AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #1 Skrevet 18. mars 2015 Jeg er fôrrytter for en dølehest og rir henne to/tre dager i uka. I begynnelsen gikk det kjempefint, og hun var rolig og grei. Men nå i de siste ukene har hun begynt å "teste" meg veldig. Hun løper avsted når jeg skal ta henne inn, og sist gang gikk hun bort til meg og gjorde seg klar til å sparke meg. La på ørene, snudde rompa til og var generelt ei sur kjerring! Det gjør at jeg føler meg veldig utrygg, og i stedet for å ta tak i problemet og lære henne at det ikke er greit, så blir jeg redd og løper. Grunnen til dette er at jeg ble stygt skadet av en hest en gang, og det skal mye til for at jeg føler meg trygg igjen. Hva kan jeg gjøre for å sette meg mer i respekt, og hvordan kan jeg komme over tidligere traumer? Anonymous poster hash: 4ac00...016
Frk.K Skrevet 18. mars 2015 #2 Skrevet 18. mars 2015 Sikker på at hesten tester deg å ikke har vondt et sted? Uendret atferd er ikke alltid testing. Dette er noe du burde ta opp med eieren slik at hun eller han eventuelt kan får sjekket opp i det. Eller slik at dere kan jobbe sammen for å se om du å hesten kan fungere sammen som et team igjen. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #3 Skrevet 18. mars 2015 Sikker på at hesten tester deg å ikke har vondt et sted? Uendret atferd er ikke alltid testing. Dette er noe du burde ta opp med eieren slik at hun eller han eventuelt kan får sjekket opp i det. Eller slik at dere kan jobbe sammen for å se om du å hesten kan fungere sammen som et team igjen. Lykke til. Ja jeg er sikker, snakket med eier etterpå og hun sa at hesten pleier å teste alle, og at jeg bare må være streng, så gir hun seg. Hesten er ganske dominant, og prøver ofte å gå først når hun blir leid, etc. Problemet er jo at jeg ikke tør å være streng Hadde jeg hatt tid, hadde jeg kjøpt min egen gamle fjording med leddgikt og sterk b12-mangel, som jeg kunne være helt trygg på. Anonymous poster hash: 4ac00...016
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 Hvis du ikke "tør" å sette deg i respekt, så bør du strengt talt ikke holde på med hest. Det du ikke gjør da er livsfarlig med et så stort dyr(!) Få med deg eier så hun kan rettlede deg, så dere begge gjør det samme når hesten oppfører seg slik Anonymous poster hash: 19335...3d8 3
Tabris Skrevet 19. mars 2015 #5 Skrevet 19. mars 2015 Er det vitenskaplig dokumentert at hesten er "dominant" når den forsøker å gå først og slike ting? Slike uttalelser var nemlig det man også trodde om hunder før (Hvis de ikke fulgte kommandoer så testet de eier, man måtte gå først ut døra for å vise at man var dominant over hunden osv). Man måtte derfor "sette seg i respekt" ved å påføre hunden ubehag. Dette er jo ting som nå er dokumentert å være feil, blant annet fordi dominans har en annen etologisk betydning enn hva folk trodde når det gjaldt hund. Og da mistenker jeg at den samme misforståelsen kan gjelde for hester, siden ordlyden du bruker og det du har blitt fortalt er nesten helt likt som mytene om hund og dominans. 2
Gjest Gaea Skrevet 19. mars 2015 #6 Skrevet 19. mars 2015 Du behøver ikke å være ''streng'' og ''sette hesten på plass'', det er gammeldags tankegang. Hester har ikke et ønske eller behov for å dominere mennesker - de har ønsker og behov for å gjøre det som er naturlig for dem; dvs. spise, være med flokken, fri bevegelse, etc. Tenk deg at du er en hest, da. Du blir dratt med vekk fra flokken slik at noen kan humpe rundt på ryggen din i en times tid hver dag, kanskje har du vondt/ubehag et sted, kanskje påfører rytteren deg smerte/ubehag (dette er jo garantert om du skal begynne å være ''streng''), du føler deg utsatt for farer uten flokken og attpåtil skjønner du ikke poenget med ''treningen''. Ville du valgt dèt, eller ville du forsøkt å få bli med flokken din der du føler deg trygg og har det bra? Man har i praksis to valg. Tvinge hester til underkastelse, du skal gjøre det jeg vil, og du skal f*** ikke protestere - eller gjøre deg selv mer interessant. Førstnevnte er fort gjort, men ærlig talt ganske trist, for begge to. Sistnevnte er tidkrevende. Man må utvikle et bånd med hesten, den må forbinde deg med noe positivt, og den må kunne stole på deg for at du skal kunne gi den samme tryggheten flokken gir (et menneske som påfører dyret smerte og ubehag vil den selvsagt ikke stole på - ville du stolt på et menneske som gjorde det samme mot deg?). Det er et bredt tema, men man må rett og slett være sikker på at treningen ikke påfører hesten ubehag (både at man selv ikke humper/sparker/slår/drar i bitt - og at hesten ikke har vondt noe sted, at utstyret passer, osv) og at det tilfører hesten noe (hyppig belønning - godbiter/ros/frihet/etc), unngå straff dersom hesten ikke forstår eller ikke klarer å gjøre det man ber om. Ta hensyn til hestens dagsform og la den få velge litt også! Funker ikke banetreningen en dag, ta en tur. Kanskje den vil leke litt fritt på banen, kanskje den bare vil stå og ''henge'' litt med deg, bli klappet og klødd litt, og så videre. Blir man flinkere til å kommunisere med hesten og ha et partnerskap fremfor å bli besatt av ledertankene, vil man - selvsagt - få en hest som liker å tilbringe tid med deg til slutt.
Gjest Gaea Skrevet 19. mars 2015 #7 Skrevet 19. mars 2015 Er det vitenskaplig dokumentert at hesten er "dominant" når den forsøker å gå først og slike ting? Slike uttalelser var nemlig det man også trodde om hunder før (Hvis de ikke fulgte kommandoer så testet de eier, man måtte gå først ut døra for å vise at man var dominant over hunden osv). Man måtte derfor "sette seg i respekt" ved å påføre hunden ubehag. Dette er jo ting som nå er dokumentert å være feil, blant annet fordi dominans har en annen etologisk betydning enn hva folk trodde når det gjaldt hund. Og da mistenker jeg at den samme misforståelsen kan gjelde for hester, siden ordlyden du bruker og det du har blitt fortalt er nesten helt likt som mytene om hund og dominans. Det er bare tull, og hestemiljøet henger enda lenger bak enn hundemiljøet på en del slike ting. Hesten har ingen tanker eller ønsker om å dominere mennesker, innad i en flokk er det også lite dominering (det er en rangstige, men den er flytende - ulike ansvarsområder og ''ledere'' i ulike situasjoner). En hest, eller hund for den saks skyld, evner ikke å tenke at ''denne personen er ny, så da slipper jeg nok unna/nå har jeg sjansen til å være vrang'', etc. De velger de handlingene som gir størst utbytte, enkelt og greit.
Tabris Skrevet 19. mars 2015 #8 Skrevet 19. mars 2015 Takk for dine innlegg, Marr, det var godt å lese.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå