AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #1 Del Skrevet 18. mars 2015 Vurderer å kjøpe et gammel hus. Problemet er at det trenger masse hjelp. Noen som har vært igjennom det før? Vi er et par i 20-årene med masse motivasjon ( så langt i hvert fall) Jeg er en evig realist og ser problemene for de de er mens min bedre halvdel er en optimist som tar ting på strak arm. Problemene i huset er: -Drenering, huset ligger i en slak bakke. -El-anlegg, da dette er gammelt. Det fungerer men må byttes ut etterhvert. Lønner det seg å fikse det før man begynner å male/ legge nytt gulv på andre rom? Har hørt at noen har måtte fjerne veggpanel osv når de skulle bytte el-anlegg. -Taket, det er en liten lekkasje ved takutstikk. Pipa må tettes ordentlig. - Fuktmerke i pipe. Huset har 4 vedovner. -Fundamentet er støpt ringmur, her er det noen sprekker, steder med fuktinnsig/ opptrekk. Hvor alvorlig er dette? Må det eventuelt fjernes eller holder det å tørke ut kjelleren? -Etterisolerer, da dette nå bare er flis. -Badet må også pusses opp, er veldig usikker på råte i veggene. Det er noen skruehull i panelet, vet ikke hvor lenge det har vært sånn.Gulvet er støpt. -Kjøkkenet behøver et ansiktsløft. Blir mest sannsynlig IKEA kjøkkeninnredning. Var overraskende fint! Nå har jeg beskrevet situasjonen kort, så bare spør hvis du lurer! Hvis noen har erfaring med ett eller flere av punktene kommenter gjerne. Blir glad for alt! Anonymous poster hash: ba913...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maneo Skrevet 18. mars 2015 #2 Del Skrevet 18. mars 2015 Hvor mye penger har dere til renovering? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 18. mars 2015 #3 Del Skrevet 18. mars 2015 Her har dere oppgradreringer for mange hundre tusen. Bare bad, kjøkken og drenering kommer på minst 300 000,- hvis dere ikke velger de dyreste løsningene. I tillegg kommer dere til å bo i en evig byggeplass, og dette kommer til å ta tid. Er det verdt det, sånn totalt sett? Kan dere finne en annen bolig hvor det er mindre behov for utbedringer? Kan dere legge inn mye egeninnsats? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #4 Del Skrevet 18. mars 2015 Hvor mye penger har dere til renovering? Må ta det litt etterhvert. Vi får ganske lave boutgifter, så mye av lønna vil gå med på å pusse opp. Anonymous poster hash: ba913...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #5 Del Skrevet 18. mars 2015 Her har dere oppgradreringer for mange hundre tusen. Bare bad, kjøkken og drenering kommer på minst 300 000,- hvis dere ikke velger de dyreste løsningene. I tillegg kommer dere til å bo i en evig byggeplass, og dette kommer til å ta tid. Er det verdt det, sånn totalt sett? Kan dere finne en annen bolig hvor det er mindre behov for utbedringer? Kan dere legge inn mye egeninnsats? Ja,det kommer til å koste masse penger. Vi har planlagt å gjøre det meste selv.Er det jeg også tenker, men samboeren min er veldig optimistisk og sier vi skal ta ett og ett rom, men det vil fremdeles være en kjempe jobb. Vil ikke trives å bo på et sted som er et evig kaos, men samboer forsikrer meg om at det ikke skal skje. Problemet ligger i at vi ikke får så mye i lån og samboer vil gjerne eie noe selv.De andre husene vi har sett på som ligger tett på det vi får i lån, har mange av de samme problemene som dette. Men det huset vi ser på koster halvparten av den prisen. Vi vil da ikke få like mye tilovers til oppusingen. ( Jeg får ikke tatt opp lån dette året pga for lav stillingsprosent, men vi planlegger å ordne med lånet når jeg får meg fast jobb, så fort som mulig) Grunnen til at det haster litt er fordi vi må flytte fra leiligheten vi leier i innen 3 måneder. Anonymous poster hash: ba913...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 18. mars 2015 #6 Del Skrevet 18. mars 2015 Ja,det kommer til å koste masse penger. Vi har planlagt å gjøre det meste selv.Er det jeg også tenker, men samboeren min er veldig optimistisk og sier vi skal ta ett og ett rom, men det vil fremdeles være en kjempe jobb. Vil ikke trives å bo på et sted som er et evig kaos, men samboer forsikrer meg om at det ikke skal skje. Problemet ligger i at vi ikke får så mye i lån og samboer vil gjerne eie noe selv.De andre husene vi har sett på som ligger tett på det vi får i lån, har mange av de samme problemene som dette. Men det huset vi ser på koster halvparten av den prisen. Vi vil da ikke få like mye tilovers til oppusingen. ( Jeg får ikke tatt opp lån dette året pga for lav stillingsprosent, men vi planlegger å ordne med lånet når jeg får meg fast jobb, så fort som mulig) Grunnen til at det haster litt er fordi vi må flytte fra leiligheten vi leier i innen 3 måneder. Anonymous poster hash: ba913...671 Som eier av et gammelt hus med stort behov for oppussing inne, vil jeg si at samboeren din ikke bare er overoptimistisk, men temmelig urealistisk også. Jeg tror ikke han aner hvor mye jobb og penger dette vil innebære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #7 Del Skrevet 18. mars 2015 Jeg tør påstå at det koster like mye å pusse opp et sånt gammelt hus som å sette opp et nytt (type ferdighus i alle fall). Det kan kommer flere overraskelser både med dreneringen og oppgradering av elektrisk og rør i en slik bolig. Anonymous poster hash: ab839...ada 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #8 Del Skrevet 18. mars 2015 Som eier av et gammelt hus med stort behov for oppussing inne, vil jeg si at samboeren din ikke bare er overoptimistisk, men temmelig urealistisk også. Jeg tror ikke han aner hvor mye jobb og penger dette vil innebære Enig! Han har aldri gjort noe sånt før, men faren hans har det. Faren har vært og sett på huset og vært optimistisk. Men jeg er så redd for at de ikke ser problemene på samme måte som jeg. Han påstår det ikke vil koste så mye, men er stygt redd for at det koster mye mer enn han regner med. Skulle jo trodd vi har lært, har sett SÅ mye på sinnasnekkern! Anonymous poster hash: ba913...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #9 Del Skrevet 18. mars 2015 Jeg tør påstå at det koster like mye å pusse opp et sånt gammelt hus som å sette opp et nytt (type ferdighus i alle fall). Det kan kommer flere overraskelser både med dreneringen og oppgradering av elektrisk og rør i en slik bolig. Anonymous poster hash: ab839...ada Det kan godt hende. Hvis vi bruker 500 000 på å pusse opp, vil huset ha kostet det samme som mange av de andre vi har sett på med de samme problemene. Som er prisgrensa vår. Ca 1,3 mil. Syntes boligmarkedet er veldig vanskelig siden man ikke vet hva man har kjøpt før man river av alle veggene og titter inn. Skal man ha noe som ikke trenger masse arbeid koster det skjorta. Anonymous poster hash: ba913...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #10 Del Skrevet 18. mars 2015 Jeg har totalrenovert en leilighet, og elsker oppussing. Kunne godt renovert en leilighet til, men et helt hus hadde jeg nok ikke tatt på meg uten å ha et romslig budsjett til å kunne sette bort det mest omfattende til gode fagfolk. Vi har brukt over 300.000 på leiligheten vår med nytt El - anlegg kjøkken med hvitevarer, bad og materialer. Pluss mye egeninnsats. Så jeg ville tenkt minst 600.000 for et hus Anonymous poster hash: 02156...1d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 18. mars 2015 #11 Del Skrevet 18. mars 2015 Enig! Han har aldri gjort noe sånt før, men faren hans har det. Faren har vært og sett på huset og vært optimistisk. Men jeg er så redd for at de ikke ser problemene på samme måte som jeg. Han påstår det ikke vil koste så mye, men er stygt redd for at det koster mye mer enn han regner med. Skulle jo trodd vi har lært, har sett SÅ mye på sinnasnekkern! Anonymous poster hash: ba913...671 Penger er en ting, det klarer dere sikkert, hvis banken mener det er forsvarlig. Men at han mener dere ikke kommer til å leve i kaos, og at dere skal ta et og et rom, tror jeg er naivt. Det blir rot, møkk og kaos når man pusser opp, og det ene drar det andre med seg. Jeg leier folk til alt som skal gjøres her, etter som jeg er ubrukelig til sånn, og de er flinke, men kaos og rot blir det, uansett. Bare det å være uten vann når man pusser opp kjøkken og bad er utrolig tungvint og upraktisk. Det blir flis, rusk og rask over alt, og man føler man lever i komplett kaos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 18. mars 2015 #12 Del Skrevet 18. mars 2015 Drenering, bad og skifte av elektrisk anlegg er ting dere ikke kan gjøre selv. Bare dette kommer garantert på over 400.000 kr. Bad og el skal gjøres av fagfolk, og å skifte drenering bør virkelig gjøres av noen som har gjort det før. Hvis dere skal etterisolere så kan det være lurt å bytte kledning i samme slengen, dette kan gjøres selv - men materialkostnadene kan fort komme opp i en del. Samme med tak. Når samboeren din er optimistisk og sier dere kan ta ett og ett rom så er han ikke bare superoptimist, han har ikke så mye peiling. De dyre, tidkrevende og vanskelige tingene er drenering, el-anlegg, bytte tak og isolere. Når du gjør disse tingene, merkes det. Og dette er de tingene som bør gjøres først. Det teiteste jeg ser er når f.eks stua er nymalt og striglet, mens det elektrisk anlegget skriker etter å skiftes ut, og takrenner og vannbord henger på halv tolv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #13 Del Skrevet 18. mars 2015 Penger er en ting, det klarer dere sikkert, hvis banken mener det er forsvarlig. Men at han mener dere ikke kommer til å leve i kaos, og at dere skal ta et og et rom, tror jeg er naivt. Det blir rot, møkk og kaos når man pusser opp, og det ene drar det andre med seg. Jeg leier folk til alt som skal gjøres her, etter som jeg er ubrukelig til sånn, og de er flinke, men kaos og rot blir det, uansett. Bare det å være uten vann når man pusser opp kjøkken og bad er utrolig tungvint og upraktisk. Det blir flis, rusk og rask over alt, og man føler man lever i komplett kaos. Så utrolig godt med andres synspunkter! Familien min sier mye av det samme, som er den rake motsetning av familien hans. Så føler meg litt klemt mellom barken og veden. Anonymous poster hash: ba913...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #14 Del Skrevet 18. mars 2015 Drenering, bad og skifte av elektrisk anlegg er ting dere ikke kan gjøre selv. Bare dette kommer garantert på over 400.000 kr. Bad og el skal gjøres av fagfolk, og å skifte drenering bør virkelig gjøres av noen som har gjort det før. Hvis dere skal etterisolere så kan det være lurt å bytte kledning i samme slengen, dette kan gjøres selv - men materialkostnadene kan fort komme opp i en del. Samme med tak. Når samboeren din er optimistisk og sier dere kan ta ett og ett rom så er han ikke bare superoptimist, han har ikke så mye peiling. De dyre, tidkrevende og vanskelige tingene er drenering, el-anlegg, bytte tak og isolere. Når du gjør disse tingene, merkes det. Og dette er de tingene som bør gjøres først. Det teiteste jeg ser er når f.eks stua er nymalt og striglet, mens det elektrisk anlegget skriker etter å skiftes ut, og takrenner og vannbord henger på halv tolv. El-anlegget trenger helt klart en proff. Men for å forklare min samboer, han mener at vi kan kjøpe det som trengs til drenering og leie en minigraver. Det er ikke umulig, det finnes mange folk som gjør dette selv. Faren til samboeren min har gjort dette før, samt tak. Men jeg er veldig skeptisk til om kvaliteten vil bli like bra.. Han har jo faktisk aldri gjort det før og selv om det kan høres "enkelt" ut så kommer kostnadene og alle disse " Hva hvis"! Det er veldig vanskelig å sitte å høre på alle ideene og at han forsikrer at alt vil bli bra, når jeg ser for meg et kaos. Kommer vel ganske klart frem at vi står i hver vår ende av skalaen. Han vil veldig gjerne mens jeg ikke har like lyst på et sånt prosjekt. Utenom det er huset veldig fint og jeg ser et stort potensiale. Det er vel alle handymans drøm! Anonymous poster hash: ba913...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 18. mars 2015 #15 Del Skrevet 18. mars 2015 Så utrolig godt med andres synspunkter! Familien min sier mye av det samme, som er den rake motsetning av familien hans. Så føler meg litt klemt mellom barken og veden. Anonymous poster hash: ba913...671 Skjønner at du føler deg mellom barken og veden. Det høres ut som hans familie er akkurat som faren min var. Han var sånn at alt var så enkelt, så, og ting tok aldri mer enn et par timer Jeg er nok mer realist, og vet av erfaring hva det krever å renovere et gammelt hus. Her er jeg nettopp ferdig med å pusse opp to soverom, og herremin, så kaotisk det har vært. Møkk, flis, rot og håndverkere ut og inn hele tiden. Og det bare for to soverom. Da jeg pusset opp badet, var det enda verre. Da hadde jeg ikke vann inn i huset på en måned, så jeg måtte dusje på jobb eller hos faren min. Toalettet var koblet direkte inn på avløpsrøret i kjelleren, så jeg måtte krype ned der hver gang jeg skulle på do. Pusset tenner og tok oppvasken ute. Nesten som på hyttetur Jeg mener en bør være såpass realist at en må innse at det er mye jobb og gjør hverdagen ganske upraktisk mens man holder på. Dere skal jo gjøre såpass mye også, og det er fort gjort å gå lei. Da blir ting stående ugjort lenge, og blir ofte en kilde til irritasjon, mas og konflikter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #16 Del Skrevet 18. mars 2015 Vi har kjøpt et gammelt hus med omtrent de samme utfordringer. Vi har 600 000 selv til å pusse opp. Blir mye egeninnsats, og mye innleid hjelp til bad, drenering, elektrisk. Vi er i planleggingsfasen nå, og vi ser at pengene kommer til å renne ut! Vi får gjort mye nå, men må fortsette å spare og gjøre flere utbedringer de neste årene også. Evt få ny takst og refinansiere lån når vi har brukt opp pengene vi har så vi får nye ;-) Anonymous poster hash: a59e8...ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 18. mars 2015 #17 Del Skrevet 18. mars 2015 (endret) En del av rørene må nok skiftes, +/- 40.000,-, Trekke flere kurser for å komme opp på dagens behov +/- 40.000,- Etterisolering 6-70.000,- Nytt kjøkken i rimelig standart avhenger av størrelsen på kjøkkenet 200.000,- Bad med fukt og råte tar både tid og penger 2-300.000,- Så har du hvor mye av stendere o.l. som må skiftes Tak - kommer ann på hva man finner Overflater - alt etter valg Gulv - alt etter valg Drenering +/- 2000,- pr/m Skjulte overraskelser Endret 18. mars 2015 av LilleSnupp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 19. mars 2015 #18 Del Skrevet 19. mars 2015 I tillegg til de punktene som LilleSnupp nevner ovenfor, så kommer også utbedring av piper - og dette må gjøres forskriftsmessig pga. brannfare. Du nevner også at det er lekkasje i taket, og dermed er det også risiko for betydelige muggskader på stenderverk, åser, og bjelker. Hvis det viser seg å være muggskader i treverket, så må dette fjernes og erstattes. I tillegg må slikt undersøkes nøye, slik at man ikke får seg en stygg overraskelse på veien - og det er en oppgave som bør utføres av fagfolk (noe som igjen koster penger). Selvsagt kan man gå for "quick-fix"-løsninger, men i det lange løp fører det ofte til at det blir enda dyrere. Jeg har forståelse for at du føler deg fanget mellom barken og veden, men i dette tilfellet gjør du helt rett i å være realistisk. Et såpass stort renoveringsprosjekt er meget tidkrevende (forundrer meg ikke om vi snakker om minst ett år), økonomisk belastende, og kan være en prøvelse for forholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #19 Del Skrevet 19. mars 2015 Hvis dere må skifte vinduer og dører, blir det fort penger der også. Vi har et enderekkehus der dette må gjøres, og det vil komme på nesten 200 000 bare i materialer...Anonymous poster hash: 6b16f...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 19. mars 2015 #20 Del Skrevet 19. mars 2015 Helt ærlig: Dette høres ut som huset vårt da vi overtok det (med åpne øyne og full klare over hva som måtte gjøres). Vi har total renovert hele huset - og det koster omtrent det samme som å bygge et nytt... Dette blir mye synsing når man ikke har sett huset, men du har en del store ting dere skal gjøre: - Taket bør antagelig skiftes - det vil si hele taket inkl innertak og det hele. - Komplett nytt el- anlegg (har dere sjekket inntak og størrelse på hovedsikring? Basert på de andre opplysningene vil jeg tro at inntaket også er underdimensjonert ift dagens behov). Vil ikke anbefale trinnvis installering av nytt el-anlegg, her bør hele huset tas med en gang. - Har dere kontroll på "rørpakka" i huset? Er det behov for oppgradering av vann/avløpsrør? Er de kontrollert? Kan skjule seg ting bak veggene som man bør få sjekket. Og er naturlig å gjøre i en totalrenovering. - Drenering: Kan fint gjøres selv, men det krever at man er nøye med arbeidet og setter seg grundig inn i hvorledes dette skal gjøres. Husk å bruke bend på dreneringsrørene og ikke bare legge de i en bue rundt hjørnene. Men her finnes det mye info tilgjengelig. - Hvordan er det med kvalitet på vinduer og utvendig panel? Må dette også skiftes? Kan man fint gjøre selv, men er tidkrevende naturlig nok. Overflatefinish er i grunnen litt underordnet når det er såpass mange grunnleggende ting som skal gjøres med huset. Jeg ville fått inn et kjapt tilbud på takskifte og tilbud fra elektriker på å legge om hele el-anlegget. Det gir dere en rask pekepinn på totalkostnadene i dette. Helt ærlig: 500tusen høres lite ut for å gjøre hele denne jobben.... Vi valgte å ta hele huset før vi flyttet inn, men da gjorde vi virkelig alt (rev absolutt alt innvendig og gjorde alt på nytt) - det er alltid mulig å gjøre ting mer gradvis, men jeg hadde helt ærlig aldri orket å bo i det. Men det går nok mer på innstilling enn noe annet da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå