KillerKitty Skrevet 19. mars 2015 #1 Skrevet 19. mars 2015 Hei! Jeg tok sol jevnlig i fjor, men har hatt et opphold i vinter. Vil begynne igjen, men er redd for å få rynker og stygg hud. Har ren hud nå og vil helst fortsette med det, men er så utrulig blek! Merket ingenting til tørr/ødelagt hud i fjor, men likevel... Om jeg begynner å ta sol igjen nå i vår og litt ut over sommeren, hvor skadelig er egentlig dette? (tenker ikke på kreft nå) Har lettere angst for å få rynker og stygg hud, men litt sol kan vel ikke skade? (bruker ikke foundation eller annen sminke på huden om det har noe å si) Takk for svar!
suprarenalis Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 Du er mer redd for rynker enn kreft? Husk at strålene fra solarium er mye sterkere enn det du får når du soler deg ute en sommerdag.
KillerKitty Skrevet 19. mars 2015 Forfatter #5 Skrevet 19. mars 2015 Du er mer redd for rynker enn kreft? Husk at strålene fra solarium er mye sterkere enn det du får når du soler deg ute en sommerdag. For øyeblikket er jeg det, ja. Vet det er idiotisk. Jeg tar ikke mye sol og jeg gjør lite "kreftfremkallende ting" så litt sol kan umulig gjøre meg kreftsyk i nærmeste fremtid. Der i mot, vil jeg før eller siden få rynker enten jeg vil eller ei, jeg vil bare ikke få det i en alder av 22 Når jeg soler meg ute blir det bare ujevnt (naturlig nok) er ikke komfortabel med å gå i bikini osv så den eneste måten å bli brun over hele kroppen er jo i solarium (selvbruning er håpløst)
lemon-aid Skrevet 19. mars 2015 #6 Skrevet 19. mars 2015 Veldig ødeleggende, og er mer skadelig enn sola utenfor vinduet ditt. Strålene i solarium har en mye høyere UV-indeks enn den vanlige sola. Du ser kanskje ikke skadene der og da, men de vil komme. Sol er det verste for huden, og den står for 90% av hudens aldring, så hvis du vil holde huden ung og fin, styr unna sol og bruk solfaktor HVER dag , selv om ikke du er direkte i sola. Jeg synes det ser snålt ut (etter min mening), å ha solbrun hud i mars. Hvis du syns det er fint, så må du jo bare fortsette å ta sol, men tenk på konsekvensene. 1
Djungelvrål Skrevet 19. mars 2015 #7 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Noen har hud som tåler godt sol, jeg har tatt mye solarium oppigjennom men har svært få rynker ift. alderen. Tror gener har mer å si for rynker enn sol. Jeg bruker solfaktor i solarium de få gangene jeg tar det, både i ansikt og på brystet. Man kan selvfølgelig også smøre inn hele kroppen. Endret 19. mars 2015 av KG dama 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #8 Skrevet 19. mars 2015 Noen har hud som tåler godt sol, jeg har tatt mye solarium oppigjennom men har svært få rynker ift. alderen. Tror gener har mer å si for rynker enn sol. Jeg bruker solfaktor i solarium de få gangene jeg tar det, både i ansikt og på brystet. Man kan selvfølgelig også smøre inn hele kroppen. Signerer denne. Hvor skadelig det er avhenger bl.a av hudtype. Jeg tok en del solarium tidlig i 20-årene og hadde generelt bra farge. For litt siden var jeg til hudanalyse der de bruker en slik scanner for å undersøke hudens kvaliteter når det gjaldt bl.a tørrhet, porer, solskader, fregner osv. Jeg kviet meg litt for resultatet fordi jeg var redd jeg hadde solskadet hud. Men dette var den delscoren hvor jeg hadde best score- dvs jeg scoret bedre enn 90 % av kvinnene på min alder som lå inne i basen som sammenligningsgrunnlag. Jeg sa til hudpleiedama at jeg var litt overrasket over dette siden jeg hadde tatt en del sol. Hun sa." men du har antakelig sjeldent blitt brent da?"- for det er det som gir skader i huden. Og det stemmer, jeg har mye pigment og blir veldig sjeldent solskadet. har også svært lite rynker eller sliten hud for alderen (snart 40). Men jeg er jo blitt langt mer forsiktig med sol med tiden og bruker nå helst selvbruning. vil anbefale selvbruningskrem. men litt sol med måte i ny og ne vil ikke utgjøre noen stor trussel. Enkelte forskere hevder tom det er bra med litt solarium på vinteren pga d-vit. Anonymous poster hash: a29d7...d79
Djungelvrål Skrevet 19. mars 2015 #9 Skrevet 19. mars 2015 Jeg vet at min hud er solskadet fordi jeg har pigmentflekker som er ganske bleke om vinteren men som blir ganske synlige om sommeren. Men jeg tror ikke jeg har så mye rynker som er forårsaket av sol. Så min hud hadde nok ikke skåret bra på en slik test....
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #10 Skrevet 19. mars 2015 Du føler kanskje selvbruning er håpløst, men jeg anbefaler deg for din egen helses skyld å gå over til dette. Jeg sluttet med solarium for et par år siden, og bruker nå selvbruning året rundt. Om vinteren bruker jeg bare fuktighetskremselvbruning (haha, for et ord!) et par ganger i uken for å få en hudfarge og å føle meg freshere, imens jeg går "tyngre" på om sommeren. Men da er man jo brun fra solen også, så vil heller ikke si tyngre... Uansett! Prøv heller å still om hodet, og lær deg selvbruning. Fuktighetskremene blir jevne og funker utmerket for vinterhud. Anonymous poster hash: 0c692...efd
KillerKitty Skrevet 19. mars 2015 Forfatter #11 Skrevet 19. mars 2015 Signerer denne. Hvor skadelig det er avhenger bl.a av hudtype. Jeg tok en del solarium tidlig i 20-årene og hadde generelt bra farge. For litt siden var jeg til hudanalyse der de bruker en slik scanner for å undersøke hudens kvaliteter når det gjaldt bl.a tørrhet, porer, solskader, fregner osv. Jeg kviet meg litt for resultatet fordi jeg var redd jeg hadde solskadet hud. Men dette var den delscoren hvor jeg hadde best score- dvs jeg scoret bedre enn 90 % av kvinnene på min alder som lå inne i basen som sammenligningsgrunnlag. Jeg sa til hudpleiedama at jeg var litt overrasket over dette siden jeg hadde tatt en del sol. Hun sa." men du har antakelig sjeldent blitt brent da?"- for det er det som gir skader i huden. Og det stemmer, jeg har mye pigment og blir veldig sjeldent solskadet. har også svært lite rynker eller sliten hud for alderen (snart 40). Men jeg er jo blitt langt mer forsiktig med sol med tiden og bruker nå helst selvbruning. vil anbefale selvbruningskrem. men litt sol med måte i ny og ne vil ikke utgjøre noen stor trussel. Enkelte forskere hevder tom det er bra med litt solarium på vinteren pga d-vit. Anonymous poster hash: a29d7...d79 Å. En sånn test må jeg prøve! Vil jeg da få vite helt hvordan jeg ligger an til å få rynker osv når jeg blir eldre? Og hvor risikabelt det vil være for meg å ta sol nå i 20 årene? Og kanskje hvilke anti-rynkekremer jeg burde bruke... Jeg blir aldri brent i ansiktet, men jeg har blitt brent på skuldrene og leggene en del ganger... Men takk for svar alle sammen Tror kanskje jeg skal vente med å legge meg i solariet til jeg har fått tatt en slik hudanalyse. Bedre å være blek og rynkefri enn brun og skrukkete i alle fall
lemon-aid Skrevet 20. mars 2015 #12 Skrevet 20. mars 2015 Det er jeg enig i, at rynker er genetisk, men man er likevel disponert for hudkreft om man tåler solen godt eller ei. Uv-strålene trenger likevel igjennom til underhuden og lager skader, men disse skadene er ikke synlige :/ Litt skummelt, igrunnen. Selv om du blir brent, og det forsvinner, så "husker" huden. Det blir på en måte permanent skade i vevet. Solen står likevel for det meste av aldringen. Effekten av solskader dukker tydeligere opp når man blir eldre, og hvis du stiller deg ved siden av en "solariums-person" om f eks. 10 år til, så vil du se hvem som har vært flink til å beskytte seg ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå