Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor stor leilighet/hus har dere? Fant ut at vi hadde brukt 17 000kwh i fjord. Syntes dette er veldig høy i forhold til hva jeg har betalt andre steder. Vi er 2 personer som leier en leilighet på ca 65kvm. Vi har varmekabler på bad og varmepumpe som varmer leiligheten. Vil si vi er ganske flinke med å ikke sløse med strømmen. Det har seg sånn at vi bor vegg-i-vegg med huseierne, så jeg mistenker at en del strøm de bruker går på vår måler. Vet allerede at vi har felles varmsvannstank, for hvis vi bruker vannet og de skrur på vannet blir vannet vårt iskaldt. Har prøvd å tatt sikringene, å da er det et lys i gangen ho de som skrur seg av, men ikke noe mer synlig fra utsiden. Noen som eventuelt vet hvordan jeg kan gå frem for å finne ut av dette?

Anonymous poster hash: 98664...910

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har forresten også en sikring i skapet som ikke tilhører noe hos oss, som står skal gå til bad og varmekabler.

Skrevet

Brukte 1602 kWh i hele fjor. Vi er to stykker som har bodd på en leilighet på 30 kvm.

Høres jo voldsomt mye ut hvis dere er to. Usikker på hvordan dere sjekker sånt, men kan jo høre med naboen, har de f.eks brukt mye mindre enn dere i fjor (hvis leilighetene er ca like store osv)?

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor stor leilighet/hus har dere? Fant ut at vi hadde brukt 17 000kwh i fjord. Syntes dette er veldig høy i forhold til hva jeg har betalt andre steder. Vi er 2 personer som leier en leilighet på ca 65kvm. Vi har varmekabler på bad og varmepumpe som varmer leiligheten. Vil si vi er ganske flinke med å ikke sløse med strømmen. Det har seg sånn at vi bor vegg-i-vegg med huseierne, så jeg mistenker at en del strøm de bruker går på vår måler. Vet allerede at vi har felles varmsvannstank, for hvis vi bruker vannet og de skrur på vannet blir vannet vårt iskaldt. Har prøvd å tatt sikringene, å da er det et lys i gangen ho de som skrur seg av, men ikke noe mer synlig fra utsiden. Noen som eventuelt vet hvordan jeg kan gå frem for å finne ut av dette?

Det at vannet blir kaldt hos dere når de bruker vann trenger ikke bety at det er felles varmtvannsbereder. Det kan være vanntrykket i bygget som er dårlig.

Men det høye strømforbruket kan jo likevel tyde på at en del ting går felles.

Anonymous poster hash: 1fd9e...e89

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere betaler for strømmen til felles varmtvannstank bør dere gjøre noe med det med en gang. Varmtvann er en strømsluker. Generelt går nesten en fjerdedel av strømmen til varmtvann.

I 2014 brukte vi 15.000 kWh på 200m2 med konstant 22 grader i hele huset hele året.

Anonymous poster hash: 814c2...8a7
AnonymBruker
Skrevet

Det er rimelig mange feilkilder her.

Gamle strømmålere kan være feil, feks. Ved mistanke om det må elverket sjekke den.

Dere finner ut hvor mye strøm som går til "ikke dere" ved å stenge ned alt. Steng ned en etter en av sikringer og se om strømmåleren går. Dersom den går så er noe galt og dere må feilsøke. På clas olson (eller en annen tilsvarende butikk) får en kjøpt målere som en kobler i støpsel og så kobler feks fryser på. Den forteller om du har et strømsluk i hus.

I forhold til sikringen uten tilhørighet hos dere: slå den av. Og hold den av.

Er huseierne koblet til dere så er mitt tips: finn annen bolig.

Anonymous poster hash: 5fd03...8ec

AnonymBruker
Skrevet

Det at vannet blir kaldt hos dere når de bruker vann trenger ikke bety at det er felles varmtvannsbereder. Det kan være vanntrykket i bygget som er dårlig.

Men det høye strømforbruket kan jo likevel tyde på at en del ting går felles.

Anonymous poster hash: 1fd9e...e89

Har opplevd at jeg har kommet hjem på kvelden og at det er tom for varmtvann, så regner med at tanken er felles

Skrevet (endret)

Har opplevd at jeg har kommet hjem på kvelden og at det er tom for varmtvann, så regner med at tanken er felles

Varmvannstanker bruker jo noen timer på å bli varme igjen om det har blitt tomt tidligere på dagen. Men om du mener at det er kaldt vann uten å ha brukt varmvannstanken hele dagen, så høres dette meget merkelig ut. Høres også meget mistenktsomt ut at dere har en sikring i sikringsskapet som går på et annet bad. Hallo, her bør varselsklokkene ringe. Jeg synest rådet her oppe var bra. Skru av denne sikringen og se om huseier reagerer. Jeg hadde blitt fly forbannet om jeg hadde gått og betalt huseierens varmtvannstank og varmekabler på badet. Det trekker mye strøm.

Og det er et lurt tips det med å slå av alle sikringene og se hvor mye strøm det går på måleren da.

Endret av lillsunshine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...