Gå til innhold

Meitemarkkompost. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest Rossin
Skrevet

Har akkurat bygd min egen meitemarkkompost. Den skal stå innendørs inntil videre. Det er en boks der jeg kaster alt vegetabilsk avfall, hvor det så komposteres av mark. Etter noen uker blir det næringsrik jord. Jeg har en lignende boks under, der det er meninga at kompostvann skal samles opp. Dette kan brukes til gjødsling.

Noen som har prøvd dette og som ønsker å dele erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvilken størrelseskala du opererer i, men jeg vet at litt store komposthauger med grass og grønnsaksrester kan gå veldig varme, sannsynligvis nok til å ta livet av mark.

Hvor stor er "bingen" din?

Gjest Rossin
Skrevet

Vet ikke hvilken størrelseskala du opererer i, men jeg vet at litt store komposthauger med grass og grønnsaksrester kan gå veldig varme, sannsynligvis nok til å ta livet av mark.

Hvor stor er "bingen" din?

Varme er ikke noe problem i meitemarkkompost. Tror det har med forholdet mellom karbon og nitrogen å gjøre. Det er en vanlig "greie". "Bingen" er en sånn isoporkasse som man kan få i fiskedisken. Jeg har en lignende under for drenering. Når den over blir fylt opp, kommer jeg til å sette en lignende over. Når den igjen blir full, har massen under (hvis alt går etter planen) kompostert såpass at jeg kan flytte den ut i hagekomposten, eller blande den med annen jord.

Gjest Rossin
Skrevet

Men jeg leser litt nå at det kan være fare for varmeutvikling, men det kommer an på mengden avfall. Det skal ikke være noe problem i husstanden vår.

Skrevet

Ok, har bare kompostert i litt større skala jeg, utendørs. Når den var "ferdig" så var det godt med meitemark i den.

Gjest Rossin
Skrevet

Varmkompost? Hva slags binge brukte du? Skal på kurs neste uke. Har lyst til å begynne med det også, men bingene er så dyre, og dessuten er jeg litt redd for mus osv. Hørt de kommer seg inn i det meste. Selv de kommersielle bingene som anbefales som Kompostbjørn, osv.

Skrevet

Har brukt binge også, stor gammel potet-kasse uten isolering, men ellers så var det bare i haug og i liten jordbruk-skala. Store hauger blir skikkelig varme. Er mange år siden dette her. Nå bærer jeg ut en bitte liten pose matavfall i i søpla knapt to ganger i uka kanskje. :)

Du kan jo snekre en binge selv også, det er ikke all verden, og koster ikke stort hvis du får tak i materialer fra noe som rives eller lignende.

Gjest Rossin
Skrevet

Kasta du maten bare ute i en haug? Da ble det vel bare henta av rotter og ekorn osv.? Jeg snekrer gjerne, men jeg er som sagt redd for skadedyr. Jeg har hørt at det kan være et stort problem.

Skrevet

Pappa bygde sine kompostbinger selv. De er laget av planker lagt på samme måte som en husvegg for å bli tette og bunnen er laget av flere lag solid hønsenetting. Den ene siden er avtagbar for å gjøre den lett og tømme. Inni er de kledd med isoporplater. Det har aldri vært noe problem med mus eller rotter, de eneste uøskede gjestene har vært en vepsekoloni.

Han har to dunker slik at han kan veksle på hvilken som skal mates og hvilken som skal modnes. Han sørger for at det tilføres litt sagflis for hver kompostbøtte, og en gang i blant bruker han en gigantisk korketrekker i plast for å røre i komposten. Når den ene er full blir den andre tømt over i en åpen kompostbinge av typen potetkasse, og den tomme blir matet mens den fulle modner.

Pappa har flere slike åpne binger, og de brukes også til hageavfall. Jeg har aldri helt forstått hva slags system han har, men så lenge vi legger hageavfallet i rett bingehar han alltid fin svart kompostjord i en annen binge når mamma trenger det.

Jeg vet ikke så mye mer om prosessen, for pappa liker å drive med det selv så ingen ødelegger det fine systemet. Vi andre i familien har heller ikke ivret så veldig på å få delta mer, for det er ikke en velduftende prosess.

Skrevet

Kasta du maten bare ute i en haug? Da ble det vel bare henta av rotter og ekorn osv.? Jeg snekrer gjerne, men jeg er som sagt redd for skadedyr. Jeg har hørt at det kan være et stort problem.

Det var for det meste grass, halm, noe kvist, noen ganger grønnsaker og husholdningens matrester som egentlig ikke monnet stort. Blandet noen ganger inn gjødsel også, fra ku. Det her var ute på landet i et område der det var en del jordrotter og andre dyr, men jeg så aldri noen tegn til at de viste noe interesse for slik kompost. Det kunne sitte fugl og spise meitemark på de eldre haugene. Det er ikke helt uvanlig å kompostere i store hauger i større skala til jordbruk.

AnonymBruker
Skrevet

Det var for det meste grass, halm, noe kvist, noen ganger grønnsaker og husholdningens matrester som egentlig ikke monnet stort. Blandet noen ganger inn gjødsel også, fra ku. Det her var ute på landet i et område der det var en del jordrotter og andre dyr, men jeg så aldri noen tegn til at de viste noe interesse for slik kompost. Det kunne sitte fugl og spise meitemark på de eldre haugene. Det er ikke helt uvanlig å kompostere i store hauger i større skala til jordbruk.

Kald kompost er noe annet enn varm kompost. Kast ikke matavfall i en kald kompost.

Anonymous poster hash: 4dd98...fe0

• Liker 1
Skrevet

Kald kompost er noe annet enn varm kompost. Kast ikke matavfall i en kald kompost.

Anonymous poster hash: 4dd98...fe0

Store komposter blir varme, da går det raskt og det er ikke noe i veien for å kompostere matavfall i de.

• 2 uker senere...
Gjest Rossin
Skrevet

Oppdatering: Meitemarkene stortrives. Har nå fått meg en ordentlig varmkompostbeholder også. Sliter med å bestemme meg for hvor jeg skal hive avfallet. Problemet er at jeg ikke produserer all verden med avfall heller. Har faktisk hatt lyst til å gå til naboen og spørre om å få avfallet deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...