Gå til innhold

Samvær med tilsyn ( når barnet ikke vil...)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han skal treffe faren sin på fredag og han har allerede begynt med at han har vondt i magen. Han er 9 år. Etter 3 mnd dette er første gang han skal treffe faren sin med en fremmed person tilstede, på et rom med sofa, leker,tv osv.

De må være på rommet i 2 timer eller leke i hagen (familiekontoret bygget).

Faren har fått samvær med tilsyn 2 timer i mnd . Sønen min synes at det høres forferdelig ut, at han må sitte der i to timer rett etter skolen.

Kanskje han trenger litt tid ? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :/

Anonymous poster hash: e9af9...c77
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om har har fått tilkjent samvær i retten og det er dom på det så må du levere sønnen til samvær.

Anonymous poster hash: 8edfd...ad3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at han ikke vil være hos far?

Anonymous poster hash: e06c1...5e9

• Liker 4
Skrevet

Prøv å oppmuntre han. Snakk positivt om at han skal møte pappaen og at du tror det kommer til å bli bra.

• Liker 2
Skrevet

Hva er grunnen til at han ikke vil være hos far?

Lurer jeg også på, og er egentlig vitalt å vite for å forstå situasjonen og hjelpe....

• Liker 1
Skrevet

Hva om du forbereder ham litt på hva de evt. kan gjøre der? F. eks. foreslå å ta med en fotball eller et brettstpill, så har han en plan?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er iallfall en grunn til at han har vondt i magen... Jeg har selv hatt mye vondt i magen i forhold til å måtte møte folk som har vært slemme mot meg, eller folk som har en spesiell oppførsel ... Ikke bra.

Anonymous poster hash: 46530...f79
AnonymBruker
Skrevet

Faren hans er veldig ustabil og sliter veldig psykisk. Vi har gått gjennom mye, barneavfør( pga fysisk vold), gutten følte seg usikker og utrygg med faren, var vitne til mye dritslenging og vold mot tidligere samboer til faren. Han er en veldig reflektert og veldig voksen gutt som forstår at faren er syk, men ønsker ikke å tilbringe tiden med han.

AnonymBruker
Skrevet

Da er det din jobb å prøve å få dette til å bli så positivt som mulig. Gutten skal i teorien ikke bli utsatt for noe negativt i form av fysisk vold el. Når samværet er med tilsyn. Dette må du trygge barnet på. Du kan og sende med spill el. Som de kan gjøre sammen.

Fokuser og på at etterpå kan dere gjøre noe gutten synes er ok. (Og som han kanskje kan glede seg til?)

Anonymous poster hash: 280e8...60e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, har man som voksen virkelig så sterke rettigheter at et barn skal måtte utsettes for tvangssamvær!?

Anonymous poster hash: bd5c2...368

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Om har har fått tilkjent samvær i retten og det er dom på det så må du levere sønnen til samvær.

Anonymous poster hash: 8edfd...ad3

ikke det hun skriver... learn to read..

Anonymous poster hash: 6829b...f37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, har man som voksen virkelig så sterke rettigheter at et barn skal måtte utsettes for tvangssamvær!?

Ja. Etter detaljert sakkyndig vurdering fikk han samvær 1 gang i mnd.

Ts

Gjest C'est la vie:)
Skrevet (endret)

Ja. Etter detaljert sakkyndig vurdering fikk han samvær 1 gang i mnd.

Ts

Skjønner at far skal få ha kontakt med barnet, men i et slikt tilfelle mener jeg det er viktigere å lytte til hva barnet ønsker. Han er ni år gammel og reflektert nok til å ta et slikt valg. Det kan ikke være lett for deg å oppleve dette med ditt barn...

Jeg er enig med de over om at det å oppmuntre barnet til å møte far kan hjelpe. Men likevel synes jeg ordningen er veldig spesiell... Hvorfor kan ikke du være til stede? Eller en tredje person som barnet er trygg på? Synes det virker urettferdig at barnet skal møte noen han er utrygg på, med en fremmed som skal observere. :(

Edit: Skrivefeil

Endret av C'est la vie:)
AnonymBruker
Skrevet

Ja visst!!

Til og med overgripere får samvær med tilsyn for sine egne barn som dem til og med har begått overgrip mot!!! Galskap satt i system!!

Anonymous poster hash: 223f4...a17

• Liker 4
Skrevet

Ja visst!!

Til og med overgripere får samvær med tilsyn for sine egne barn som dem til og med har begått overgrip mot!!! Galskap satt i system!!

Og det verste her er at dette vet man om men ingenting blir gjort. Foreldre som forgriper seg på sine barn eller har utøvd grov vold burde ikke ha noen rettigheter. Og barns rettigheter bør gå begge veier, noen ganger så er det faktisk ikke i barnets interesse å ha kontakt med en som ha begått et så stort tillitsbrudd mot dem.

AnonymBruker
Skrevet

Lurer jeg også på, og er egentlig vitalt å vite for å forstå situasjonen og hjelpe....

vitalt å vite??? ehhhh

Anonymous poster hash: 181ae...3dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og det verste her er at dette vet man om men ingenting blir gjort. Foreldre som forgriper seg på sine barn eller har utøvd grov vold burde ikke ha noen rettigheter. Og barns rettigheter bør gå begge veier, noen ganger så er det faktisk ikke i barnets interesse å ha kontakt med en som ha begått et så stort tillitsbrudd mot dem.

Helt enig!

Men når en dommer sier til barnevernet at far skal ha samvær, så kan dem ikke gjøre noe mer :((

Jeg kjenner flere som jobber innen barnevernet som sliter fordi dem må tvinge barn til å ha samvær med sine (dømte) overgripsforeldre!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er svært sjeldent at foreldre ikke får ha noe samvær med egne barn. Fokuset er nemlig ikke på hva de har utsatt barna for, men hva de har å tilby barna utenom det de har gjort som er skadelig for barnet. Da er det snakk om følelsesmessige bånd, rett til å kjenne sin egen familie osv. Helt tullete at det ikke skal være mulig å droppe samvær når man ser at det har negativ effekt på barnet, men sånn er det.

Anonymous poster hash: f7433...9ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde holdt gutten hjemme.

Jeg ble selv misbrukt og utsatt for vold, og mamma GADD rett og slett ikke gå den ekstra mila for å beskytte meg.

Jeg skrek og ropte og gråt og ville. Mager trøst var det at mamma sa at NOEN andre hadde bestemt at jeg måtte...

Ei annen dame jeg kjenner fikk idømt samvær, to barn med en alkoholisert far. Han var fantastisk med barna. Men hun holdt de hjemme, nektet å sende de til en alkoholisert pappa.

Skrevet (endret)

Les hovedinnlegget på nytt. De skal møtes på Familievernkontoret med en tredjepart til stede. Det er altså både samvær og observasjon.

§ 43 a.Samvær under tilsyn av offentleg oppnemnt person. http://barnerettsbloggen.no/tag/samv%c3%a6r-med-tilsyn/

Jeg vil anta at observasjonene avgjør om samvær kan videreføres. Hvis samværet fortsetter å være sterkt ubehagelig, så vil barnets ønsker telle mer jo eldre barnet blir.

Edit to add: Noen har oppfattet det slik at far skal være alene med barnet.

Endret av ops2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...