?

Gjest pellepirat
Skrevet

man får fradrag for 28% av rentene man har betalt på alle lån

AnonymBruker
Skrevet

man får fradrag for 28% av rentene man har betalt på alle lån

Ja men når det gjelder huskjøp,er det kun 28% av rentene der? Ikke noen andre fradrag for huset?

Gjest Wei Wei
Skrevet

Ja men når det gjelder huskjøp,er det kun 28% av rentene der? Ikke noen andre fradrag for huset?

Nei, ikke noen andre fradrag for huset.

Og vi snakker ikke om huskjøp, men nedbetaling av boliglånet. Nedbetaling består av tre deler: avdrag, renter og omkostninger. Du ser i nedbetalingsplan hvor mye renter du betalte dette året, regner ut 28% av denne summen og så deler den på to. Det er bare denne summen du gir til samboeren, ikke noe mer.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke noen andre fradrag for huset.

Og vi snakker ikke om huskjøp, men nedbetaling av boliglånet. Nedbetaling består av tre deler: avdrag, renter og omkostninger. Du ser i nedbetalingsplan hvor mye renter du betalte dette året, regner ut 28% av denne summen og så deler den på to. Det er bare denne summen du gir til samboeren, ikke noe mer.

ok, jeg må ha det inn med tesje jeg :P Jeg sitter med lånekalkulatoren til DnB men får bare opp en samepost på "renter og gebyrer," ikke hva bare rentene er, men det spiller kanskje ikke så stor rolle?

Altså hvis vi har et lån på drøyt 3,9mil til en rente på 3,5 så er de månedlige rentene på ca 8500, da ganger jeg det med 12 og får 102 000kr. det er altså det vi har betalt i renter sånn ca. og så ganger jeg det med 0,28 og får 28560kr. det er altså det vi får fradrag for på skatten? og denne summen jeg og min samboer skal dele 50/50? Dette hørtes liksom veldig mye ut....

Anonymous poster hash: cae84...a9f

Gjest pellepirat
Skrevet

Neida, regnestykket ditt hørtes forbausende riktig ut :)

Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

ok, jeg må ha det inn med tesje jeg :P Jeg sitter med lånekalkulatoren til DnB men får bare opp en samepost på "renter og gebyrer," ikke hva bare rentene er, men det spiller kanskje ikke så stor rolle?

Altså hvis vi har et lån på drøyt 3,9mil til en rente på 3,5 så er de månedlige rentene på ca 8500, da ganger jeg det med 12 og får 102 000kr. det er altså det vi har betalt i renter sånn ca. og så ganger jeg det med 0,28 og får 28560kr. det er altså det vi får fradrag for på skatten? og denne summen jeg og min samboer skal dele 50/50? Dette hørtes liksom veldig mye ut....

Tallet er slettes ikke stort med tanke på hvor mye dere betalte i renter.

Ikke sitt med kalkulatoren på nett, men gå inn i nettbanken og se på betalingshistorikken, nedbetalingsplan med konkrette tall du har betalt inn. Finner du ikke, så skriv til banken og du får dette tilsendt ila 1-2 dager. Bare presiser at du er interessert i historikken for 2014 og ikke bare for fremtiden.

Gebyrer varierer fra bank til bank. Det vanligste er 30 eller 35 kr per mnd. Men hvis du bruker kalkulator, så bruk nominell rentesaats, ikke effektiv (denne innkluderer gebyrer).

Ellers er det ganske riktig. Du har fått 28 560 kr i skattelette fra staten og skal gi 14 280 av disse til samboeren.

Endret av Wei Wei
AnonymBruker
Skrevet

Neida, regnestykket ditt hørtes forbausende riktig ut :)

Så jeg må betale min samboer 14280kr av det jeg får igjen på skatten for at det skal bli riktig :glare: da ble skatteoppgjøret mitt med en gang litt mindre hyggelig :cry3:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så jeg må betale min samboer 14280kr av det jeg får igjen på skatten for at det skal bli riktig :glare: da ble skatteoppgjøret mitt med en gang litt mindre hyggelig :cry3:

Ja, du halverer beløpet i din selvangivelse og samboer fører inn beløpet i sin selvangivelse.

Dersom han er medlånetaker og betaler renter har han også krav på fradrag.

Anonymous poster hash: 8718f...f60

Skrevet

Er det ikke blitt 27% forresten?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må man selve trekke fra de 27%? Hos meg står hele beløpet vi har betalt gjeldsrenter. Trodde jeg bare skulle dele på 2 og overføre halvparten til han - ikke drive med regnestykke?

Anonymous poster hash: af917...71f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må man selve trekke fra de 27%? Hos meg står hele beløpet vi har betalt gjeldsrenter. Trodde jeg bare skulle dele på 2 og overføre halvparten til han - ikke drive med regnestykke?

Anonymous poster hash: af917...71f

Du deler på to den summen det står er betalt i renter på huslånet og han fører det inn i tilsvarende rubrikk i sin selvangivelse. Utregningen av fradraget er det Skatteetaten som tar seg av.

Anonymous poster hash: 1e02d...ba2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hele beløpet føres i selvangivelsen, du skal ikke trekke fra 27%.

Anonymous poster hash: 8718f...f60
Skrevet (endret)

NT

Endret av Ian

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...