AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #1 Skrevet 18. mars 2015 Jeg har gått steget i lønn i fjor, og er derfor kjemperedd for å gå på en skattesmell. Jeg er enslig med barn, og det siste halvåret i fjor så tjente jeg ca 18000 i måneden brutto, og forskuddstrekket lå på ca 3400 kroner. Betyr det at jeg betaler for lite i skatt i henhold til inntekt. Noen som vet? Er livredd for å gå på en skattesmell. Hva om skatten blir så høy at jeg ikke har råd til å betale det? Noen som kan litt om dette? Anonymous poster hash: bab3c...8d8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #2 Skrevet 18. mars 2015 Oppdaterte du skattekortet ditt da du gikk opp i lønn, da? Anonymous poster hash: 20151...2eb
Gjest pellepirat Skrevet 18. mars 2015 #3 Skrevet 18. mars 2015 En gjenganger; men det er litt vanskelig å svare på da andre ting spiller inn, som fradrag osv osv. Du har betalt ca 18.9% skatt, men av en inntekt på 18000 og som enslig forsørger trenger ikke det å være for lite. Svaret får du jo i morgen uansett. Har du tabelltrekk el prosenttrekk? Normalt sett så "justeres" det automatisk slik at du betaler mer skatt jo mer inntekt du får, og "normalt sett" skal man slippe å justere dette selv, men mindre det er veldig stor endring i inntekt, da kan man havne på et annet tabelltrekk o.l.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #4 Skrevet 18. mars 2015 Oppdaterte du skattekortet ditt da du gikk opp i lønn, da? Anonymous poster hash: 20151...2eb Nei , det er det jeg ikke har gjort.... Men det ble automatisk trukket mer i skatt da jeg gikk opp i lønn... Jeg har ingen anelse om det. Høres sikkert idiotisk ut av meg, men jeg har ikke peiling på dette med hvilke tabell og hvordan beregningene foregår, men jeg får håpe at jeg ikke må betale. I fjor fikk jeg igjen på skatten ihvertfall, tiltross for at jeg betalte mye mindre skatt i for i forhold til hva jeg gjør i år. Anonymous poster hash: bab3c...8d8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #5 Skrevet 18. mars 2015 En gjenganger; men det er litt vanskelig å svare på da andre ting spiller inn, som fradrag osv osv. Du har betalt ca 18.9% skatt, men av en inntekt på 18000 og som enslig forsørger trenger ikke det å være for lite. Svaret får du jo i morgen uansett. Har du tabelltrekk el prosenttrekk? Normalt sett så "justeres" det automatisk slik at du betaler mer skatt jo mer inntekt du får, og "normalt sett" skal man slippe å justere dette selv, men mindre det er veldig stor endring i inntekt, da kan man havne på et annet tabelltrekk o.l. Jeg tjener svært lite. 16 000 netto utbetalt i måneden er vel ganske lite... De trekker ca 3400 hver måned. Jeg har barn, får bostønad pga lav inntekt. Jeg får håpe at jeg ikke får en smell. Jeg burde jo ha tenkt på dette med skattekortet, men jeg så at de justerte trekket jo mer jeg tjente. Når jeg tjente ca 10 000 betalte jeg halvparten så mye skatt som nå når jeg tjener mer. Jaja, får heller se svaret i morgen, og så ta stilling til det da. Har normalt sett fått igjen på skatten, og håper på det i år også. Værste som kan skje er at jeg går på en stor skattesmell. Anonymous poster hash: bab3c...8d8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #6 Skrevet 18. mars 2015 Har du tabelltrekk pleier dette å gå greit. Anonymous poster hash: bd367...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #7 Skrevet 18. mars 2015 Har du tabelltrekk pleier dette å gå greit. Anonymous poster hash: bd367...fc0 har tabelltrekk. jeg får håpe. Svaret kommer i morgen, men orker ikke å sitte å regne på det. Jeg får ta det som det kommer. Men trøst å høre at det pleier å gå greit med tabelltrekk, slik at jeg slipper å bekymre meg så mye. Anonymous poster hash: bab3c...8d8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #8 Skrevet 18. mars 2015 Poenget med tabell er at variasjon i inntekt skal fanges opp slik at korrekt skatt blir trukket. Hvilken tabell du ender opp med styres av hvilke fradrag du har.Anonymous poster hash: bd367...fc0 2
Mynona Skrevet 18. mars 2015 #9 Skrevet 18. mars 2015 Husk å legg inn korrekt informasjon i skattekort for 2015 hvertfall. Logg deg inn på skatteetaten og endre skattekort. Så har du iallefall riktig for dette året. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #10 Skrevet 18. mars 2015 Poenget med tabell er at variasjon i inntekt skal fanges opp slik at korrekt skatt blir trukket. Hvilken tabell du ender opp med styres av hvilke fradrag du har.Anonymous poster hash: bd367...fc0 Nettopp!Anonymous poster hash: 559f0...90f 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #11 Skrevet 19. mars 2015 Nettopp!Anonymous poster hash: 559f0...90f Juhuuuuu! Jeg fikk 1500 kroner igjen på skatten! Så det ble ingen smell! Anonymous poster hash: bab3c...8d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå