AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #1 Skrevet 18. mars 2015 Barna på straks 2 år og straks 4 år skal bytte barnehage til høsten, når skal vi fortelle dem om dette? De bytter bhg til en som tilhører vår skolekrets, i motsetning til den de går i nå. Anonymous poster hash: ce3fa...72c
Gjest Magdalene Skrevet 18. mars 2015 #2 Skrevet 18. mars 2015 Det er jo bare å begynne å forberede. Hvertfall fireåringen.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #3 Skrevet 18. mars 2015 Sønnen min byttet barnehage da han var to år, og jeg forberedte han flere uker i forkant. Vi besøkte den nye barnehagen veldig ofte på ettermiddagen etter stengetid, lekte med apparatene ute der, men ikke i åpningstiden. Han ble likevel vant til barnehagen, og visste at han skulle begynne der "snart". Når vi gikk forbi og jeg pekte på bygningen, sa han at "det er snart barnehagen min", fordi det hadde jeg lært han at det var. Likevel var det begrenset hva en to-åring skjønner. Selv om jeg hadde brukt mye tid på å forberede byttet, ble han svært oppskjørtet første dagen i nye barnehagen da han skjønte han skulle BLI DER hele dagen, med masse ukjente barn og voksne. Han ble sittende på trappen og klamre seg til barnehagesekken sin, ville absolutt ikke la meg ta sekken og gå inn og henge den i gangen. Vi hadde noen strevsomme uker, og det viste seg at alt bunnet i en av de ansatte. Han kom bare ikke overens med henne, han likte henne ikke. Vi byttet avdeling av ulike grunner etter noen uker, og da kom han på avdelingen til en voksen han umiddelbart falt for og ble tett knyttet til. Han elsket henne fra første øyeblikk, og fra da av var alt greit. Barnehagen ble populær igjen, fra første dag i den nye avdelingen. Så det var en "bagatell" som gjorde at det gikk så dårlig med barnehagebytte for vår del, og den bagatellen var en ansatt han fikk dårlig kjemi med. Jeg tror en to-åring kan ha litt problemer med å skjønne at hverdagen deres skal endres totalt, selv om man forklarer mye i forkant. De er vant til et visst liv, med bestemte mennesker rundt seg. Å bytte barnehage krever nok minst like mye tilvenning som første gangen barnet begynte i bhg. Fireåringen din har nok lettere for å takle dette, særlig hvis du besøker barnehagen på fritiden noen ganger og gjør dem kjent med utearealene. Har du en fridag å avse, besøk barnehagen på dagtid også noen timer. Anonymous poster hash: 6fc26...3bc
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #5 Skrevet 18. mars 2015 Start nå. Gjør som foreslått over, besøk barnehagen på ettermiddagen osv..Anonymous poster hash: 41395...da0
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #6 Skrevet 18. mars 2015 Tusen takk for gode tips Skal definitivt prioritere en times tid til utelek der hver helg fremover. Heldigvis så begynner de i samme gruppe som nabogutten, som vi allerede kjenner TS Anonymous poster hash: ce3fa...72c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #7 Skrevet 18. mars 2015 Når du vet at du har fått plass i den nye barnehagen. Kanskje kan du en lørdag eller søndag ta barna med og se på barnehagens uteområde og forberede på den måten? Underveis og etterpå snakker du om byttet. Da har barna sett og har noe konkret å forholde seg til. At det skalvære sommerferie, sol og lite klær før byttet finner sted hjelper og med å konkretsiere byttet.Anonymous poster hash: bc285...803 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #8 Skrevet 18. mars 2015 Når du vet at du har fått plass i den nye barnehagen. Kanskje kan du en lørdag eller søndag ta barna med og se på barnehagens uteområde og forberede på den måten? Underveis og etterpå snakker du om byttet. Da har barna sett og har noe konkret å forholde seg til.At det skalvære sommerferie, sol og lite klær før byttet finner sted hjelper og med å konkretsiere byttet.Anonymous poster hash: bc285...803 Veldig godt tips, tusen takk!! Far og jeg var og så på den nye barnehagen i dag og takket ja til plassen. TS Anonymous poster hash: ce3fa...72c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå