AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #21 Skrevet 19. mars 2015 Vi gjorde mye selv, og trengte ikke å drenere (men vi måtte grave ny kloakkledning). Brukte 2 1/2 år og 1,5 millioner. Da pusset vi opp badet (måtte bruke en del håndverkerer), byttet vinduene og ytterdørene, la om ca halvparten av det elektriske og mye av vannrørene inni huset. La nye gulv i første etg og bytte det fleste vegger og tak i første etg, og byttet alle innvendige dører. I andre etg byttet vi dørene og malte alle vegger. Taket var heldigvis bra, det ville jeg gruet meg for å ta tak i. Og et hus med problemer i muren ville jeg styrt unna. Ser for meg at det blir fullstendig katastrofe når dere begynner å grave. Anonymous poster hash: 300f4...c57
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #22 Skrevet 19. mars 2015 Tror dere bør være forberedt på å bruke over millionen. Og det er om dere gjør nesten alt selv. Men det kan dere neppe, og da må dere sette av mye penger til håndverkere og gravere osv. Jeg ville nesten gjette på 2 millioner altså.. Husk at det er mye lettere å bygge nytt enn å ta igjen et gammelt hus, så det er ikke slik at dere "sparer penger i forhold til nye hus" på alt dere kan beholde heller. Anonymous poster hash: 300f4...c57
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #23 Skrevet 19. mars 2015 Jeg ville hentet inn en profesjonell som kan gå gjennom huset og gi dere et tilbud på alt som kanskje bør gjøres av håndtverkere. Da har dere en pekepinn hvertfall. Anonymous poster hash: 68d97...c36
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #24 Skrevet 19. mars 2015 Jeg og samboer har bodd i et oppussingsprosjekt, tømmerhus fra etterkrigstiden, i snart tre år. Å lese HI her, er som å lese om meg selv og samboer. Han er full av iver, heldigvis ganske handy av seg, og "dette finner vi ut av etter hvert". Jeg har tommelen i håndflaten, og er mer realist/pessimist av meg. Jeg må ofte ha tenkt nøye gjennom før jeg sier ja eller ha til noe som helst. (Så at jeg sa ja til dette her, er egentlig et kjærlighetens under! ) Svigermor preiker også om "ett rom/prosjekt i gangen!", men på de store tingene, som elektrisk anlegg, isolering etc, er ikke det bare-bare å få til på den måten. Skulle vi f.eks. gjort soverommet helt ferdig, altså isolering mellom andreetg og loft, nytt tak med lister, nye ledninger, garderobe etc, hadde det vært ganske kaldt i resten av huset i mellomtiden. (Varmen stiger som kjent oppover, og uten nevneverdig isolering i taket fyrer vi for kråkene.) Derfor har vi riktig nok isolert ett rom i gangen, men det elektriske har fått stå, og så videre. Vi har heldigvis ikke hatt problemer med råte/mugg, på tross av lekkasje i taket. Noen få av bordene/stenderplankene måtte skiftes, men å skifte tre planker var det minste problemet når taket først skulle skiftes. Ut fra det jeg har lest generelt, vil jeg tro at dere kan fort ha noen stygge overraskelser i vente her ... Jeg har ikke helt oversikt over hvor mye vi har brukt, men minst 200 000, vil jeg tro. Da er det elektriske anlegget skiftet ut og oppgradert(underdimensjonert og et tidsmessig lappeteppe), yttervegger har fått to sårt tiltrengte strøk med maling, vi har lagt opp rør til oppvaskmaskin(denne måtte vi koble til kranen for å bruke), laget grusvei opp til huset fra hovedveien, yttertak er skiftet, isolasjon og nytt takpanel mellom andreetasje og loft, husets to piper er skiftet og kan nå brukes, og vi har lagt gulv på kjøkkenet, fjernet platene på veggene og fått mer skap- og benkeplass på kjøkkenet. Dette har vi da fått til ved myyyye egeninnsats, gode rabatter via jobb, og bruk av tid. Det som gjenstår, er å lage bad der det tidligere var soverom/oppbevaring, med dusjhjørne, vaskemaskin(den står i jordkjelleren nå), klosett og øvrig innredning, oppgradere badet vi har nå, og skifte og etterisolere yttervegger, og skifte vinduer(en del av dem er punkterte termopanvinduer). Det meste går, bare man står på og er tålmodig lenge nok. Samboer syns dette går strålende, vi har jo fått gjort så masse. Jeg har vært drittlei i perioder, og bare har hatt lyst langt bort fra hele skiten. Hvor er likegyldig, bare jeg kommer meg vekk og slipper å tenke, planlegge, og ta avgjørelser på ting jeg ikke har peiling på. Det hjelper ikke å bare ta pauser i prosjektene, for du går jo midt oppi det og ser på alt som skal gjøres likevel. Nå har vi riktig nok ikke kunnet ta ferie i fjor grunnet arbeidssituasjon, og det ser ikke ut til at det blir ferie i år heller. Jeg er enig med de over, som sier at realisme er fornuftig her. Det er større sjanser for å gå på smeller her, enn at det ikke er så ille som at det ser ut som. Anonymous poster hash: 48ac2...636
