AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #1 Skrevet 18. mars 2015 Jeg skal spise veganermat en periode av personlige årsaker. Lurer derfor på hvilken melk som er det beste valget? Har for eksempel hørt at rismelk inneholder ekstremt lite næringsstoffer? Er helt blank på dette så hadde vært supert med tips 😄Anonymous poster hash: a46ca...98d
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #2 Skrevet 18. mars 2015 Jeg har forsøkt det som finnes av melk på markedet, og rismelk liker jeg rett og slett ikke. Føles som å drikke vann, det er for tynt. Alpros søtede soyamelk er god, og føles tykkere enn andre melkeerstatninger. Det er mye farget vann i handelen. De har også en usøtet versjon, om du vil redusere sukkerkonsumet. Anonymous poster hash: ca900...ed0
Blod Skrevet 18. mars 2015 #3 Skrevet 18. mars 2015 Jeg bruker usøtet soyamelk til vanlig matlaging, det funker egentlig til alt. Smaker likt melk, er lik i konsistens. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #4 Skrevet 18. mars 2015 Du kan jo forresten forsøke å lage din egen mandelmelk? Da blir den jo tykkere enn det vannet som selges i butikken. Og det som er til overs etter at du har silt melka lager du mandelmel av. Anonymous poster hash: ca900...ed0
Vulpes Skrevet 18. mars 2015 #5 Skrevet 18. mars 2015 Havremelk og soyamelk smaker best. Hjemmelaget mandelmelk er enda bedre, men har ikke smakt den fra butikk. Jeg pleide å lage mandelmelk før, men synes det ble mye styr med å måtte sile den, og å få tørket og brukt opp mandlene som ble til overs etter silingen. Men så fant jeg nettopp ut at man kan jo lage mandelmelk uten å sile den, så lenge man kjører mandelmelken ekstra lenge i en god blender Enkelt, billig og godt!
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #6 Skrevet 18. mars 2015 Havremelk og soyamelk smaker best. Hjemmelaget mandelmelk er enda bedre, men har ikke smakt den fra butikk. Jeg pleide å lage mandelmelk før, men synes det ble mye styr med å måtte sile den, og å få tørket og brukt opp mandlene som ble til overs etter silingen. Men så fant jeg nettopp ut at man kan jo lage mandelmelk uten å sile den, så lenge man kjører mandelmelken ekstra lenge i en god blender Enkelt, billig og godt! Det visste jeg ikke, det må prøves Hvor lenge må det kjøres i blender? Jeg har en blenderdings som monteres på toppen av en kenwood kjøkkenmaskn, vil den kunne gjøre jobben? Skreller du mandlene? Var ikke meningen å kuppe tråden din ts, men ble bare fryktelig nysgjerrig Anonymous poster hash: ca900...ed0
Vulpes Skrevet 18. mars 2015 #7 Skrevet 18. mars 2015 (endret) Det visste jeg ikke, det må prøves Hvor lenge må det kjøres i blender? Jeg har en blenderdings som monteres på toppen av en kenwood kjøkkenmaskn, vil den kunne gjøre jobben? Skreller du mandlene? Var ikke meningen å kuppe tråden din ts, men ble bare fryktelig nysgjerrig Anonymous poster hash: ca900...ed0 Jeg har en Wilfa blender, og den klarer jobben fint i hvert fall. Tok ikke tiden på hvor lenge jeg kjørte dem i blenderen, men kanskje et par minutter, så noen minutters pause, og så et par minutter igjen? En blender skal jo ikke kjøre for lenge av gangen. Legg mandlene i bløt først, gjerne over natten, og miks først med bare akkurat nok vann til at det blir en halvtykk grøt. Tilsett så mer vann til du får passe konsistens. Tar du oppi alt vannet med én gang synes jeg det er vanskeligere å få den så jevn som mulig. Skreller ikke mandlene. Hater sånt pirkearbeid EDIT: Jeg rører i melken hver gang før jeg bruker den. Er jo bittesmå biter i den som kan legge seg på bunn/skille seg hvis man ikke rører. Men blir ikke noe problem Endret 18. mars 2015 av Tonje!
FantasDick Skrevet 18. mars 2015 #8 Skrevet 18. mars 2015 Synes (hjemmelaget) mandelmelk er best, men usøtet soya kan funke av og til.
PrinsesseNila Skrevet 18. mars 2015 #9 Skrevet 18. mars 2015 Rismelk til å drikke og til å ha til blant annet granola. Det er litt søtt. Rismelken i butikken er forresten tilsatt ekstra kalsium Til matlaging brukte jeg helst soyamelk
Tordensky Skrevet 18. mars 2015 #10 Skrevet 18. mars 2015 Bruker usøtet soyamelk eller havremelk til mat og søtet soya til kaffelatte'n 😉 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #11 Skrevet 26. mai 2015 Jeg har en Wilfa blender, og den klarer jobben fint i hvert fall. Tok ikke tiden på hvor lenge jeg kjørte dem i blenderen, men kanskje et par minutter, så noen minutters pause, og så et par minutter igjen? En blender skal jo ikke kjøre for lenge av gangen. Legg mandlene i bløt først, gjerne over natten, og miks først med bare akkurat nok vann til at det blir en halvtykk grøt. Tilsett så mer vann til du får passe konsistens. Tar du oppi alt vannet med én gang synes jeg det er vanskeligere å få den så jevn som mulig. Skreller ikke mandlene. Hater sånt pirkearbeid EDIT: Jeg rører i melken hver gang før jeg bruker den. Er jo bittesmå biter i den som kan legge seg på bunn/skille seg hvis man ikke rører. Men blir ikke noe problem Lenge etter at dette ble skrevet, har jeg endelig fått somlet meg til å forsøke. Jeg er kjempefornøyd med resultatet, melka smaker mye mer nå når jeg droppet det styret det er å sile den. Kenwooden min har ikke vært så flink til å kutte opp de seige skallene, så jeg vurderer å skrelle mandlene neste gang. Så takk igjen for godt tips Har liksom ikke falt meg inn før at det gikk an å hoppe bukk over silinga. Anonymous poster hash: ca900...ed0
palamina Skrevet 26. mai 2015 #12 Skrevet 26. mai 2015 Jeg bruker usøtet soyamelk til vanlig matlaging, det funker egentlig til alt. Smaker likt melk, er lik i konsistens. Jeg liker også den best, men den tåler jo ikke oppvarming fordi den lett skiller seg. Tror i hvert fall det er varmen som gjør det, siden den blir kornete i kaffen?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #13 Skrevet 26. mai 2015 Jeg liker rismelk kjempemye. Den er så søt og god. Den med oransje kartong er best. Anonymous poster hash: 31c3f...e49
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #14 Skrevet 26. mai 2015 Det er litt smak og behag. Kalorimessig er mandelmelk og usøtet soyamelk best (50-60 kcal/200 ml). Anonymous poster hash: 47a45...202
_LanciA_ Skrevet 26. mai 2015 #15 Skrevet 26. mai 2015 Tåler ikke melk så har prøvd det meste. Rismelk, havremelk og mandelmelk synes jeg var så ekkelt at jeg hold på å spy. Liker ikke vanlig melk heller. Men soya går greit:) Bruker den i mat og til baking, men som nevnt så skiller den seg litt hvis du bruker mye varme
KaDust Skrevet 26. mai 2015 #16 Skrevet 26. mai 2015 Jeg bruker enten usøtet soyamelk eller kokosmelk.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #17 Skrevet 26. mai 2015 Jeg liker også den best, men den tåler jo ikke oppvarming fordi den lett skiller seg. Tror i hvert fall det er varmen som gjør det, siden den blir kornete i kaffen? Den tåler det fint. Til kaffe varmer jeg rundt en desiliter ca. 30 sekunder i mikro først. Til matlaging tilsetter jeg som jeg ville gjort med kumelk. Anonymous poster hash: 4bd5c...070 1
Blod Skrevet 26. mai 2015 #18 Skrevet 26. mai 2015 Jeg liker også den best, men den tåler jo ikke oppvarming fordi den lett skiller seg. Tror i hvert fall det er varmen som gjør det, siden den blir kornete i kaffen? Ja, den er ikke egnet i kaffe da... Tror de færreste plantemelk virker så bra. Har riktignok ikke prøvd selv, men hørt om mange som har problemer med det. Men skal visst virke om man varmer melken før man har den i. Nå finnes det forresten en soyamelk som er beregnet på kaffe da! :D Finnes hos kaffemakerier, men kommer visst ikke i vanlig dagligvarebutikker enda.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #19 Skrevet 26. mai 2015 Ja, den er ikke egnet i kaffe da... Tror de færreste plantemelk virker så bra. Har riktignok ikke prøvd selv, men hørt om mange som har problemer med det. Men skal visst virke om man varmer melken før man har den i. Nå finnes det forresten en soyamelk som er beregnet på kaffe da! :D Finnes hos kaffemakerier, men kommer visst ikke i vanlig dagligvarebutikker enda. Funker dårlig å bare helle i traktekaffe ja, men du må steame eller skumme den, vettu 😉 Varmer den først ca et minutt og skummer den med IKEA sin 10-kroners melkeskummer..mmm.. 😊Anonymous poster hash: fdda0...6b0
palamina Skrevet 26. mai 2015 #20 Skrevet 26. mai 2015 Funker dårlig å bare helle i traktekaffe ja, men du må steame eller skumme den, vettu Varmer den først ca et minutt og skummer den med IKEA sin 10-kroners melkeskummer..mmm.. Anonymous poster hash: fdda0...6b0 Åh hjelper det altså? Da har jeg jo en grunn til å kjøpe sånn nett liten melkeskummer, må prøves asap! For soyamelka er virkelig ekstremt uappetittlig når man blander den i varm kaffe, får litt ekkel konsistens og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå