Gå til innhold

Når man er ansatt 100 % - har man krav på 37,5 timer arbeid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i min faste fulltidsjobb i over et år, 100 % fast etter kontrakten. Får aldri samme megde timer hver måned og tjener veldig dårlig da jeg aldri har fått 37,5 timer i uken. 130 timer i måneden er en god måned for meg.

Våre vakter er kortere enn vanlige 8 timers vakter, og vi går enten 6,5 timer eller 7 timer. Jobber annenhver helg og får minst en dag fri midt i uken bestandig. Så på frihelger har jeg minst 3 fridager. Så jeg ender ikke rart nok opp med færre timer. Endte opp med 250 k brutto i 2014, så jeg er så lei av å føle meg så fattig når jeg liksom har 100 % jobb.

Er det noe som skurrer her eller er dette normalt? Har jeg krav på flere timer siden kontrakten sier 100% og jeg ikke tjener full lønn etter hva som er vanlig timesantall?

Anonymous poster hash: 80bf0...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger arbeidsplassen din en tariffavtale? Er du organisert?

I utganspunktet mener jeg 37,5 timer per uke er regelen når man arbeider på dagtid. Det høres definitivt ut som om noe skurrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som jobber turnus og søndag, evt nattarbeid har ikke 37,5 timers arbeidsuke. Søk litt på nettet. Hvis du har 100% stilling trodde jeg at du hadde en fast månedslønn som var lik hver mnd + evt variable tillegg?

Endret av petterm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Men da har du jo ikke 100% stilling. Har du kontrakt på 100% så skal du ha betalt for 100% - det kan være 37,5 timer i en typisk 8-4-jobb, 35,5 timer i skiftarbeid og muligens noe helt annet i andre type jobber, men du skal i hvert fall ha betalt for fulltidsarbeid når det er det du har kontrakt på. Dette må du ta opp med leder og/eller fagforening.

Anonymous poster hash: 3a2a5...7ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

130 timer pr måned er ikke en 100 % stilling.

Det normale er at turnusarbeid består av 35 timer/uke eller ca 151 timer/mnd. Det er også et krav at man skal ha forutsigbar arbeidstid. Dette får man ved å ha en løpende skiftplan.

Du må rett og slett kreve nok vakter til å dekke 100 % stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Vi har dagvakter (som er 6,5 timer) og kveldsvakter (som er 7 timer) så vi jobber skift. Noen måneder får jeg mange dagvakter, andre måneder er det flere kveldsvakter, eller jevnt fordelt. Alt ettersom hva som passer sjefen, så det kommer egentlig helt an på, og jeg ender derfor aldri med en fast lønn eller likt antall timer for hver måned.

Sjefen føler ikke tariff nei. Betyr det at dette er helt innafor da, til tross for at man har oppført en 100 % stilling i følge kontrakt?

130 timer er som sagt en god måned for meg, og det er sjeldent jeg får jobbe noe særlig mer enn det. Får så vidt økonomien til å gå rundt som det er nå, og jeg føler jo i grunn ikke at jeg har en 100 % stilling når årslønnen blir så lav som 250 000. Hadde nesten ikke ferie en gang i fjor med den årslønnen fordi jeg ville opparbeide med mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

For å ha krav på tarifflønn må de ansatte være organisert og ha tariffavtale. Det å få jobbe fulltid har mindre med tariffavtale å gjøre og mer med arbeidsmiljøloven.

Det er merkelig å ansette noen i 100 % stilling og så ikke fylle opp med nok timer. Du har krav på 35,5 i gjennomsnitt pr uke med totalt ca 156, så begynn å kreve flere vakter med bakgrunn i din kontraktsfestede 100 % stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha krav på tarifflønn må de ansatte være organisert og ha tariffavtale. Det å få jobbe fulltid har mindre med tariffavtale å gjøre og mer med arbeidsmiljøloven.

Det er merkelig å ansette noen i 100 % stilling og så ikke fylle opp med nok timer. Du har krav på 35,5 i gjennomsnitt pr uke med totalt ca 156, så begynn å kreve flere vakter med bakgrunn i din kontraktsfestede 100 % stilling.

Hva skjer om sjefen bare enkelt og greit sier nei, og sier at det jeg jobber nå er som en 100 % stilling siden vaktene våre er noe kortere enn andre arbeidsplasser?

Er nemlig det utfallet jeg ser for meg da hun har brukt denne type rare logikk på andre problemstillinger jeg var tatt opp med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Komtrakten din skal inneholde årslønn. Arbeidsmiljøloven inneholderbestemmelser om hvor mye arbeidstid en full uke utgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komtrakten din skal inneholde årslønn. Arbeidsmiljøloven inneholderbestemmelser om hvor mye arbeidstid en full uke utgjør.

Dette er feil. Det er ingen formkrav som sier at kontrakten skal inneholde årslønn. Den skal inneholde avtalt lønn og evt andre goder, men det kan likegjerne oppgis i timelønn eller månedslønn.

Anonymous poster hash: f6233...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Arbeidstilsynet og spør om de kan komme på besøk og sjekke kontrakter og timelister. Høres ikke ut som at alt er på stell hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om sjefen bare enkelt og greit sier nei, og sier at det jeg jobber nå er som en 100 % stilling siden vaktene våre er noe kortere enn andre arbeidsplasser?

Er nemlig det utfallet jeg ser for meg da hun har brukt denne type rare logikk på andre problemstillinger jeg var tatt opp med henne.

Det spiller ingen rolle at vaktene er kortere, det er likevel ingen 100% stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...