Blå politibil Skrevet 19. mars 2015 #25 Skrevet 19. mars 2015 Vi har gjort mye av det samme som dere vurderer. Kom seg på ca 700k- 1 mill. Har tatt kjøkken og bad, alle overflater inne, etterisolere og nye vindu. Tatt drenering og noe råte i kjeller. Nye rør og El er også tatt. Vi har gjort omtrent alt selv, med unntak av El og vann. Brukte ca 7 mnd på dette med konstant jobbing. Har aldri Vært så sliten i hele mitt liv. Vi har heldigvis mange bekjente i byggebransjen og fikk mye gratis dugnadshjelp. Samt vi fikk inn priser på mye materialer. Å si hva en totalrenovering vil koste uten å se takstrapport er umulig. Du må påregne å gå på en smell. Og at det kommer tillegg på ca 30%.
Gjest Boxee Skrevet 19. mars 2015 #26 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Har brukt 300.000 på bad, vaskerom, soverom og gang. Rivde alt sammen å ordnet alt nytt. Fikset nytt inntak til huset, nytt sikringsskap, vannskap (?), varmtvannstank osv. Har gjort alt selv. Dyrt å pusse opp! Brukte ca 6mnd på dette å da jobbet samboeren gaanske mye med oppussinga. Endret 19. mars 2015 av Boxee
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #27 Skrevet 20. mars 2015 Vurderer å kjøpe et gammel hus. Problemet er at det trenger masse hjelp. Noen som har vært igjennom det før? Vi er et par i 20-årene med masse motivasjon ( så langt i hvert fall) Jeg er en evig realist og ser problemene for de de er mens min bedre halvdel er en optimist som tar ting på strak arm. Problemene i huset er: -Drenering, huset ligger i en slak bakke. -El-anlegg, da dette er gammelt. Det fungerer men må byttes ut etterhvert. Lønner det seg å fikse det før man begynner å male/ legge nytt gulv på andre rom? Har hørt at noen har måtte fjerne veggpanel osv når de skulle bytte el-anlegg. -Taket, det er en liten lekkasje ved takutstikk. Pipa må tettes ordentlig. - Fuktmerke i pipe. Huset har 4 vedovner. -Fundamentet er støpt ringmur, her er det noen sprekker, steder med fuktinnsig/ opptrekk. Hvor alvorlig er dette? Må det eventuelt fjernes eller holder det å tørke ut kjelleren? -Etterisolerer, da dette nå bare er flis. -Badet må også pusses opp, er veldig usikker på råte i veggene. Det er noen skruehull i panelet, vet ikke hvor lenge det har vært sånn.Gulvet er støpt. -Kjøkkenet behøver et ansiktsløft. Blir mest sannsynlig IKEA kjøkkeninnredning. Var overraskende fint! Nå har jeg beskrevet situasjonen kort, så bare spør hvis du lurer! Hvis noen har erfaring med ett eller flere av punktene kommenter gjerne. Blir glad for alt! Anonymous poster hash: ba913...671 Altså, for å sette ting i perspektiv da i forhold til hus og hvor fort penger går; vi kjøpte et eldre hus, som vi ikke behøvde og gjøre noe med, da dette var betydelig oppgradert allerede. Men kjelleren var nok litt fuktigere enn vi hadde regnet med og vips så fant man både mugg og sopp, og vips så hadde vi brukt en halv million...Anonymous poster hash: bcafd...680
weetos Skrevet 20. mars 2015 #28 Skrevet 20. mars 2015 Vi holder på og pusse opp vårt hus fra 1968. Inneholder en hoveddel og en hybel. Mannen er håndverke, det samme er mesteparten av omgangskretsen vår. Byttet alt av vannrør, elektrisk, gulv, 2 kjøkken, 2 bad, alle vegger innvendig og tak. Vinduer er tatt, noe kledning er byttet. Alt malt. Vi har gjort alt "selv", fått hjelp av venner og deres rabatter. Vi har brukt 500.000 hittil og har en god del igjen Utvendig. Valgt rimelige løsninger (kjøkken fra IKEA, baderomsinnredning fra IKEA osv). Det tar lang tid, koster penger og er en kilde til mye frustrasjon. Vi fikk vårt hus rimelig, så vi kommer til å "tjene" på det når det ferdig. Tenk deg godt om før du eventuelt går med på dette.
Lenem88 Skrevet 23. mars 2015 #29 Skrevet 23. mars 2015 Jeg føler jeg vil bidra til de som sier at dette ikke nødvendigvis MÅ bli så dyrt eller håpløst. OM dere er klare for lange tunge dager og mye jobb/slit, samt har litt kronasjer til overs ville jeg definitivt gått for det. Vi kjøpte selv et over 100år gammelt hus i mai ifjor og brukte sommeren/høsten på å totalrenovere. Vi reiv ut ALT i 2.etasje, (selvfølgelig sto bærevegger og pipe igjen ) og bygde opp igjen nye rom, og nytt bad. Vi har gjort alt vi kan selv (mannen er snekker) samt fått fagfolk til å gjøre det som må gjøres av det. Og det er MYE du kan gjøre selv på badet også, bare membran, varmekabler, støp og rør blir gjort av fagfolk. Og har du tilrettelagt og gjort klart så mye som mulig før de kommer trenger det ikke å bli så dyrt. Det gjorde vi! God dialog med de som kommer å skal gjøre jobben er viktig - og tids/pengebesparende. Vi har ihvertfall ALT nytt innvendig i begge etasjene (med unntak av trappa) og vi hadde et budsjett på 350.000kr. Nytt stort bad, 3 nye soverom, bod, stue, stort kjøkken (IKEA) osv. Vi har i tillegg to barn så det er klart det er tungt og mye kaos når det står på. Men er SÅ verdt det!! Faktisk så mye at vi nå kommer til å selge (har økt verdien på boligen med 850.000kr) for å kjøpe oss et nytt prosjekt! Men det tror jeg blir det siste, altså det vi vil bli boende på! Men altså, for oss var det utvilsomt verdt det og vi gleder oss allerede til å sette igang med nytt prosjekt. Vi har enda utsiden igjen her, men den tenker vi ny eier kan få bryne seg på OM vi ikke får for oss å gjøre det først! Da er det hvertfall snakk om ny isolasjon og ny kledning. - Ja!! Vi har også byttet ut ALT av vinduer, så nå er alle vedlikeholdsfrie PVC vinduer. Kjempefine! Om du er spesielt intr kan du ta en titt på bloggen min, der ligger der en del bilder fra renoveringen, og slik det er nå. Jeg legger ved en link så du kommer rett inn på kategorien hvor restaureringen ligger. Men om du tar en titt på interiør kategorien vil du se mer av hvordan det er nå http://leneogmine.blogg.no/our_home__renoveringen.html
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #30 Skrevet 23. mars 2015 Sett deg ned med din bedre halvdel og se noen episoder av sinnasnekkern. Så snakker dere sammen om dere tåler det. Oppussing har ødelagt mange forhold. Anonymous poster hash: 4aace...d73
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #31 Skrevet 23. mars 2015 Sett deg ned med din bedre halvdel og se noen episoder av sinnasnekkern. Så snakker dere sammen om dere tåler det. Oppussing har ødelagt mange forhold. Anonymous poster hash: 4aace...d73 Det kan jeg skrive under på! Det ble slutt mellom meg og eksen pga det. Men har likevel kjøpt oss en oppussingsobjekt med en ny kjæreste og så langt er alt bra Begge er motivert til det og vi er nesten ferdige. Har brukt 1.5 mill på oppussingen hittil. Anonymous poster hash: c04c6...f8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå