Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere økonomiske smartinger her.

Meg og samboeren min skal kjøpe hus. Han går inn med vesentelig mer egenkapital en meg. Jeg ingenting. Han skal også betale oppussing

På papiret står det 50 / 50 også på lånet. Men vi skal lage en samboer kontrakt som "sikrer" hans egenkapital enten ved brøk/prosent eller bare at han får igjen egenkapitalen sin ved eventuelt salg før overskudd blir delt 50/50.

Hva er best for begge parter og hvordan skal vi gjøre dette mest rettferdig og lettest?

Og hvis det er prosent deling f.eks 40/60 skal vi betale oppussingen etter det også? Og alle utgifter i tilknytting til huset?

Og hva med èventuelle overskudd hvis man selger om noen år?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal eie halvparten, så kan dere bare skjevdele lånet slik at du betaler mer og har tilsvarende mindre nedbetalt ved et evt brudd. Det kommer litt an på inntektene deres, men hvis dere stiller noenlunde likt, og du takler utgiftene uten at det blir altfor skjevt i hverdagen, så er det det beste for deg.

Det kommer an på så mye. Fint at dere snakker om det og skriver kontrakt, men også viktig å tenke gjennom konsekvensene.

Anonymous poster hash: 335c9...9fd

• Liker 1
Skrevet

Synes det er mest rettferdig å eie 50/50. Så har dere heller hversitt lån. Da får han et mindre lån enn deg i og med at han går inn med EK.

Skrevet

Du må tenke på at om du bare eier 40/60, så får du også bare 40/ av verdistigningen når dere selger.

Skrevet

Vil kanskje tro at siden han har vesentlig mer EK enn deg, er kanskje beløpet så stort at du ikke kan "kompensere" ved å betale mer på lånet, slik at dere kan forsvare 50/50?

Såfall - hvis dere f eks har 60/40, mener jeg at alle beløp utover "ordinær drift" bør deles etter samme brøk. F eks, dere deler kostnadene ved oppussing også 60/40, mens dere deler f eks husleie til borettslaget (hvis det er relevant), forsikring, tv, internett etc 50/50.

Ja, hvis du eier 40 % får du også bare 40 % av verdistigningen når dere selger, men hvis boligprisene skulle synke, taper du også mindre.. Han har størst risiko, har lagt mest penger i det, og har både størst potensiell opptur og nedtur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...